/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar med udskiftelig harddisk
Fra : Eyvind
Vist : 342 gange
100 point
Dato : 18-11-19 10:08

Jeg har selv et par stykker, hvor jeg nemt skifter harddisken før opstart.

Så hvad findes der af nyere bærbare hvor harddisken nemt kan udskiftes.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-11-19 10:32

HD er jo ikke noget man "bare" skifter.

Her ligger oplysningerne om opstart, drivere, registreringsdatabase mv., så de(n) er vel specifik for en given PC.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-19 11:30

HD er jo ikke noget man "bare" skifter.......................................jo det er det.

Jeg har i øjeblikket 4 ældre bærbare af for forskellige fabrikater.
Jeg kan skifte harddisk på dem alle på mindre end 30 sekunder. (i slukket tilstand)
Og ved hjælp af 11 harddiske køres der win XP / win 7 / win 8 / win 10 / linux (ubuntu)

Så det jeg efterlyser er en nyere bærbar med låg bag på med udskiftelig harddisk.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-11-19 11:57

De bærbare som jeg kender skal man have fat i en skruetrækker for at kunne skifte disken. Du viste mig engang et billede af din bærbare, og det var smart. Men jeg har ikke set muligheden andre steder end til stationære og servere.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-11-19 12:02

En alternativ mulighed er en ekstern USB-harddisk, evt i form af en disk monteret i et USB-kabinet. Langt de fleste nyere bærbare kan godt boote på en sådan, og de nyere USB-standarder er hurtige nok til at det vil fungere. Det er ikke helt det samme, med måske er det en løsning.

Accepteret svar
Fra : netop

Modtaget 100 point
Dato : 18-11-19 13:30

Du går vel i gang med at søge sådan en på nettet...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-19 14:25

Jeg har netop også søgt på nettet men det er svært med at søge på en sætning.

Soren_Steen_Nielsen - den har jeg endnu med XP

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-11-19 14:46

Det bliver nok svært at finde uden at skulle gå rundt til de forhandlere som sælger bærbare og ser hvordan bunden ser ud på dem de har udstillet. Jeg var for nogle måneder siden med til at købe en HP-bærbar til min kones datter på nettet, og det viste sig at der hverken var en klap til batteriet, harddisken eller noget andet. Jeg er ikke sikker på at det er noget som vil kunne ses på noget datablad. Du kan evt. prøve at sende en mail til div. producenter og høre hvilke af deres produkter de vil anbefale.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 18-11-19 15:29

Interessant!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-19 16:02

Ja søren - det må jeg nok prøve.
Jeg sidder lige nu med en ældre HP pavilion dv6000 (entertainment) som egentlig var beregnet til Vista iflg HP ....................men lige nu kører den win8.1 tilsyneladende uden problemer. Den var eller dedikeret til at køre ubuntu 18.04 men det kørte lidt trægt. Men en harddisk fra en Toshiba med win 8.1 rettede sig selv på plads og kører fint.
HP har kun drivere til Vista på denne computer.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-11-19 16:19

Jeg kommer pludselig til at tænke på det system som jeg selv bruger, nemlig bootmannageren OSL2000. Den kan kun bruges til harddiske på op til 2TB da den ikke fungere med en GPT-formateret disk.

Den store fordel ved OSL2000 er at den udelukkende lægger sig i partitionssporet, og er altså helt uafhængig af hvilke styresystemer man ellers lægget på¨disken.

Kig lidt på den, demoversionen har ingen tidsbegrændsning og har alle faciliteter (jeg har dog selv købt min).

http://www.osloader.com/

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 18-11-19 17:35

Kan du ikke bare forlænge Sata og strømstikket

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-11-19 18:11

Citat
Skifte harddisk
Okke Kokke, fatter ikke en brik, hvorfor skulle man have flere diske til samme maskine med forskellige styresystemer på??
Hvad er den dybere mening med dette?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-19 18:55

Den bootloader ser ret interessant ud, men jeg har faktisk en lignende hvor styresystemerne ligger i hver sin lille lukkede kasse, med adgang fra start og med lagerkasser som systemerne har adgang til hver i sær. Men jeg kan altså bedst lide at systemerne ligger på hver sin harddisk. Siger manden som går med livrem og seler og sin faldskærm.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-19 19:17

Brassovitski -

Der er ingen dybere mening, bare et gammelt computer legebarn, lige fra win311 -OS2 - win95 - win98 - NT4 som benyttede Ny Teknologi Fil System (NTFS) - win2000 - milennium - winXP - Vista - win7 - win8 - win8.1 - (win9 har jeg ikke afprøvet) - win10

Og så lige Ca. 20 stk udgaver af Linux ubuntu

Min rimelig hurtige stationære computer havde 2 skufferholdere til mine harddiske.

Hilsen legebarnet.

Men som sagt, havde jeg glædet mig til at få et tip om en nyere bærbar computer med nogenlunde nem måde at skifte harddisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-19 19:24

Abbaba -
Citat
Kan du ikke bare forlænge Sata og strømstikket
Jo da - men det ser lidt fjollet ud henne på cafeen, med sådan et lakridsbånd ud af en revne på den bærbare.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-19 19:51

Det er dette jeg mener - skift af harddisk 20 sek. Jeg bruger kun een låseskrue.
https://ibb.co/0Xf2DTb

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-11-19 21:27

Nyere computere med udskiftelig harddiske. Prøv refurb. Dk, de sælger brugte erhvervs maskine f. eks. Lenovo, hvor harddisken kan skiftes, godt nok skal der bruges en skruetrækker, men det skal man vist i de fleste tilfælde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-11-19 10:55

Jeg har kigget på de brugte hos refurb. Dk - men enten skal man skille det meste af maskinen ad eller maskinerne er lige så gamle som dem jeg har.
Så foreløbig dropper jeg den tanke, om en nyere computer.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 19-11-19 11:02

Tak for svaret netop. Det er det bedste intetsigende svar på mit spørgsmål.