/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatering!
Fra : horseman
Vist : 475 gange
100 point
Dato : 03-12-19 12:19

Jeg har købt en Seagate harddisk 1 tb for at kunne optage film fra TV.
Har fået at vide, at den skal formateres på pc’en.
Frygter det værste. Er det svært? Kan noget gå galt, så den evt kun kan lagre tekst?

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 03-12-19 13:20

Sæt den i computeren, og læg mærke til hvad drev bogstav den bliver tildelt !

Derefter højreklikker du på det drev, og vælger formater til NTFS (hurtigt system)

Derefter kan du lægge store filer på over 4,7 GB på din harddisk

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-12-19 15:17

Der er ingen fare for at du kommer til at formatere den på en sådan måde at du kun kan gemme visse filtyper. Men hvor skal du bruge denne disk? Hvis du skal bruge den på din PC så skal du vælge at formatere den med NTFS. Men der er visse harddiskoptagere som kræver et andet filsystem end NTFS, men det skader ikke at prøve dette i første omgang.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 03-12-19 16:49

Hvis du tilslutter disken til dit tv, så klarer tv resten.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 03-12-19 16:55

Jeg skal som skrevet står bruge den til at optage film fra TV(Der er 2 spændende natfilm på Kulturkanalen idag!)
Abbaba: Jeg har tilsluttet den TV, men den siger nogenlunde “Disc not ready”?
Har også en harddisk tilsluttet TV derhjemme; den fungerede med det samme og skulle ikke formateres?!

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 03-12-19 19:01

Gå ind i tv og i indstillinger burde du finde disken som du så formaterer.

En anden ting kunne være at dit tv ikke kan trække disken = der skal ekstra strøm tilføres disken.
Dog burde alle 2½" kunne bruges uden ekstra strøm

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 03-12-19 19:08

Det lyder spændende, Abbabas! Men hvordan formatere jeg den?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-12-19 01:36

Det er meget let at formatere den til NTFS. PPK har faktisk sagt det, men muligvis skal du gå en anden vej.

1:
Slut disken til.

2:
Åben søgefunktionen, vises på de fleste Windows som en lup i nederste venstre hjørne.

3:
Skriv "computeradministration"

4:
I computeradministration klikker du på "Diskhåndtering".

5:
I Diskhåndtering finder du din eksterne disk som formentlig er tom. Høreklik på den.

VÆR SIKKER PÅ AT DU VÆLGER DEN RIGTIGE DISK!!!

6:
Vælg "Ny simpel diskenhed". Hvis der er en valgmulighed så vælg NTFS.

7:
Hvis du ikke fik mulighed for at vælge NTFS så højreklik på disken igen og vælg "Formater" Her vælger du så NTFS.

Der findes andre filsystemer end NTFS. Mange harddiskoptagere, uanset om de er indbygget i et TV eller som er selvstændige enheder, kører med Linux og bruger typisk et at filsystemerne EXT2, EXT3, EXT4, eller ReiserFS. Dog kan de ofte også arbejde med NTFS. Android er reelt blot en særlig Linux med en specialudviklet menusystem.

Der skal bruges andre værktøjer til at formatere disken til de nævnte Linux-filsystemer.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 04-12-19 09:00

Jeg er meget interesseret i den vej, Abbabas foreslår. Altså formatere viaTV?
Jeg går ind på Menu/indstillinger- USB OPTAGELSE-
Her får jeg mulighed for at vælge Formater Partition og trykke OK?
Er det mon muligt? Og tør jeg?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-12-19 12:00

Jeg ville helt klart prøve. Hvis formateringen skulle slå fejl så kan man altid omformatere disken. Så prøv! Hvis disken er helt ny og du ikke har lagt andre data på den så kan der ikke ske noget ved det.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-12-19 12:33

Her får jeg mulighed for at vælge Formater Partition og trykke OK?
Er det mon muligt? Og tør jeg?

Selvfølgelig tør du!!!, da det er nemmere end gøre det på pc.

Og du har trods alt Garanti på disken, skulle den gå op i røg, ikke for at skræmme dig yderligere...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-19 13:57

Nu skriver du ikke hvilket OS (Operativsystem du har?)

Er det LINUX? Så kan de betael sig at formattere i: EXT4 formatet.

Bruger du under LINUX : NTFS, så skal du regne med også at installere : ntfs-3g

Læs mere her: https://linuxconfig.org/how-to-mount-partition-with-ntfs-file-system-and-read-write-access

Denne oplysning er sikkert slet ikke nødvendig, da du sikkert taler om Windows. Men du har lagt spørgsmålet under / Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske /

MAC ??? ...ved jeg mindre end intet om, men her er et link: https://www.paragon-software.com/da/home/ntfs-mac/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 04-12-19 14:38

Betragt mig som alt andet end it-ekspert! Jeg har ikke pc eller Windows her, men prøver at formatere på TV.
Har trykket “Formater Partition” OK
Og også PRnP ok.
Men intet sker! Der er valgt USB og ikke Disk?
Kan desværre ikke sætte skærmbillede ind her.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 04-12-19 14:45

Men når jeg trykker PRnP siger den “Disk ikke klar”?
Når jeg trykker Kontroller Disk siger den “Ingen USB-disk”?
Men jeg mener da at jeg har sat USB-stikket korrekt i??

