/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Pludselig vil mus og tastatur ikke virke
Fra : gunnarb
Vist : 513 gange
100 point
Dato : 05-10-19 17:24

Jeg har nu 3 gange oplevet at min mus og mit tastatur på min stationære PC pludselig ikke vil virke længere. Ctrl+Alt+Delete virker ikke, så jeg må slukke på den hårde måde ved at holde afbryderkappen nede. Hvad er der galt? Jeg kører window 10 og min PC er en Dell fra omkring 2013. Har aldrig oplevet det før? Hjælp!

Kommentar
Fra : poten

Dato : 05-10-19 17:57

Den trænger sikkert til noget opdatering...

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 05-10-19 18:44

Hvordan?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-10-19 20:38

Der kan være mange årsager.
Hardwarefejl gætter jeg på...
Måske temperatur som følge af manglende køling. Har du tjekket om der er meget støv ved ventilator eller om den bliver varm?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-19 20:57

Tag mus og tastatur stik ud og sæt det i igen.

Og så prøv lige:

klik nede til venster på windows flaget
og klik så på det lille tandhjul
klik nu på "opdatering og sikkerhed"
du kan nu klikke på " Søg efter opdatering"

Det kan tage laaaaang tid, hvis der er meget at opdatere

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 05-10-19 21:15

Jeg var igang med at skrive kommentar, så jeg så først dit indlæg Eyvind da jeg var færdig med følgende indlæg:

Der var meget støv ved gitteret foran vintilatoren. Nu har jeg støvsuget gitteret ude fra. Så nu må tiden vise om det var fejlårsagen. Jeg kan se at der også sidder støv på selve ventilatorvingerne, men for at fjerne det vil det kræve at jeg fjerner den ene PC side, så jeg kan komme helt ind til ventilatoren. Det er vel en god ide at støvsuge den helt indvendig?
Tak for hjælpen indtil videre. Jeg vender tilbage med en konklusion.

Tak for oplysninger om hvordan man opdatere Eyvind, det vil jeg prøve, hvis rensningen ikke hjælper.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-10-19 22:46

Hvis der er meget støv ved den udvendige ventilator, kan der også været meget støv inden i...

Hvis det bar min, ville jeg åbne den og få den støvet af inden i også.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 06-10-19 00:04

Ja, jeg renser den indvendig i morgen. Men der har ikke været nogen problemer siden jeg støvsugede ventilatoren udvendig.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-10-19 00:52

Åben pc'n, sæt et lille mundstykke på støvsugerslangen, støvsug inde i Pc'n imens du børste støv løs med en meget blød børste, en af dem der bruges til at lægge make up med er udmærket. Måske er det nønvenig at afmontere køleren på cpu'n for at rense ribberne ordentligt, det kræver ny kølepasta mellem CPU og løleribber. Evt. Kan det også være en god ide at støvsuge strømforsyninger grundigt, evt puste noget trykluft forsigtigt igennem den samtidig med at støvsuge.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 06-10-19 09:11

Tal for rengøringstippet
Fejlen kom igen her til morgen kl. 9 efter ca. 15 min kørsel så nu prøver jeg med grundig rengøring.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-19 10:01

Støsugerens metalrør må ikke røre noget inde i computeren.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 06-10-19 10:36

Ok. Jeg har tapet en 10mm plastslange til mund
mundstykket+små pensler så går det. Men transformatorer bliver jeg vist nød til at demontere for at komme helt ind til dens ventilater?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-10-19 10:42

Det er lidt svært at se hvordan din PC ser ud inden i...

