/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Google Chrome.
Fra : Mosebaek
Vist : 427 gange
200 point
Dato : 22-12-19 20:18

Hva`faen, er der sket med mit Google Chrome ??

Jeg var inde forleden, for at slette midlertidige filer / temp filer. I den ene lå der noget med 250.000 filer. (Husker ikke lige hvilken af dem). Jeg satte behørigt flueben, ved dem der IKKE skulle slettes. Koder m.m.

Nu er Chrome blevet usansynlig langsom. Samtidig kræves den accept af cookies, på selv "normale" sider, der ikke har været krævet før.

Jeg har gennem mange års erfaring, altid været forsigtig med at slette noget ukendt. Men det her troede jeg var rimelig harmløs, og dog er der gået kuk i det.

M.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 22-12-19 21:56

Kør du en tur med Ccleaner https://www.ccleaner.com/ i stedet, så skal du se det bliver bedre...

man behøver jo ikke have Chome til at gemme sine koder, til det findes der jo et udmærket program der hedder Last Pass https://lastpass.com/misc_download2.php

Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 200 point
Dato : 23-12-19 00:05

CCcleaner hjælper næppe, du skulle måske bare have slettet din SØGE HISTORIK.
Google bliver langsom fordi du netop har SLETTET på din PC og ikke i Crome.

Lavede selv ? dit nummer for måneder siden og alt skulle tilpasses på nyt = koder tilladelser og listen er LANG.

Temp filer og lignende sletter du på PC = søge historik gennem din Google Crome Konto.
Sletter du på PC skal Crome bruge en EVIGHED på at finde slettede filer OG gendanne dem.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 23-12-19 00:07

Med andre ord? slet først på Crome/ Google og så kan du tage resten af Temp filer på din PC.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 23-12-19 00:09

temp filer. I den ene lå der noget med 250.000
Det lader man Diskoprydning klare, ikke gå ind i mapperne og slette vilkårligt = ballade på nettet.

Men jeg kan have misforstået noget.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-12-19 11:09

Citat
Google bliver langsom fordi du netop har SLETTET på din PC og ikke i Crome.

Det forstår jeg ikke helt. Det er jo kun Chrome, jeg har arbejdet med. Troede ikke det havde noget indflydelse, på selve Windows / pc.

CCcleaner er jeg ikke vild med. Brugte den engang tilbage i de glade Win 95/XP dage. Den indstillede jeg også, efter alle kunstens regler.
Alligevel forsvandt der nogle filer, som var mærkbar, lang tid efter.

M.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 23-12-19 11:29

Citat
CCleaner er jeg ikke vild med. Brugte den engang tilbage i de glade Win95/XP dage. Den indstillede jeg også, efter alle kunstens regler.

Det er jo nok der hunden ligger begravet - du roder for meget med noget du ikke har forstand på...

Hvis du lader CCleaner arbejde som det skal, sler der ikke noget.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-12-19 13:41

Citat
du roder for meget med noget du ikke har forstand på...

Det har du helt ret i. Ellers var det jo ikke sket. Jeg har ellers altid forsøgt, ikke at pille ved noget jeg var i tvivl om. Men denne gang var tvivlen åbenbart ikke stærk nok.

Nu er det ikke fordi, jeg sidder og dagdrømmer, mens den indlæser en side.
En blank Chrome startside tager ca. 10 sek. Når jeg så klikker en af iconerne, på siden, tager det ca. 8 sek. at åbne den. Så det er da til at leve med. Bare lidt irriterende, når den plejer at have indlæst i samme sekund som jeg klikker.

M.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 23-12-19 17:25

Jeg ville nok prøve at afinstallere Chrome Browseren og geninstallere den igen.
Så er der jo ikke noget der er pillet ved når den kommer frem igen med friske kræfter - Google Chrome er jo de allerbedste browser der findes (efter min mening)...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-12-19 18:17

Dårlig nyt i sagen: Jeg har desværre fået noget skidt ind på komputeren.
En såkaldt "Søgemaskine". Navn: Newtab.

Jeg har læst en del om den, og den ser lumsk ud. Det værste er at jeg ikke kan finde den nogen steder. Jeg har kigget Chrome grundig igennem. Har søgt Søgemaskiner, der er den heller ikke nævnt. Været inde på programmer under Stifinder. Den ligger jo nok i det skjulte.

Når jeg lægger curser op på "Ny fane", står der "Chrome://newtap".
Hvilken løsning kan anbefales ?? Helst noget jeg kan rumme i mit gamle hoved.

Hvis jeg sletter Google Chrome, følger Gmail vel med: Manglende kontakter m.m.

H.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-12-19 18:18

P.S. Jeg har skannet komputer, med AVG free. Den fandt intet.

M.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 23-12-19 23:01

Prøv lige at bevæge dig væk fra Chrome og gå i kontrolpanel og under punktet programmer tryk på "fjern et program" derinde skal du lige tjekke om Newtab har installeret noget.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-12-19 23:58

Er gjort, for_lækker. Men tak for tip. Newtap lever nok, som andet skidt, i det skjulte. Har læst at den også kan sløve både Chrome og gmail.