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-12-19 14:53

Når jeg trykker Kontroller Disk siger den “Ingen USB-disk”?

Den skal sikker først INITIALIZEs
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk-management/initialize-new-disks

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-12-19 14:56

Når du har gjort ovenstående, så lad tv Formaterer den - muligvis igen.
Så får du disken oprettet så tv kan bruge den.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-12-19 14:58
Kommentar
Fra : horseman

Dato : 04-12-19 14:59

Men Abbaba, har ingen pc her; den er hjemme! Havde håbet at klare det på TV, som du foreslog. Det med pc virker mere indviklet.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-12-19 17:44

Du kan kun lave den slags på en pc.
Ned på biblioteket og lav det.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 04-12-19 18:04

Undskyld Abbaba, men du skrev selv dette:

jeg?

Selvfølgelig tør du!!!, da det er nemmere end gøre det på pc.

Så lidt af en af dine videoer: hele tiden nye ord og nye bogstavkombinationer og hele tiden et nyt skridt.
Har ikke Windows 10 og der er ingen biblioteker i mange mils omkreds!

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-12-19 21:28

Tja...

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-12-19 22:53

Har du ikke nogle venner med en PC? En MAC kan sikkert også bruges hvis indehaveren ved hvordan man gør.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-12-19 01:08

Det er helt sikkert bedst at lade tv-et formattere disken. Så får den det format som passer til dit tv.
Men der kan være tre grunde til at tv-et ikke umiddelbart kender harddisken.

Den ene er at det er en type,som kræver mere strøm end tv et kan levere. så skal der en ekstern strømforsyning til også.
Den andener at tv et kun kan kende disken hvis den er partitioneret korrekt. der skal du nok have hjælp af en mere kyndig.
Tredje mulighed er at dit tv ikke kan håndtere så stor en disk. Se i tv brugsanvisningen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-12-19 12:38

Citat
Tredje mulighed er at dit tv ikke kan håndtere så stor en disk. Se i tv brugsanvisningen.

De fleste TV'er med optagefunktion bruger Linux. Alle linux distributioner kan håndtere GPT-formaterede diske, og dermed også partitioner langt større end de diske man kan købe idag. Men det er naturligvis ikke ensbetydende med at de kan oprette en GPT-partition. Men da disken kun er på 1 TB og grænsen for hvornår man ikke længere kan bruge MBR-formaterede diske ligger på 2 TB så tror jeg ikke at det er her problemet ligger.

Derimod så synes jeg at forslaget med manglende strøm lyder fornuftigt.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 06-12-19 21:52

ALTSÅ
En disk der ? OFLINE kan ikke aktiveres via et tv.

SAMT en købe? disk har næppe andet end USB stik - har aldrig oplevet at en 2½ kabinet med ekstra stik til strøm = kun for selv byggere.

MEN har du en Mobilos + OTG kabel? kan du fejlrette det? hvis TLF understøtter den slags.

Listen er lang, men en ny disk der ikke er online = er altså ofline.

Men altid noget at du kan se den = bare ikke bruge den...

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-12-19 12:13

Citat
har aldrig oplevet at en 2½ kabinet med ekstra stik til strøm

Hvor står der at det er en 2 1/2" disk? Og desuden så har jeg selv set en købt 2 1/2" disk med stik til ekstern strøm.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 07-12-19 12:30

Jeg er bange for, at jeg må give op! Jeg er som sagt ikke it-ekspert, og det fyger med bogstavkombinationer: OTG, TLF? Jeg aner ikke hvad det er?
Der er naturligvis ikke plads til ekstra strømforsyning!
Selv Elgiganten ved jo intet, da jeg ringede til dem.
Må se i øjnene at 450 kr er tabt. ??

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-12-19 13:03

Hvor bor du?

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 07-12-19 13:29

Søren Steen Nielsen: er på landet i Vestjylland. Min pc er hjemme i Hørsholm, hvor jeg har en harddisk til TV, som fungerede perfekt fra start; uden initialisering og formatering mm. Havde håbet det gik lige så glat med den nye.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-12-19 13:47

Ok. Havde du boet tættere på havde vi nok kunnet finde ud af noget. Jeg bor på Sydsjælland.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-12-19 19:44

Mange steder i Danmark er der ofte en it-cafe på nærmeste bibliotek, hvor man tit kan få løst et problem med formatering og lign. og som regel er det også gratis. Her i NordSjælland er der ret mange gratis it-cafeer.

