/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Fibernet. Konverter - analog fastnettl ?
Fra : Oldboston
Vist : 439 gange
100 point
Dato : 27-11-19 17:25

Jeg har fået indlagt fibernet fra Fibia, som giver god hastighed til PC. Der er på Fibias box også udgangsstik til TV, FM-radio og fastnettelefon. Jeg har nu flyttet mit fastnetnummer over til Fibia, men selv om den fine klassiske KIRK-telefon passer fint i stikket, kommer der ingen lyd. Er der tale om, at man skal købe et helt andet telefonapparat til ip-telefoni? Eller kan man anskaffe en konverter, så det analoge apparat stadig kan bruges?
Jeg vil helst holde fast ved det klassiske apparat. Det er pænere og mlnagt nemmere at have med at gøre, for der er kun en tast for hver tal, - og ikke alle mulige andre ekstrrafunktioner, som jeg alligevel ikke skal bruge.
Hvis der findes en konverter, hvilken kan da anbefales, hvor køber jeg den?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-11-19 19:16

Har du sat den i det rigtige telefonstik?
Mener der er 2 Telefon udgange på din router.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 27-11-19 19:26

IP telefoner køre på RJ 45 stik (8 ben), de almindelige til Internet og data. Det er dog ikke det det der kommer ud af din router, det er svarer til en "almindelige" telefon forbindelse.

Telefon anvender RJ 11 (6 ben pladser, hvor kun de 2 midterste anvendes)

Så hvis du søger på RJ 11 kan du finde en masse.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-11-19 21:17

Tak for svaret, men det må jeg undersøge nærmere. Jeg er ikke samme sted som stikket for tiden, men undersøger snarest muligt.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-11-19 14:18

Benjamin.Hansen har fuldstændig ret. De to RJ11-stik er beregnet til analoge tastaturtelefoner.(drejeskivetelefoner kan kun bruges til at besvare opkald med her.)

Jeg mener at antennestikket på fiberboksen kun er aktivt hvis man får fibernettet gennem en beboerforening eller lign. Men hvis du har bestilt som en almindelig privat så har du formentlig fået en TV-boks.

Jeg har selv fastnettelefon gennem et 3. partsselskab da jeg synes at samtalepriserne hos Fibia er alt for høje.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-11-19 16:54

Tak til begge for svarene som løste problemet. For der var nemlig flere udgangsstik under boxen, og montøren havde sat telefonkablet i et stik, der ikke gav lyd. Nu er det flyttet, og der er flot lyd på den gamle trykknap-telefon fra 1980'erne. )Dengang købte man design-telefoner, med knapperne fra 0 til 9 og ikke andet end det. Herligt enkelt og fantastisk god lyd, som man krævede det i den generation.)

En ekstra bonus er, at med mit fibernet fra Fibia og overflytning af telefonnummeret fra MitTele til Fibia, sparer jeg nu 130 kr. hver måned på fastnetabonnement. Fra 149 kr før til 19 kr. nu. Så nu vil jeg nok holde fast ved at bevare fastnettet side om side med mobil.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 28-11-19 16:55

Tak for svaret Benjamin.Hansen. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-11-19 18:14

Tillykke
Godt det virker. Har selv Fibia / Waoo og er også godt tilfreds.