/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
kompressor
Fra : madglad
Vist : 459 gange
200 point
Dato : 13-10-19 09:32

kompressor. skal bruges til at skære en bolt over osv. måske slibe lidt og diverse. hvad kan trække evt sådan en her uden at den sænker farten og man skal vente på luft https://www.thansen.dk/vaerktoj/kompressor-trykluft/trykluft-slibemaskine-1-4-/n-982854819/pn-271212084
jeg ved at sådan en her ikke kan uden at den løber tør for luft https://www.harald-nyborg.dk/p7256/stanley-kompressor-1-5hk-24l

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-10-19 14:25

Du skal bare op på en 2 HK eller over, så kører det God søndag

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-10-19 14:27

Den kompressor du henviser til, har 1,5 HK! - fortsat god søndag.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 13-10-19 17:32

Til Slibning og skæring skal du hellere købe en elektrisk vinkelsliber i god kvalitet.
Den koster ikke mere end en dårlig kompressor og en dårligt trykluftdreven tilsammen.

Du vil få noget meget mere driftsikkert og højtydende med den elektriske.

en el forlængerledning når for små penge også længere og er nemmere at håndtere end trykluft installation og slanger.
Endelig slipper du for en hel del støj vil at undlade trykluften.
De små kompressorer til under 5000 kr er til cykelpumpning og til et kort pust med en pistol en gang imellem.

Harald fup har f. eksempel en 1100W hobbykompressor som de skriver er på 1,5 HK . Det er kan umuligt være 1,5 HK trykluft. Det regnestykke passer simpelthen ikke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-10-19 17:54

Jeg regnede lidt videre på Haralds fup data.
Det er værre end jeg troede

10 Bar og 180 l/minut giver en effekt på 3 kW . Altså næsten 3 gangs så meget som den tager fra elnettet. Det strider mod en af de mest fundamentale naturlove. Det er rent Science fiction, for ikke at sige svindel.

Du skal nok ikke regne med mere end 20 til 30 liter pr minut hvis trykket skal holdes omkring 10 Bar.

Der er ingen grund til at tro at andre leverandører af kompressorer i det prislag har noget som er meget bedre.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 13-10-19 20:15

De billige 2HK kompressorer kan sagten klare almindelig trykluft værktøjer på denne side.
https://www.harald-nyborg.dk/23150/luftvaerktoej
Men kompressoren kommer på arbejde og kører næsten konstant ved et forbrug på over 100L/m

Dog får du næppe noget ud af møtrikspænderen, jeg kan ikke løsne hjulbolte med min.

Husk at slange tykkelsen skal være stor, ikke de billige 1/4*.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-10-19 20:20

Hej Transor, du skriver:
Citat
Jeg regnede lidt videre på Haralds fup data.
Det er værre end jeg troede

10 Bar og 180 l/minut giver en effekt på 3 kW . Altså næsten 3 gangs så meget som den tager fra elnettet. Det strider mod en af de mest fundamentale naturlove.

Kunne jeg ikke få dig til at sætte regnestykket op, således, at jeg kan se formlen...?
Det er uhyre interessant at se hvorledes, du er kommet til at 10 bar - 180 l/minut = 3 kw

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-10-19 09:11

Det er bare om at kunne lidt elementær fysik .

Tryk gange volumen er også en energi. Taditionelt benævnt liter x atmosfære ( lxatm) . Det er lidt besværligt at omregne til joule. Man kan slå op at 1 lxatm er 100 joule ,hvis man udelader decimalerne,. 1 Bar og 1 atm er det samme hvis vi igen ser stort på decimalerne. I alt vil vi med disse runde tal regne ca. 2% for lidt.

180 l/minut er 3 l pr sekund .

så alt i alt er effekten 3 l /s x 10 Bar x 100 J/ Barx l = 3000 J/s = 3 kW
Idet w er forkortelse for J/s

Det der i første om gang slog mig var at en 1100 w motor blev betegnet som 1,5 Hk. Som tommelfingerregel har man for små (mkvalitets )motorer af den størrelsesorden at der går 1000 w elektrisk til at yde 1 HK mekanisk. Resten bliver væk i varmetab. Jeg tror ikke på at Harald Fups motor yder en tøddel over 1 HK.
de 180 l/ minut er sikkert helt uden tryk. Så svarer det ca. til 18l/minut ved 10 Bar , fraregnet det der mistes ved det skadelige rum .

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-10-19 15:56

Tak for udredningen, det blev jeg faktisk ikke klogere af. Da jeg ikke mener du kan kan omregne trykluft til kw/hk.

Hk, eller kw, er effekten på kompressormotoren.