Søg evt. i google på "it cafeer på biblioteker i sønderjylland"

Nogle er under Ældresagens vinger, men de smider dig nok ikke ud selvom du ikke er medlem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-19 12:13

HUSk: En disk skal PARTITIONERES ....FØR den kan FORMATERES!
Altså: https://support.microsoft.com/da-dk/help/17418/windows-7-create-format-hard-disk-partition
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-19 12:16

Man kan bruge kommandoen: FDISK

Den findes både i Windows og LINUX:

https://en.wikipedia.org/wiki/Fdisk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 18-12-19 11:16

Jeg har jo mere eller mindre givet op. Partitionere, formatere..
Men nu har min søn lovet mig at besøge mig med bærbar pc.
Skal man være på nettet for at kunne initialisere, partitionere, formatere osv?
Det er jeg nemlig ikke på landet. Kan det være grunden til at TV ikke kunne klare det?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-12-19 12:19

Nej, det er ligegyldigt.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-12-19 12:42

Der er noget som jeg ikke kan lade være med at tænke på. Har du på noget tidspunkt haft mulighed for at checke om USB-porten på dit TV skulle være defekt? Nogle af de fejlmeldinger som du nævnte tidligere som “Disk ikke klar” og “Ingen USB-disk” kunne godt pege i den retning.

Normalt burde et sådant TV kunne klare både partitionering og formatering noget nær på een gang. På den anden side så har jeg oplevet en NAS-server som krævede at disken var partitioneret og formatere på forhånd inden den gik igang med både at ompartitionere og omformatere disken så den kunne bruges i serveren.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-12-19 13:28

FDISK af disken på en PC lader dig fjerne alle partitions FØRST.

GENSTART!

Derefter opretter du ..stadig i FDISK kommandoen ..en PRIMÆR partition.

[B!
]GENSTART[/B]
Denne formaterer du med programmet: FORMAT

..for en 'sikkerheds skyld' vælger du i denne ombæring NTFS (Standard) = FAT 32, 4096 byte

GENSTART!

Nu er disken helt tom.men klar til brug. Hvis ikke? Så prøv at bruge et andet (= Læs NYT) USB kabel til at forbinde dit: "Seagate harddisk 1 tb" drev til TV.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-19 18:37

En harddisk har et tomt område som skal gøres klar til at der kan lægges nogle data i den.
Data kan kun ligge i en kasse som lige laves først................det hedder en partition.

Denne partition skal formes så de data kan ligge ordentligt.........det hedder at formatere.

Dit tv kan selv formatere - hvis altså der er en partition som kan formateres.

Men som sagt så er der garanteret et bibliotek med en form for gratis itcafe i nærheden.
Og de kan via USB stikket klargøre den med en partition.

Hvis du fortæller hvor omkring du er - så kan vi måske finde nogen der kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 27-12-19 19:42

Hej Eyvind.
Min søn besøger mig en af dagene og medbringer pc. Men vi er jo stadig offline. Og de tusind forskellige anvisninger her i tråden, har ikke gjort os specielt optimistiske!
Det lyder fanme svært, og hver har sin metode! ??

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-12-19 02:20

Citat
Hvis du fortæller hvor omkring du er - så kan vi måske finde nogen der kan hjælpe dig.

Det har hen faktisk fortalt allerede:

Citat
Søren Steen Nielsen: er på landet i Vestjylland. Min pc er hjemme i Hørsholm, hvor jeg har en harddisk til TV, som fungerede perfekt fra start; uden initialisering og formatering mm. Havde håbet det gik lige så glat med den nye.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-19 14:21

horseman - din sø kan sikkert lave en partition som tv så kan formatere.
Det gøres med diskhåndtering i windows 10 eller windows 8 sådan:

Start computer og vent et øjeblik til den er startet op
Tilslut harddisken med USB stikket
vent et øjeblik
Højreklik nede på start og vælg Diskhåndtering.

Nu bør diskhåndteringen kunne se harddisken og der kan oprettes en partition.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 28-12-19 16:02

Tak, Eyvind. Vi prøver at følge dine anvisninger.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-12-19 11:46

For en sikkerheds skyld tager vi den lige een gang til for Prins Knud:

Direkte fra mit link til Microsoft:

Citat
Åbn Computeradministration ved at vælge knappen Start . Vælg Kontrolpanel > System og sikkerhed > Administration, og dobbeltklik derefter på Computeradministration.

Vælg Diskhåndtering i den venstre rude under Lager.

Højreklik på et ikke-allokeret område på harddisken, og vælg derefter Ny simpel enhed.

Vælg Næste i guiden Ny simpel enhed.

Angiv størrelsen på den enhed, du vil oprette, i megabyte (MB), eller acceptér den maksimale standardstørrelse, og vælg derefter Næste.

Acceptér standarddrevbogstavet, eller vælg et andet bogstav til partitionen, og vælg derefter Næste.

Gør et af følgende i dialogboksen Formater partition:

Hvis du ikke vil formatere enheden nu, skal du markere Formatér ikke denne enhed og derefter vælge Næste.

Hvis du vil formatere enheden med standardindstillingerne, skal du vælge Næste.

