/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
ny pc
Fra : kivi
Vist : 350 gange
100 point
Dato : 15-11-19 11:20

jeg har så tit tænkt på hvor mange af de programmer der følger med en ny pc ,jeg har lige købt en ny hp til min kone hvor der er en masse hp programmer som hun kan bruge. så hvor meget af det kan man slette

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-11-19 11:27

Kender ikke hvad HP leverer med, men typisk kan du slette 90% af det, der kommer med som "spam"/reklame for andre.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-11-19 12:16

Det HELE !!!

Det hedder BLOATWARE: https://www.altomdata.dk/sandheden-om-bloatware

Du kan altid ...hvis du får brug for det; hente disse 'utility' progammr eller drivere på producentens (HP) hjemmeside.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-11-19 13:29

Har du købt en HP. Av det kommer til at gøre ondt.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-11-19 15:02

Citat
Har du købt en HP. Av det kommer til at gøre ondt.

Hvad er der i vejen med HP? Jeg har både en HP-stationær og en bærbar, dem har jeg aldrig haft problemer med. De er 8 til 10 år og fungere stadig perfekt, og er uden problemer blevet opgraderet med Windows 10. Og jeg har også problemfrit sat større diske i.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-11-19 15:16

Citat
Soren_Steen_Nielsen
Sikkert rigtigt nok, men der findes diverse statistikker op gennem tiderne, hvor HP og specielt HP bærbare ligger nederst i kvalitets listerne. Ca 1 ud af 3 er der problemer med de første 3 år.
https://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliability_1109.pdf

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-11-19 15:30

OK, jeg havde ikke set disse statistikker. Jeg kender dog een som har haft problemer med sin HP-bærbare. Den blev repareret på een uge hvor den både blev hentet og bragt på hjemmeadressen på Sydsjælland, og repareret på et HP-autoriseret værksted ved Stockholm.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-11-19 15:33

Citat
OK, jeg havde ikke set disse statistikker. Jeg kender dog een som har haft problemer med sin HP-bærbare. Den blev repareret på een uge hvor den både blev hentet og bragt på hjemmeadressen på Sydsjælland, og repareret på et HP-autoriseret værksted ved Stockholm.

Lyder som om det er en erhvervs aftale, eller en med udvidet forsikring på.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-11-19 16:36

Citat
Lyder som om det er en erhvervs aftale, eller en med udvidet forsikring på.

Næ. Jeg ved at intet af det var tilfældet, for jeg var selv med til at købe den. Den var købt privat på nettet, var et billigt tilbud, og der var alene tale om en garantireparation. Og intet var tilkøbt.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-11-19 16:44

Citat
Soren_Steen_Nielsen
Så er servicen da i hvert fald i orden.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-11-19 16:56

Enig, og det er da også værd at tage med.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 15-11-19 23:09

HP laver ikke Hardware = diske/ bundkort/ ram osv, de samler den bare ? til en maskine og kalder den HP.

Men før du sletter noget som helst, så start med at tage en backup/ Clon.
Selv om der er gendannelse på den, så lav en frisk og læg på en anden disk.
Så kan du altid oprette maskinen igen

Aomie er perfekt til det

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 15-11-19 23:10

Det var så Aomei.
https://www.aomeitech.com/

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 16-11-19 05:45

Jeg plejer simpelt hen at ny-installere Windows på en ny maskine, med en ny Windows licens, så maskinen står helt 'ren' kun med Windows på, og intet andet.

Køber en billig licens på Amazon eller eBay, og det koster under en 50'er
Og så er man fri for at der popper al muligt lo.t op hele tiden, og underlig software fra producenten der kun sløver systemet.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 16-11-19 10:39

der er ingen som direkte har svaret på mit spørgsmål hvor meget af hp´s kan man slette uden at pcén går i sort

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 16-11-19 11:07

Rigtigt. Du har ikke fået svar på dit spørgsmål. Vi spammer bare din tråd.
Du kan slette alt HP stadset. Dog vil jeg anbefale at du beholder den del der har med service at gøre, da det er nemmere at få kontakt med HP, hvis der opstår problemer, undtagen selvfølgelig, hvis maskinen slet ikke vil starte.
HP tingene har intet at gøre med om maskinen kører godt eller skidt.
Der er normalt en partition der hedder HP utilities på disken, den skal du nok bare lade være.
Jeg har lige lagt en fuldstændig ren Windows 10 på en HP, og slettet alt der var på disken inden installationen, og maskinen kører perfekt. Der var lige et par drivers der skulle opdateres ellers ingen problemer.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-11-19 11:10

PS. Installer Iobit uninstaller free version, og brug den til at afinstallere, så er du sikker på alt bliver slettet, inklusive registrerings database records, der hører til det program du sletter.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-11-19 13:28

Citat
Men før du sletter noget som helst, så start med at tage en backup/ Clon.
Selv om der er gendannelse på den, så lav en frisk og læg på en anden disk.
Så kan du altid oprette maskinen igen

HP's maskiner plejer at have en "Recovery" funktion som geninstallere alt så den tager sig ud som da den var ny.

Men det vil være en god ide at lave en backup når man har slettet hvad man vil slette og installeret det man vil bruge.

Ellers så kan man slette/afinstallere alt hvad der er demoversioner som for eksempel MS-Office, installer Libre Office isteddet. Hvis du hellere bruge et andet antivirusprogram end det der følger med så afinstaller den, dog ville jeg vente til når prøveperioden udløber. Der er garanteret også et punkt i startmenuen som hedder HP, gennemgå den, og de ting som du ikke vil have kan du blot afinstallere.

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 17-11-19 08:03

Tak for svaret Brassovitski.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-11-19 21:24

Præcis som jeg skrev tidligere i denne tråd: https://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=180326#2053955

Citat
Du kan slette alt HP stadset.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-11-19 21:28

Til eksempel denne sentens fra mit link:
Citat
Et andet eksempel er HPs slanke Folio 13 Ultrabook, som har fået tilføjet HPs Setup Manager, Support Assistant og Recovery Manager sammen med HP Launch Box, HP Rara Music, Adobe Reader og Adobe Flash Player. Alle kæmper de om din opmærksomhed, og ikke meget af det er brugbart for den almindelige bruger.

</MLKYLE>