Faktisk lidt lige som en bil. HK/KW siger ikke meget om træk-effekten, men det gør NM til gengæld.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 15-10-19 21:57

Kaptajn-Tommy

NM? min bil har et max moment mellem 2,8 - 3,2rpm = men alle hestene sparker først løs ved 5,5 rpm for der efter at tænke over tilværelsen, jeg er meget forvirret hvor alle ? hestene virkelig sparker røv.
Måske det nye 100 Oktan kan hjælpe

Og det er meget stor 1,1L moter med hele 67 af de gale dyr.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-10-19 22:43

Hej abbaba.
Det er svært med få ord at forklare helt præcis hvad NM er. Men klik på dette link, og få en forklaring - der er også en lille forklarings-film

https://bilmagasinet.dk/guides/leksikon/noerdealarm-laer-at-forstaa-forskellen-paa-nm-og-hk

Jeg plejer gerne at forsimple NM versus HK med disse ord: Det er HK som får bilen hurtigt hen til en forhindring, men det er NM der gør, at forhindringen flytter sig.

Eller, -den gamle grå Ferguson-traktor var i besiddelse af 28 - 30 hk, men havde et højt NM, det gjorde, at ferguson-traktoren kunne trække trække en plov i marken.... Bare til eksempel.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-10-19 01:02

Nej drejnings momentet fra motoren er i sig selv ingen energi. Det er først når den bevæger noget at der sker en energiomsætning . jo hurtigere bevægelse er des større er energiomsætningen, som med et finere ord kaldes effekten. den kan måles i kW eller i HK.
Effekten er drejningsmomentet gange omdrejningstallet.
I en moderne velkonstrueret motor er moment kurven ret flad på et langt stykke. Det måles med gaspedalen helt i bund. Selv om momenter måske er størst ved 3000 rpm falder det så lidt at momet gange omdrejnigstal er størst ved et langt højere omdrejningstal. Momentet begynder først rigtigt at falde når omdrejningstallet bliver så højt at det kniber med at nå at få ordentlig fyldning i cylinderne, fordi indsugningsvetilen er åben i så kort tid.

Du kan med en svag motor få et meget stort drejningsmoment på hjulene. Det er bare et spørgsmål om gearing. Traktoren er lavt gearet så den kører langsomt men kan trække en stor last som ploven, selv om effekten i motoren og selve motorens drejningsmoment ikke er så stort.

1 Hestekraft (HK) er en forældet enhed. Den er den effekt som skal til for at løfte et 75 kg lod 1 m på 1 sekund. Den svarer til 735 W.

Momentet om en akse udtrykkes ved en kraft vinkelret på aksen gange dens afstand til aksens cenrtum. Du kan sagten have et moment uden der er tale om en nogen energiomsætning. bare kraften ikke drejer akslen. Hvis din bil holder stille på en stejl bakke bare ved hjælp af bremserne vil bremserne yde et større moment en din motor nogensinde kan præstere. Du kan jo også kun køre op ad bakken ved at geare ned.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-10-19 15:05

Citat
drejnings momentet fra motoren er i sig selv ingen energi. Det er først når den bevæger noget at der sker en energiomsætning . jo hurtigere bevægelse er des større er energiomsætningen, som med et finere ord kaldes effekten. den kan måles i kW eller i HK.

Selvfølgelig da, skal drejningsmomentet tilføres energi i form af HK eller KW. Men - og der er et men.
Lad mig forklare det således: Du skal skrue en møtrik fast, til det bruger du hvad der svarer til "En mands kraft" Du bruger en meget kort svensknøgle til fastspænding af møtrikken - og indtil møtrikken ikke kan spændes mere. = 1 mands kraft

Nu tager du en lang svensknøgle og spænder videre på den omtalte møtrik og vupti, nu kan du spænde møtrikken endnu mere fast, men du har stadig kun brugt samme energi - nemlig = 1 mands kraft.

Og.....

Derfor er NM (står iøvrigt for Newtonmeter) større i en 4x4 trækker end i alm. personvogn, og større i en kampvogn (tanks) end i en alm. lastbil.

Og nu kommer det sjove. En formel 1 racer har ikke særligt højt NM men, den har hulens mange HK/KW

Og på det hele lille plan. En 1 cyl. 18 hk plænetraktor har mindre NM end en 2 cyl 18 hk plænetraktor.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 17-10-19 16:38

Jo, den er nogenlunde fattet, men stadig? NM har altså intet med acceleration at gøre, men så er begge enheder NM og HK 2 vidt forskellige begreber = som til tider blandes godt sammen.

Jeg har ment, at med mine 67HK var den hurtigere ved en overhaling ved de angivne NM, end med 67HK ved 5,500 RPM

Ikke fordi jeg kan mærke forskel (så skal jeg låne lidt flere heste), bortset fra lyden/ støjen

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-10-19 19:19

Citat
NM har altså intet med acceleration at gøre
Nej, det er dine HK/KW

Men det er dine NM der bestemmer, hvor stor/tung campingvogn du kan trække op ad bjerget.

Samlign f.eks. en stor lastvogn med 500 hk med en formel 1 racer med 500 hk.
Hvem tror du, der er hurtigt i optrækket..? Raceren selvfølgelig.

- Og hvem tror du, der bedst trækker en sættevogn med 30 tons på nakken op ad bjerget....Selvfølgelig lastvognen! Den har flest NM

Godkendelse af svar
Fra : madglad

Dato : 18-10-19 11:41

ja den med de små kompressorer går nok ikke. der var lidt delte meninger så den er lidt svær. til mc-bil-cykel dæk osv er de nok gode nok til men ikke de store ting. takker for de gode svar