Gennemse valgmulighederne, og vælg derefter Udfør.

Bemærk!

Når du opretter nye partitioner på en grundlæggende disk, formateres de tre første som primære partitioner. Fra og med den fjerde konfigureres hver enkelt som et logisk drev i en udvidet partition.

Det er ikke så svært ...når man først får det lært
...men husk nu også at tjekke USB kablet mellem harddisk og computer/TV.
Det kunne jo være i udu!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-19 11:46

Jow jow molo - men det er nok bedst at lade tv formatere........................

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-12-19 13:09

Jeg gentager lige mig selv:

Citat
Der er noget som jeg ikke kan lade være med at tænke på. Har du på noget tidspunkt haft mulighed for at checke om USB-porten på dit TV skulle være defekt? Nogle af de fejlmeldinger som du nævnte tidligere som “Disk ikke klar” og “Ingen USB-disk” kunne godt pege i den retning.

Det kan selvføgelig også være kablet som molokyle foreslår.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-19 13:19

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 30-12-19 13:39

Hej alle.
Min søn var ved at fortvivle, da han så Molokyles lange vejledning! ?? Han er matematiklærer på et gymnasium.
Jeg nægter at tro, at der er noget galt med kablet, som er helt nyt og fulgte med harddisk. TV’et har jo også genkendt harddisken, men siger bare, den ikke er klar.
TV er et par år gammelt og USB-stikket har ikke været anvendt før.
Min søn kommer sidst på ugen, så hører I nærmere.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 03-01-20 10:37

Så er min søn parat med pc.
Men når vi trykker på Seagate, kommer den op med:
There is a problem connecting with the internet!
Vi har jo ikke net, men det havde I jo også sagt var ligegyldigt? ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-20 14:02

Række følge:

Start computer og vent til den er rullet ind.

Tilslut den eksterne harddisk med usb kablet

Højreklik på vinduet nede til venstre og vælg diskhåndtering

Det varer måske ldt og så vises der to harddiske Disk 0 og Disk 1

Jeg går ud fra at der kun vises de to nede i vinduet

Disk 1 er den flytbare disk og det er den som skal ordnes

Hvad står der til højre for Disk 1

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-20 14:05

Ps. Når du starter en computer som plejer at gå trådløst på internettet - vil den sansyneligvis vise en globus eller besked om manglende internet.................skal bare ignoreres.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-20 14:36

Hvis der står følgende ud for Disk 1

1 TB
ikke-alokeret

Kan du højreklikke på det område med skrå streger og vælge:

Ny simpel diskenhed
Næste
Acceptere det der står
Næste
Og igen acceptere det der står (hvis TV kræver FAT 32 i stedet for NTFS - retes det bagefter)
Næste
Igen acceptere eller vælge det format tv kræver
Næste
Udfør

Den vil formatere og eventuelt åbne et vindue med teksten tom disk.

Luk disken ned og kig på din diskhåndtering

Ny diskenhed
1 TB (eller lidt mindre)
I orden (primær partition)

Ellers spørg.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 03-01-20 14:45

Vi kørte til biblioteket i nærmeste by og fik registreret Seagate på nettet. Lavede også en ekspresformattering. ??. Hjemme igen satte jeg den til og trykkede Kontroller disk.
Så sagde den: Ingen USB-stik registreret! Meget foruroligende. Tror vi må give op. Kan ikke finde noget af det, Eyvind skriver? 458 kr tabt!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-20 15:01

I brugsanvisningen må der stå om tv vil have Formateret den til NTFS eller Fat 32

Har i prøvet at følge anvisningen:

Vis oversigt over dette indlæg
   Formatering!
Fra : Er ikke onlinehorseman   Vist : 325 gange
100 point
Dato : 03-12-19 12:19
Jeg har købt en Seagate harddisk 1 tb for at kunne optage film fra TV.
Har fået at vide, at den skal formateres på pc’en.
Frygter det værste. Er det svært? Kan noget gå galt, så den evt kun kan lagre tekst?

Favorit

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineppk Fire stjerner

Dato : 03-12-19 13:20
Sæt den i computeren, og læg mærke til hvad drev bogstav den bliver tildelt !

Derefter højreklikker du på det drev, og vælger formater til NTFS (hurtigt system)

Derefter kan du lægge store filer på over 4,7 GB på din harddisk Glad

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineSoren_Steen_Nielsen Tre en halv stjerne

Dato : 03-12-19 15:17
Der er ingen fare for at du kommer til at formatere den på en sådan måde at du kun kan gemme visse filtyper. Men hvor skal du bruge denne disk? Hvis du skal bruge den på din PC så skal du vælge at formatere den med NTFS. Men der er visse harddiskoptagere som kræver et andet filsystem end NTFS, men det skader ikke at prøve dette i første omgang.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineabbaba

Dato : 03-12-19 16:49
Hvis du tilslutter disken til dit tv, så klarer tv resten.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinehorseman

Dato : 03-12-19 16:55
Jeg skal som skrevet står bruge den til at optage film fra TV(Der er 2 spændende natfilm på Kulturkanalen idag!)
Abbaba: Jeg har tilsluttet den TV, men den siger nogenlunde “Disc not ready”?
Har også en harddisk tilsluttet TV derhjemme; den fungerede med det samme og skulle ikke formateres?!