Men alternativt kan du blæse den ren med luft.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 06-10-19 10:59

Jeg har ingen kompasser så det bliver med støvsugeren.mdn med 4 skruer bag på og lidt lirken så er transformerstålkassen ud og så skal jeg lige finde ud af at åben kassen så jeg kan komme helt ind.Sendt i øjeblikket fra Samsung S7.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-10-19 11:06

Hvis du har adgang til trykluft så blæs den store ventilator over processoren ren. Jeg ville også tage RAM-modulerne ud et - for - et og rense alle kontaktpunkter, både på modulet og nede i stikket, med et kontaktrensemiddel. Det samme gælder evt. indstikskort.

https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H10193

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 06-10-19 12:56

Så er totalrengøringen afsluttet og det var meget tiltrængt. Alle fire ventilatorer er renset på begge sider og alt andet er børstet og støvsuget helt rent. Jeg har ikke demonteret ram modulerne og diverse stik. Men nu vil jeg lige se om problemet er løst inden for de næste par dage, så opgaven kan afsluttes.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-10-19 12:58

Cool Hvis det ikke var løsningen på det problem. Har det været godt for dens levetid.
God fornøjelse

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 06-10-19 17:49

Støv har da ikke noget med tastatur og mus at gøre? nærmere at begge dele er nedslidte hvis de har samme alder som pc.
Ved Usb er det meget sjældent manglende opdateringer, der giver problemer.
Kun hvis der er tale om Usb 3.

At det er 2 ting der fejler, kunne tyde på at der er brændt et par porte af.

Har du støvsuget eller renset mus og tastatur, du bliver forbløffet over alt det skidt der kan gemme sig under tasterne.

Samt du skriver ikke om de er trådløse.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 06-10-19 18:20

Det hele virker stadigvæk efter den grundige rensning af PC´en, som mus og tastatur styres af.
De er ikke trådløse. Jeg tror at Benjamin kom med den rigtige løsning (dårlig afkøling pga. støv i PC´en), men kun tiden vil vise om han har ret.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-10-19 18:27

Citat
Støv har da ikke noget med tastatur og mus at gøre? nærmere at begge dele er nedslidte hvis de har samme alder som pc.

Gunnarb's udlægning af problemet kunne godt tyde på at maskinen går i lås. Dette kan udmærket skyldes overophedning p.g.a. støv og skidt som er blevet suget ind i maskinen i årenes løb.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-10-19 18:27

Hvis problemet kommer igen som jeg tror det gør, kan en dårlig forbindelse i et stik, være årsag til at mus og tastatur driveren pludselig går i udu. Det kan også være dårlig forbindelse til et RAM modul. Så hvis problemet kommer igen, så prøv at tegne RAM klodserne ud og sæt dem i igen, så kontaktfladerne bliver renset lidt. Gør evt. det samme med alle stik i computeren. Jeg vil ikke anbefale at begynde og sprøjte rund med kontaktspray.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 06-10-19 19:13

Gode forslag, som jeg vil udfører, hvis det bliver nødvendigt.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 08-10-19 09:37

Øv, så skete det igen her til morgen kl 8:30. mus og tastatur virkede pludselig ikke. Jeg havde kun et excel regneark åben, gangske vist et meget kompliceret et med makro. Jeg slukkede pc én og tændte den igen med det samme og indtil nu her kl 9:35 har der ikke været nogle problemer. Så jeg må prøve nogle af de andre forslag her.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-10-19 09:51

Så skal du ind og se hvilken proces, stopper.
Når du nu ved at det er et problem der kommer igen skal du ind i din processtyring taks maneger, og se se om der der processer der belægger CPU, og derved stopper.
Prøv at finde enhedshåndtering og se om det bringer dig til større indsigt i hvad der sker.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 08-10-19 13:52

Så skete det igen imens jeg var ved at skrive en lang besked her på kandu. Så jeg blev meget frustreret over at jeg ikke kunne gemme det her. I panik fjernede jeg de 2 usb stik til mus og tastatur og satte dem i foran, og nu virker de begge igen. Så måske er det nu lettere at finde fejlårsagen?? og evt. hvordan det løses?
Men se lige hvad det er jeg har undersøg her først.

