/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
regnvand/overfladevand
Fra : jensviggo
Vist : 398 gange
100 point
Dato : 05-11-19 15:15

trænger ind i min overdækkede kælderhals. Jeg må daglig suge vand op i kælderen, da det løber ind fra kælderhalsen. I kælderhalsen er der et firkantet hul, hvorfra der er forbindelse til en faskin, men i disse vandfyldte tider, kan den ikke følge med, så kælderhalsen er oversvømmet og vandet løber ind i kælderen. fjerner det i kælderen dagligt med en 20 l wasco vådsuger, men den skal tømmes for hver 10 sec sugning.
findes der mon en pumpe der kan gå ned i det firkantede hul på maks 23 cm?

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 05-11-19 18:10

Brug en Dykpumpe af en eller anden type de er ikke så dyre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-19 20:02

En Selekta måler mindre end 22,5 Cm for det måle papkassen som den leveres i.
Den kan lyfte vandet 36 meter op.

Den er fra bauhaus / Harald Nyborg / Jemogfix
Prisen kan jeg ikke huske.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-11-19 22:57

Meget tyder på at den faskine ikke er lavet rigtigt, eller at grundvandet i disse tider er nået så højt op at den ikke kan fungere længere.
Løsningerne kan være overdækning og kanter omkring din nedgang, så der ikke længere kan komme vand ind i kælderhalsen .
Eller en dykpumpe. De har har automatisk start og stop afhængig af vandstanden. Det kræver også et rør op til et sted hvor vandet kan afledes sikkert.
dykpumpen fordrer at der er plads nok i dit afløbshul.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 07-11-19 05:44

Mon Eyvind har et nummer på denne pumpe fra Selekta?

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-11-19 11:35
Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-11-19 11:39

Ellers kan du bruge en stærk akvarie/ springvands pumpe, der skal sikkert et filter på.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-11-19 11:41
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-19 13:36

Jes abbaba det er den jeg har,
Jensviggo - husk lige at købe en slange som kan sættes på afgangsstudsen.

Denne pumpe har kørt i nogle år uden problemer hvor den tømmer et returskylle magasin en gang om ugen.

Den bør anbringes 4 - 5 centimeter over bundristen i dit afløb så den ikke suger sand og sten op.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 07-11-19 16:19

Det skal vel være en 11/4 tomme slangestuds og 11/4 slange hvis jeg forstår det rigtig. Jeg har købt den, bliver leveret i morgen. Jeg mangler den osse.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 07-11-19 16:20

Og slangestudsen skal være med indvendig gevind

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-19 17:09

Der sidder da en slangestuds..................du skal bare bruge en slange.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-11-19 22:08

Ellers kan du købe en Studs der formindsker/ øger slangekoplingen.
Findes også i byggemarkeder.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 19-11-19 09:28

Har installeret pumpen, og den kører perfekt. Automatisk niveau start/stop virker.
men kan godt finde på at springe over. Så skal den lige have hjælp, bare en lille klap på pumpen så kører den igen, men hvorfor?
Er rimelig afhængig af, at den er stabil og kører når den skal og stopper når den skal, ellers får jeg vandet ind i kælderrummene. Så hvad mon er problemet mon?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-11-19 10:23

Det er nok den såkaldte hysterese, som driller dig.
Hysterese er forskellen på start og stop.
For at pumpen ikke skal køre med startstopstartstop hele tiden er den indrettet så der skal en vis mængde vandhøjde for at starte og stopper så når vandhøjden er nede et stykke under starthøjden.....................den afstand kaldes hysterese.
Mange pumper sidder / står i en fordybning af hensyn til denne hysterese.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 19-11-19 10:45

Der sidder en indbygget flyder der bestemmer hvornår pumpen skal starte og stoppe. Den har hidtil virket perfekt, men nu starter den ikke før den får et slag. Spidsen af en gummistøvle er nok. Det med hysterese har vel intet med det at gøre. Min pumpe står i et hul, hvor vandet løber i fra undergrunden/overfladen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-11-19 11:23

Ok - det lyder som om den har de rigtige betingelser. Men det lyder ikke godt at den hænger i flyderen - måske er der noget den skraber på, så flyderen har svært ved at bevæge sig opad.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 21-11-19 08:28

Der et intet der forhindrer flyderen i at virke. Kælderhalsen er fuldstændig ten . Ingen blade eller lignende. I går prøvede jeg igen igen at får tingene til at virke. Jeg simulerede indtrængende vand med en vandslange, som jeg lod løbe stille. jeg fulgte forsøget i mindst 1 time, og pumpen startede og stoppede som den skulle. nu vil jeg så gå ud og se om tingene har ændret sig.
Og det havde det ikke. kælderhalsen var fyldt, uden at pumpen var gået i gang, Start stop funktionen virker ikke. Der må være en fejl i flyderfunktionen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-11-19 13:36

Det kan også være at din start stop - især startpunktet ligger snært.

Når du ser at den ikke starter - hjælper det så med lidt mere vand som ved din test.

Vores selecta pumpe er i brug nede i en brøn og kan ikke lige hives op. men jeg tænker lidt på om det startpunkt kan justeres. Eller der kan laves en vold ved døren så der kommer lidt mere vand til at løfte flyderen.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 21-11-19 13:48

Ja når jeg ser den ikke starter er den fuldstændig under vand, en lille berøring med kosteskaftet og den starter. Suger så tomt indtil indbygget flyder når stop. Ja så stopper den. Mere vand løber så ind i kælderhalsen, og når indbygget flyderfunktion start opnåes, sker der intet. ja her skulle den så starte men gør det ikke

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 22-11-19 10:28

Og det er meget uheldigt, især i disse regnfulde dage

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-11-19 10:51

Altså - når den virker mens du tester så må det være manglende vand nok i "sumpen" når den bare fyldes af regnvand. Når det regner bliver også flyderen våd og derfor vejer lidt mere, der skal mere vandhøjde for at starte den.

Prøv at lave en lille vold af et par plastposer med sand i ved dørtrinnet, så vandet får lov til at stige lidt mere.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 22-11-19 12:36

Kælderhalsen bliver fyldt med regnvand. Sumpen, hvor pumpen står i bliver fyldt med vand og pumpen er langt under vand, den indbyggede start/stop funktion virker ikke. Starter først når jeg gir pumpen eller slangen et lille puf. Stopper så når hullet er næsten tomt (indbygget stop funktion) aktiveres.
Har en stærk fornemmelse af, at indbygget start er defekt, da den først starter ved et lille puf med kosteskaft eller lignende.
nu har jeg i dag aktiveret pumpen med puf 4 gange.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-19 12:03

Flyderen sidder på siden i et lille hus som jeg husker det. Er det hus nemt at skrue af, så du kunne se om der er noget som bremser flyderen. Husk at tage stikket ud inden du laver noget.

Test:
Når du observerer, at den ikke vil starte, hjælper det så med lidt mere på gulvet. Altså når du lige har lavet den "dæmning" henne ved døren.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 25-11-19 07:56

Jeg er temmelig træt af at lege kattepote for at starte pumpen. Har haft låget af, så flyderfunktionen var synlig. Placerede den i en stor balje vand. Den nægter at starte, som om indbygget flyder er for tung. Har kontaktet HN pr. mail og forventer et svar i dag.