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineabbaba

Dato : 03-12-19 19:01
Gå ind i tv og i indstillinger burde du finde disken som du så formaterer.

En anden ting kunne være at dit tv ikke kan trække disken = der skal ekstra strøm tilføres disken.
Dog burde alle 2½" kunne bruges uden ekstra strøm

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinehorseman

Dato : 03-12-19 19:08
Det lyder spændende, Abbabas! Men hvordan formatere jeg den?

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineSoren_Steen_Nielsen Tre en halv stjerne

Dato : 04-12-19 01:36
Det er meget let at formatere den til NTFS. PPK har faktisk sagt det, men muligvis skal du gå en anden vej.

1:
Slut disken til.

2:
Åben søgefunktionen, vises på de fleste Windows som en lup i nederste venstre hjørne.

3:
Skriv "computeradministration"

4:
I computeradministration klikker du på "Diskhåndtering".

5:
I Diskhåndtering finder du din eksterne disk som formentlig er tom. Høreklik på den.

VÆR SIKKER PÅ AT DU VÆLGER DEN RIGTIGE DISK!!!

6:
Vælg "Ny simpel diskenhed". Hvis der er en valgmulighed så vælg NTFS.

7:
Hvis du ikke fik mulighed for at vælge NTFS så højreklik på disken igen og vælg "Formater" Her vælger du så NTFS.

Der findes andre filsystemer end NTFS. Mange harddiskoptagere, uanset om de er indbygget i et TV eller som er selvstændige enheder, kører med Linux og bruger typisk et at filsystemerne EXT2, EXT3, EXT4, eller ReiserFS. Dog kan de ofte også arbejde med NTFS. Android er reelt blot en særlig Linux med en specialudviklet menusystem.

Der skal bruges andre værktøjer til at formatere disken til de nævnte Linux-filsystemer.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinehorseman

Dato : 04-12-19 09:00
Jeg er meget interesseret i den vej, Abbabas foreslår. Altså formatere viaTV?
Jeg går ind på Menu/indstillinger- USB OPTAGELSE-
Her får jeg mulighed for at vælge Formater Partition og trykke OK?
Er det mon muligt? Og tør jeg?

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineSoren_Steen_Nielsen Tre en halv stjerne

Dato : 04-12-19 12:00
Jeg ville helt klart prøve. Hvis formateringen skulle slå fejl så kan man altid omformatere disken. Så prøv! Hvis disken er helt ny og du ikke har lagt andre data på den så kan der ikke ske noget ved det.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineabbaba

Dato : 04-12-19 12:33
Her får jeg mulighed for at vælge Formater Partition og trykke OK?
Er det mon muligt? Og tør jeg?

Selvfølgelig tør du!!!, da det er nemmere end gøre det på pc.

Og du har trods alt Garanti på disken, skulle den gå op i røg, ikke for at skræmme dig yderligere...

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinemolokyle Tre en halv stjerne

Dato : 04-12-19 13:57
Nu skriver du ikke hvilket OS (Operativsystem du har?)

Er det LINUX? Så kan de betael sig at formattere i: EXT4 formatet.

Bruger du under LINUX : NTFS, så skal du regne med også at installere : ntfs-3g

Læs mere her: https://linuxconfig.org/how-to-mount-partition-with-ntfs-file-system-and-read-write-access

Denne oplysning er sikkert slet ikke nødvendig, da du sikkert taler om Windows. Men du har lagt spørgsmålet under / Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Blink

MAC ??? ...ved jeg mindre end intet om, men her er et link: https://www.paragon-software.com/da/home/ntfs-mac/

Selvsikker Nørd! </MOLOKYLE>

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinehorseman

Dato : 04-12-19 14:38
Betragt mig som alt andet end it-ekspert! Jeg har ikke pc eller Windows her, men prøver at formatere på TV.
Har trykket “Formater Partition” OK
Og også PRnP ok.
Men intet sker! Der er valgt USB og ikke Disk?
Kan desværre ikke sætte skærmbillede ind her.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinehorseman

Dato : 04-12-19 14:45
Men når jeg trykker PRnP siger den “Disk ikke klar”?
Når jeg trykker Kontroller Disk siger den “Ingen USB-disk”?
Men jeg mener da at jeg har sat USB-stikket korrekt i??

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineabbaba

Dato : 04-12-19 14:53
Når jeg trykker Kontroller Disk siger den “Ingen USB-disk”?