Meget mærkeligt: Chrome://newtap. To søgemaskiner på een gang ???

Nu sover jeg lige på det. Hviler mit 77 årig hoved.

Så vil det vise sig om jeg er modig nok i morgen (eller efter jul) til at slette Chrome.
Det bliver nok sidste udvej. Så må man håbe Newtap følger med.

M.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 24-12-19 14:36

Citat
Så vil det vise sig om jeg er modig nok i morgen (eller efter jul) til at slette Chrome.
Det bliver nok sidste udvej. Så må man håbe Newtap følger med.

Det gør den ganske sikkert - ellers kan du jo prøve at gå ind i

chrome://settings/searchEngines og slette de søgemaskiner der IKKE er Google...

Kommentar
Fra : netop

Dato : 24-12-19 14:37

chrome://settings/searchEngines - er linket du skal bruge...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-19 19:03

Citat
Hvis jeg sletter Google Chrome, følger Gmail vel med: Manglende kontakter m.m.

Dine gmail mapper og så videre ligger ude hos Google.

Kontrol:
Start en eller anden browser eks. internet explorer og skriv oppe i adresselinjen følgende:

www.google.dk > enter

Oppe til højre klikker du på mail og logger så ind med din gmail.

Nu bør du kunne se alt hvad der hører til din mailkonto hos google.

Er du inde i din gmail konto skal du passe på hvad du lige sletter.

En ny google browser bør kunne bruge din mail.

Al sletning af programmer skal foregå ved afinstallering.
evt med iobit uninstall

https://www.iobit.com/dk/advanceduninstaller.php
(der er ingen grund til at købe den pro udgave)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-12-19 22:16

Hvad er bedst, gendanne Standard indstillinger: https://support.google.com/chrome/answer/3296214?visit_id=637127279353160191-2030585885&p=ui_reset_settings&rd=1

....eller slette:
Afinstaller Google Chrome
Luk alle Chrome-vinduer og -faner på din computer.
Klik på menuen Start Start-menu og så Indstillinger .
Klik på Apps .
Find og klik på Google Chrome under "Apps & funktioner" .
Klik på Afinstaller .
Bekræft ved at klikke på Afinstaller .
For at slette dine profiloplysninger, som bogmærker og historie, skal du markere "Slet også dine browserdata." Klik på Afinstaller.

.....og installere igen med denne: https://www.google.com/chrome/

Kan Google KALENDER sikkerheds kopieres ?? Evt. på en USB stik og tilknyttes det "nye" Google Chrome ?? Den er jeg ret afhængig af.

M.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 27-12-19 23:05

Citat
Kan Google KALENDER sikkerhedskopieres ?? Evt. på en USB stik og tilknyttes det "nye" Google Chrome?? Den er jeg ret afhængig af.

Den er automatisk sikkerhedskopieret - den dukker op når du logger ind på din Gmail igen...

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 28-12-19 01:30

Det forstår jeg ikke helt. Det er jo kun Chrome, jeg har arbejdet med.

Se lige i PM - kassen eller hent

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 28-12-19 02:00

UNO momento - skide SEND knap osv

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-12-19 11:15

Citat
Den er automatisk sikkerhedskopieret - den dukker op når du logger ind på din Gmail igen...

Også med indhold ????????

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-19 14:03

Jeg brugerr gmail over alt...........også når jeg rejser - ind på en computer www.gmail.dk - log ind og så kan der mailes.
Jeg bruger så google web mail, hvor der er det samme som i mine mailprogrammer.
(Selv på Mords og andre mærkelige steder har jeg kontakt til mine mails.)

Næsten alle mine mail adresser (inklusiv min egen domæne - mail) bliver videresendt til min gmail og svares fra samme.

Windows 10 "Outlook mail"
Google chrome
Edge
Internet explorer
Thunderbird
Firefox
Maxton
Avast secure browser
Diverse Linux og deres browsere.

Derfor bruger jeg bl.a. gmail.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 28-12-19 18:13

Citat
Også med indhold ????????

NEMLY!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-12-19 19:48

Citat
NEMLY!

Man går bare ind i huset.

Min søn, (som er næsten lige så klog som mig) var her i dag. Han siger at "Newtab" blot viser at Google er blevet opdateret. Så er det jeg tænker, om man kan rulle Google tilbage, til en tidligere version, hvor den var hurtigere. Nuværende ver. 79.0.3945.88. 64 bit.

Den nye ver. konflikter måske en smule, med min ver. af Win10. (1511). Som jeg, før nævnt, ikke vil opdatere.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-12-19 12:03

Tak for svaret abbaba. Også tak til i andre, fordi i gad gi`et bud på mit spørgsmål. Mange gode indlæg. Og som næsten altid i tvivl om, hvem jeg skal acceptere.

Jeg har nu valgt den nemmeste løsning: Nemlig ikke at gøre noget.
Jeg synes nu det kører ret godt. Der er lidt tøven fra jeg starter Chrome, og til den indlæser startsiden. Men ellers..........

Godt Nytår til alle, og husk Champagne giver buller i kasketten, dagen derpå.

Jeg får helt sikkert brug for jer i 2020.

M.