/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Lakere et ludbehandlet bord
Fra : abbaba
Vist : 350 gange
100 point
Dato : 28-11-19 22:38

Kan man det eller bobler lakken op
Trip Trap Ludsæbe

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 29-11-19 10:09

Det afhænger af laktypen (olie-, plast-). Prøv!

Kommentar
Fra : poten

Dato : 29-11-19 17:15
Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-19 18:56

Du skal vaske gulvet flere gange med rent vand, hvor det for lov at tørre ind imellem. Vandet skal være frisk frakoldtvandshanen, for maksimal kalkholdighed. Kalk og sæbe går i forening og goiver en mere neutral reaktion end ren sæbe
. Når det så er rigtig godt gennemtørt burde det uden risiko kunne lakeres med en ( vandfortyndbar) lak. Giv det mindst to gange.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 30-11-19 12:22

Linket har jeg læst, og der står intet om maling på ludsæbe

Har for mange år siden brugt Ludsæbe, og ved vask et par gang blev alt kalk/ pigment vasket ud og så var det gamle træ tilbage, så det har jeg ikke lyst til at prøve igen.
Det kunne så have været dårligt påført eller andet, på frisk træ, men pænt var det ikke.

Kommentar
Fra : persens

Dato : 30-11-19 18:01

Jeg starter lige med at oplyse, at jeg absolut ingen forstand har på ludbehandlede borde, og jeg ved ikke, om dette kan bruges på nogen måde:
Jeg har et ca. 50 årig gammelt fyrretræsbord, som er blevet lakeret og slebet ned flere gange.
Jeg spurgte en gammel snedker, om han havde en fidus, og han foreslog, at jeg fjernede lakken med graffittifjerner, inden jeg sleb bordet. Det opløser lakken og forhindrer, at resterne sætter sig i sandpapiret, når man sliber
Jeg har endnu ikke gjort forsøget, men "erfaren mand er god at gæste"

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-11-19 18:49

Godt nok om gulve, men mon ikke du kan finde svar
http://gulvinspiration.dk/lud-lak/

Godkendelse af svar
Fra : abbaba

Dato : 09-12-19 21:52

Tak for svaret pbp_et.
Har prøvet lige prøvet Lud/ soda/ kaustist soda og Brintoverilte.
De 3 første gav meget gav meget mørk overflade men klare åretegninger.
Brintoverilte (3%) forblev lyst (mere end før) med tydelige åretegninger.

Og hvad kan det så bruges til..