Den skal sikker først INITIALIZEs
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk-management/initialize-new-disks

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineabbaba

Dato : 04-12-19 14:56
Når du har gjort ovenstående, så lad tv Formaterer den - muligvis igen.
Så får du disken oprettet så tv kan bruge den.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineabbaba

Dato : 04-12-19 14:58
Og lidt videoer
https://www.google.com/search?q=Initialize+Disk&sxsrf=ACYBGNR9cRHRLAVZ1VwsHyK9qU2GlPb8kw:1575467812483&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ved=2ahUKEwimq8X6kpzmAhVLmYsKHeZ0DvsQ_AUoAnoECA8QBA&biw=1024&bih=461

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinehorseman

Dato : 04-12-19 14:59
Men Abbaba, har ingen pc her; den er hjemme! Havde håbet at klare det på TV, som du foreslog. Det med pc virker mere indviklet.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineabbaba

Dato : 04-12-19 17:44
Du kan kun lave den slags på en pc.
Ned på biblioteket og lav det.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinehorseman

Dato : 04-12-19 18:04
Undskyld Abbaba, men du skrev selv dette:

jeg?

Selvfølgelig tør du!!!, da det er nemmere end gøre det på pc.

Så lidt af en af dine videoer: hele tiden nye ord og nye bogstavkombinationer og hele tiden et nyt skridt.
Har ikke Windows 10 og der er ingen biblioteker i mange mils omkreds!

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineabbaba

Dato : 04-12-19 21:28
Tja...

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineSoren_Steen_Nielsen Tre en halv stjerne

Dato : 04-12-19 22:53
Har du ikke nogle venner med en PC? En MAC kan sikkert også bruges hvis indehaveren ved hvordan man gør.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinetransor Tre en halv stjerne

Dato : 05-12-19 01:08
Det er helt sikkert bedst at lade tv-et formattere disken. Så får den det format som passer til dit tv.
Men der kan være tre grunde til at tv-et ikke umiddelbart kender harddisken.

Den ene er at det er en type,som kræver mere strøm end tv et kan levere. så skal der en ekstern strømforsyning til også.
Den andener at tv et kun kan kende disken hvis den er partitioneret korrekt. der skal du nok have hjælp af en mere kyndig.
Tredje mulighed er at dit tv ikke kan håndtere så stor en disk. Se i tv brugsanvisningen.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineSoren_Steen_Nielsen Tre en halv stjerne

Dato : 05-12-19 12:38
Citat
Tredje mulighed er at dit tv ikke kan håndtere så stor en disk. Se i tv brugsanvisningen.

De fleste TV'er med optagefunktion bruger Linux. Alle linux distributioner kan håndtere GPT-formaterede diske, og dermed også partitioner langt større end de diske man kan købe idag. Men det er naturligvis ikke ensbetydende med at de kan oprette en GPT-partition. Men da disken kun er på 1 TB og grænsen for hvornår man ikke længere kan bruge MBR-formaterede diske ligger på 2 TB så tror jeg ikke at det er her problemet ligger.

Derimod så synes jeg at forslaget med manglende strøm lyder fornuftigt.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineabbaba

Dato : 06-12-19 21:52
ALTSÅ
En disk der ? OFLINE kan ikke aktiveres via et tv.

SAMT en købe? disk har næppe andet end USB stik - har aldrig oplevet at en 2½ kabinet med ekstra stik til strøm = kun for selv byggere.

MEN har du en Mobilos + OTG kabel? kan du fejlrette det? hvis TLF understøtter den slags.

Listen er lang, men en ny disk der ikke er online = er altså ofline.

Men altid noget at du kan se den = bare ikke bruge den...

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineSoren_Steen_Nielsen Tre en halv stjerne

Dato : 07-12-19 12:13
Citat
har aldrig oplevet at en 2½ kabinet med ekstra stik til strøm

Hvor står der at det er en 2 1/2" disk? Og desuden så har jeg selv set en købt 2 1/2" disk med stik til ekstern strøm.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinehorseman

Dato : 07-12-19 12:30
Jeg er bange for, at jeg må give op! Jeg er som sagt ikke it-ekspert, og det fyger med bogstavkombinationer: OTG, TLF? Jeg aner ikke hvad det er?
Der er naturligvis ikke plads til ekstra strømforsyning!
Selv Elgiganten ved jo intet, da jeg ringede til dem.
Må se i øjnene at 450 kr er tabt. ??

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineSoren_Steen_Nielsen Tre en halv stjerne

Dato : 07-12-19 13:03
Hvor bor du?

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinehorseman

Dato : 07-12-19 13:29
Søren Steen Nielsen: er på landet i Vestjylland. Min pc er hjemme i Hørsholm, hvor jeg har en harddisk til TV, som fungerede perfekt fra start; uden initialisering og formatering mm. Havde håbet det gik lige så glat med den nye.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineSoren_Steen_Nielsen Tre en halv stjerne

Dato : 07-12-19 13:47
Ok. Havde du boet tættere på havde vi nok kunnet finde ud af noget. Jeg bor på Sydsjælland.

