/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Elgiganten
Fra : omahexen
Vist : 470 gange
300 point
Dato : 13-10-19 11:03

Har fået en mail fra Elgiganten,at jeg har vundet en iPhone,og at jeg skal betale 10,00 kr.i fragt før den kan udleveres,det kommer mig lidt mistænkeligt for,da jeg ikke har deltaget i nogen konkurrencer,hvad mener i,skal jeg betale beløbet ?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 13-10-19 11:05

Nej, det skal du under ingen omstændigheder - e-mailen er IKKE Elgiganten...

Kommentar
Fra : poten

Dato : 13-10-19 11:07

Du skal installere:

https://taenk.dk/aktiviteter-og-kampagner/apps-fra-forbrugerraadet-taenk/app-mit-digitale-selvforsvar

på din computer og mobiltelefon, så bliver du meget klogere på alle de fupmail der dukker op i hobetal...

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 13-10-19 11:45

Kommentar: Det er mig ufatteligt, man ikke kan stoppe dette uvæsen, med spam som kommer fra en håndfuld websteder i verden.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 13-10-19 12:13

Det er utroligt at man ikke har fundet ud af at gøre e-mailsystemet mere sikkert. Det er efterhånden mange år siden at jeg selv fandt ud af at man kunne sende falske mails lige så let som at klø sig selv bagi. mit mailprogram skal bruge password for at kunne sende mails fra min egen mailserver hos min udbyder. Men fra denne mailserver kan jeg sende mails med for eksempel billgates@microsoft.com og Trump@goverment.gov. Og disse mails kommer frem fuldstændigt somom at de kom fra disse personer. Og det er mere end 15 år siden at jeg prøvede det første gang.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-10-19 14:31

- hvilken iPhone er der tale om? Sorry, god søndag

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 300 point
Dato : 13-10-19 19:05

omahexen, har du deltaget i en forbrugerundersøgelse?

På et tidspunkt blev jeg opfordret til at svare på nogle spørgsmål. Jeg kunne vinde en telefon (kr. 10) eller få muligheden for at købe en for kr. 19,, hvis jeg ikke blev den heldige vinder.

Jeg læste det, der stod med meget småt. Det viste sig, at jeg i 6 måneder ville blive bundet til et abonnement på 75 Euro pr måned. Ergo ville jeg ikke have vundet noget.

Jeg sendte dem ingen oplysninger og har ikke hørt mere

Du skal ikke betale en eneste krone, hvis du gør det, så bliver du "fattig"

Smid den mail i skraldespanden, så er det dig, der har tjent penge

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 14-10-19 06:45

Fusk, betal ikke det beløb.
Efterhånden for man mange mails om pakker, kinoer der er gjort op, gaver som man har vundet samt nemid som man lige skal bekræfte. Gør det ikke.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 14-10-19 07:59

Som Søren Steen Nielsen skriver,er det utroligt at der ikke kan gøres noget ved alle de dumme mails man får,f.eks.får jeg op til 3 mails om dagen fra noget der hedder MP 3,som nok er en forbrugerundersøgelse,har prøvet at stoppe det,men uden held.Men man kan vel lige så godt indse,at der er ikke nogen der forærer nogen noget.Hvad det er for en I Phone står der ikke noget om.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 14-10-19 08:39

Det er også tilladt at bruge hovedet selv somtider :-/

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 15-10-19 07:50

Tak til Kenwood for det oplysende indlæg,ja det er da tilladt at bruge hovedet,også når man prøver at skrive dansk !!!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-10-19 09:19

Jeg er da helt misunderlig, når jeg hører og ser, om alle de "spændende" mails i andre får.
Heller ikke det minste glimt af reklamer på Kandu.

Er det alders diskrimination ?? Jeg er jo nok ikke så interessant mere.

M.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-10-19 11:35

Citat
Det er også tilladt at bruge hovedet selv somtider :-/

Nu findes der en del personer som har lidt sværere ved at bruge hovedet end andre. Folk med et IQ på lidt over 70 som er grænsen for at være retarderet kan være ganske lette at narre, og jeg synes at det er noget svineri at udnytte den slags mennesker på den måde. Selvom at der også er mere begavede som falder for disse reklamer så er jeg ret sikke på at det er de mindre begavede som er i overtal.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 15-10-19 12:38

Det burde og skulle være ganske og aldeles soleklart...

- E-mailen er IKKE fra Elgiganten...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-10-19 16:19

Det synes jeg nok, var en lidt hård bedømmelse. Soren_Steen_Nielsen.

Jeg har vist ikke fået målt min hjerne siden 1960 på session, og ved derfor ikke om min IQ ligger under eller over 70. Men jeg har det nu godt med hvor den ligger.

Men at jeg kan bruge en pc, og nogenlunde bedømme de mails jeg får, skyldes nok mere rutine end intelligens. Da det vel er 30 år siden, jeg begyndte med Commodore 64. Og ellers fortsat med Win 3.0, 3.1, 95, xp, og nu ti`eren.

Derfor kan jeg sagtens forstå, at en ældre dame på måske 75 år, efter pres fra omgivelserne, der begynder at bearbejder en pc, kan ryge i en fælde, uanset hendes IQ.

M.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-10-19 16:57

Rolig rolig Mosebaek. Det var mest ment som et svar til Kenvood. Jeg skrev også at der var mere begavede personer som falder for disse falske mails, men der er også tale en udnyttelse af personer som har noget sværere ved at kunne gennemskue dem.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-10-19 20:56

Hej Søren. Det var nu også mest ment med et Du plejer at have nogle noble og belærende svar, som jeg før har draget nytte af. Derfor kunne jeg ikke helt genkende disse bemærkninger.

Men ingen bad feelings herfra.

M.

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 16-10-19 08:23

Tak for svaret ans.