   Kommentar
Fra : Er onlineEyvind

Dato : 09-12-19 19:44
Mange steder i Danmark er der ofte en it-cafe på nærmeste bibliotek, hvor man tit kan få løst et problem med formatering og lign. og som regel er det også gratis. Her i NordSjælland er der ret mange gratis it-cafeer.

Søg evt. i google på "it cafeer på biblioteker i sønderjylland"

Nogle er under Ældresagens vinger, men de smider dig nok ikke ud selvom du ikke er medlem.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinemolokyle Tre en halv stjerne

Dato : 12-12-19 12:13
Hør engang HUSk: En disk skal PARTITIONERES ....FØR den kan FORMATERES!
Altså: https://support.microsoft.com/da-dk/help/17418/windows-7-create-format-hard-disk-partition
Blink </MOLOKYLE>

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinemolokyle Tre en halv stjerne

Dato : 12-12-19 12:16
Man kan bruge kommandoen: FDISK

Den findes både i Windows og LINUX:

https://en.wikipedia.org/wiki/Fdisk

</MOLOKYLE>

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinehorseman

Dato : 18-12-19 11:16
Jeg har jo mere eller mindre givet op. Partitionere, formatere..
Men nu har min søn lovet mig at besøge mig med bærbar pc.
Skal man være på nettet for at kunne initialisere, partitionere, formatere osv?
Det er jeg nemlig ikke på landet. Kan det være grunden til at TV ikke kunne klare det?

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineBille1948 Tre en halv stjerne

Dato : 18-12-19 12:19
Nej, det er ligegyldigt.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineSoren_Steen_Nielsen Tre en halv stjerne

Dato : 18-12-19 12:42
Der er noget som jeg ikke kan lade være med at tænke på. Har du på noget tidspunkt haft mulighed for at checke om USB-porten på dit TV skulle være defekt? Nogle af de fejlmeldinger som du nævnte tidligere som “Disk ikke klar” og “Ingen USB-disk” kunne godt pege i den retning.

Normalt burde et sådant TV kunne klare både partitionering og formatering noget nær på een gang. På den anden side så har jeg oplevet en NAS-server som krævede at disken var partitioneret og formatere på forhånd inden den gik igang med både at ompartitionere og omformatere disken så den kunne bruges i serveren.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinemolokyle Tre en halv stjerne

Dato : 21-12-19 13:28
FDISK af disken på en PC lader dig fjerne alle partitions FØRST.

GENSTART!

Derefter opretter du ..stadig i FDISK kommandoen ..en PRIMÆR partition.

[B!
]GENSTART[/B]
Denne formaterer du med programmet: FORMAT

..for en 'sikkerheds skyld' vælger du i denne ombæring NTFS (Standard) = FAT 32, 4096 byte

GENSTART!

Nu er disken helt tom.men klar til brug. Hvis ikke? Så prøv at bruge et andet (= Læs NYT) USB kabel til at forbinde dit: "Seagate harddisk 1 tb" drev til TV.

Glad </MOLOKYLE>

   Kommentar
Fra : Er onlineEyvind

Dato : 27-12-19 18:37
En harddisk har et tomt område som skal gøres klar til at der kan lægges nogle data i den.
Data kan kun ligge i en kasse som lige laves først................det hedder en partition.

Denne partition skal formes så de data kan ligge ordentligt.........det hedder at formatere.

Dit tv kan selv formatere - hvis altså der er en partition som kan formateres.

Men som sagt så er der garanteret et bibliotek med en form for gratis itcafe i nærheden.
Og de kan via USB stikket klargøre den med en partition.

Hvis du fortæller hvor omkring du er - så kan vi måske finde nogen der kan hjælpe dig.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinehorseman

Dato : 27-12-19 19:42
Hej Eyvind.
Min søn besøger mig en af dagene og medbringer pc. Men vi er jo stadig offline. Og de tusind forskellige anvisninger her i tråden, har ikke gjort os specielt optimistiske!
Det lyder fanme svært, og hver har sin metode! ??

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineSoren_Steen_Nielsen Tre en halv stjerne

Dato : 28-12-19 02:20
Citat
Hvis du fortæller hvor omkring du er - så kan vi måske finde nogen der kan hjælpe dig.

Det har hen faktisk fortalt allerede:

Citat
Søren Steen Nielsen: er på landet i Vestjylland. Min pc er hjemme i Hørsholm, hvor jeg har en harddisk til TV, som fungerede perfekt fra start; uden initialisering og formatering mm. Havde håbet det gik lige så glat med den nye.

   Kommentar
Fra : Er onlineEyvind

Dato : 28-12-19 14:21
horseman - din sø kan sikkert lave en partition som tv så kan formatere.
Det gøres med diskhåndtering i windows 10 eller windows 8 sådan:

Start computer og vent et øjeblik til den er startet op
Tilslut harddisken med USB stikket
vent et øjeblik
Højreklik nede på start og vælg Diskhåndtering.

Nu bør diskhåndteringen kunne se harddisken og der kan oprettes en partition.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinehorseman

Dato : 28-12-19 16:02
Tak, Eyvind. Vi prøver at følge dine anvisninger.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinemolokyle Tre en halv stjerne

Dato : 29-12-19 11:46
For en sikkerheds skyld tager vi den lige een gang til for Prins Knud: Blink

Direkte fra mit link til Microsoft:

Citat
Åbn Computeradministration ved at vælge knappen Start . Vælg Kontrolpanel > System og sikkerhed > Administration, og dobbeltklik derefter på Computeradministration.

Vælg Diskhåndtering i den venstre rude under Lager.

Højreklik på et ikke-allokeret område på harddisken, og vælg derefter Ny simpel enhed.

Vælg Næste i guiden Ny simpel enhed.

Angiv størrelsen på den enhed, du vil oprette, i megabyte (MB), eller acceptér den maksimale standardstørrelse, og vælg derefter Næste.

Acceptér standarddrevbogstavet, eller vælg et andet bogstav til partitionen, og vælg derefter Næste.

Gør et af følgende i dialogboksen Formater partition:

Hvis du ikke vil formatere enheden nu, skal du markere Formatér ikke denne enhed og derefter vælge Næste.

Hvis du vil formatere enheden med standardindstillingerne, skal du vælge Næste.

Gennemse valgmulighederne, og vælg derefter Udfør.

Bemærk!

Når du opretter nye partitioner på en grundlæggende disk, formateres de tre første som primære partitioner. Fra og med den fjerde konfigureres hver enkelt som et logisk drev i en udvidet partition.

Det er ikke så svært ...når man først får det lært Snakker
...men husk nu også at tjekke USB kablet mellem harddisk og computer/TV.
Det kunne jo være i udu! Aii, er det rigtigt?

</MOLOKYLE>

   Kommentar
Fra : Er onlineEyvind

Dato : 30-12-19 11:46
Jow jow molo - men det er nok bedst at lade tv formatere........................

   Kommentar
Fra : Er ikke onlineSoren_Steen_Nielsen Tre en halv stjerne

Dato : 30-12-19 13:09
Jeg gentager lige mig selv:

Citat
Der er noget som jeg ikke kan lade være med at tænke på. Har du på noget tidspunkt haft mulighed for at checke om USB-porten på dit TV skulle være defekt? Nogle af de fejlmeldinger som du nævnte tidligere som “Disk ikke klar” og “Ingen USB-disk” kunne godt pege i den retning.

Det kan selvføgelig også være kablet som molokyle foreslår.

   Kommentar
Fra : Er onlineEyvind

Dato : 30-12-19 13:19
Godt Nytår

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinehorseman

Dato : 30-12-19 13:39
Hej alle.
Min søn var ved at fortvivle, da han så Molokyles lange vejledning! ?? Han er matematiklærer på et gymnasium.
Jeg nægter at tro, at der er noget galt med kablet, som er helt nyt og fulgte med harddisk. TV’et har jo også genkendt harddisken, men siger bare, den ikke er klar.
TV er et par år gammelt og USB-stikket har ikke været anvendt før.
Min søn kommer sidst på ugen, så hører I nærmere.

   Kommentar
Fra : Er ikke onlinehorseman

Dato : 03-01-20 10:37
Så er min søn parat med pc.
Men når vi trykker på Seagate, kommer den op med:
There is a problem connecting with the internet!
Vi har jo ikke net, men det havde I jo også sagt var ligegyldigt? ??

   Kommentar
Fra : Er onlineEyvind

Dato : 03-01-20 14:02
Række følge:

Start computer og vent til den er rullet ind.

Tilslut den eksterne harddisk med usb kablet

Højreklik på vinduet nede til venstre og vælg diskhåndtering

Det varer måske ldt og så vises der to harddiske Disk 0 og Disk 1

Jeg går ud fra at der kun vises de to nede i vinduet

Disk 1 er den flytbare disk og det er den som skal ordnes

Hvad står der til højre for Disk 1

   Kommentar
Fra : Er onlineEyvind

Dato : 03-01-20 14:05
Ps. Når du starter en computer som plejer at gå trådløst på internettet - vil den sansyneligvis vise en globus eller besked om manglende internet.................skal bare ignoreres.

   Kommentar
Fra : Er onlineEyvind

Dato : 03-01-20 14:36
Hvis der står følgende ud for Disk 1

1 TB
ikke-alokeret

Kan du højreklikke på det område med skrå streger og vælge:

Ny simpel diskenhed
Næste
Acceptere det der står
Næste
Og igen acceptere det der står (hvis TV kræver FAT 32 i stedet for NTFS - retes det bagefter)
Næste
Igen acceptere eller vælge det format tv kræver
Næste
Udfør

Den vil formatere og eventuelt åbne et vindue med teksten tom disk.

Luk disken ned og kig på din diskhåndtering

Ny diskenhed
1 TB (eller lidt mindre)
I orden (primær partition)

Ellers spørg.