Jeg ved ikke om jeg er gået ind det rigtige sted, men jeg se nogle fejl (gul Trekant) ud for Enhedsydelse og tilstand.
Jeg er gået ind i: Indstilling/system/ om/computeren er overvåget/Enhedsydelse og tilstand/se detaljer i windows defender/ her er der 2 gule trekanter 1. for Enhedsdriver 1 anbefaling og 2. Apps og programmer 1 anbefaling. Herefter har jeg kørt fejlfindingsværtøjet på tre muligheder
1. Acer/Benz 1240 har driverproblemer eller
2. Acer/Benz 1240 har driverproblemer
3. Jeg kan ikke se min enhed
Hvilken skal jeg vælge ? jeg har prøvet den første og den sidste . Min pc er en Dell men vi har også en bærbar acer trådløst på nettet.
Anvend denne rettelse ved at genstarte, men jeg synes ikke at det hjælper på de Gule trekanter?
Der anbefales også til sidst følgende:
Ren start
Start forfra med en ren og opdateret installation af windows.
Mon jeg skal prøve at opdaterer windows? Det er installeret/opdateret den 20 maj 2018.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-10-19 14:12

Har du prøvet at slette dem der fejler og lade den søge igen!

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 08-10-19 14:44

Ok, nu har jeg afvist de to fejl, lavet fejlsøgning og genstartet og så er der ingen fejl. Men jeg bruger jo nu de 2 forreste USB stik. Er de 2 bagerste USB Stik defekte? Der er ialt 6 usb stik bag på.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-10-19 16:41

Jeg mener at de seks USB-stik bagpå styres fra min. to enheder (formentlig i samme chip). Så hvis du vil afprøve om de er defekte så må du prøve dig frem USB-port for USB-port. Men se lige ført om problemet kommer igen med mus og tastatur sat i de forreste porte.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 08-10-19 18:55

Ok, jeg afventer og ser om fejlen kommer igen med mus og tastatur i de forreste USB stik. Der er 2 USB stik bag til, hvor en bruges til printer og den anden til afbrydelse af en strømskinne når PCén slukker, og de virker begge to. De to sidste USB stik bag på er ledige. Så har jeg yderligere 2 USB stik oven på. ialt 10 stk.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 10-10-19 13:58

der kan være en system fejl.
i søgefeldtet, skriv powershell. kør som administartor,
der starter et blåt vindue,
Tast sfc /scannow.
tryk enter.
nu vil windows søge efter fej i systemet..
hvis der er fejl, så bliver de rettet.
det tager omkring 10 minutter.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 10-10-19 15:15

Ok, tak edison, det vil jeg prøve senere, men indtil nu har både mus og tastatur virket siden jeg flyttede dem til de forreste usb stik. Hvis jeg skal søge efter system fejl efter din anvisning, så skal jeg vel flytte mus og tastatur tilbage til de oprindelige usb stik bag på eller er det ikke nødvendigt?

Kommentar
Fra : edison

Dato : 11-10-19 09:17

nej du behøver ikke at flytte noget,
en anden ide, kan være strømstyring af usb porte, de kan være sat til at slukke, prøv også at finde opdateret usb/chipset driver, der er sikkert nogle hos producenten af dit bundkort

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 11-10-19 13:58

Så har jeg prøvet med powershell, men det virker ikke rigtigt.
Jeg kan desvære ikke kopiere eller printe udskriften og indsætte den her? Men der der står bl.a. følgende:
sfc/scannow: the term is not recognized as a name of a cmdlet, funktion, script file, osv

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-10-19 14:45

Husker du mellemrum efter sfc?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 11-10-19 18:19

Så siger den at jeg skal kører om administrator, men hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-10-19 09:08

Højreklik på Windows ikonet ca midt oppe på den menu der kommer frem står der et menupunkt Windows PowerShell (Admin), klik på denne og du får et commando prompt vindue /DOS vindue.
Skriv sfc /scannow tat enter. Dette virker hvis det altså er Windows 10 du kører.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 12-10-19 10:28

Ok, så kører det. Det tog lidt tid inden den var nået 100%. men ingen fejl > "did not find any integrity violation. " Hvorfor kan man ikke tag et kopi af udskriften eller gemme den, det er sk__ irriterende.
Men hvad så nu? Mus og tastatur virker uden problemer endnu i de forreste usb stik.

Jeg forstår iøvrigt ikke kandu.dk. inden jeg skriver en kommentar sikre jeg mig at jeg er logge ind.
Når jeg så sende min kommentar, så skriver den at jeg skal være loggen ind og hele kommentaren er forsvundet pist væk, og så kan jeg begynde forfra, hvis jeg ikke lige har husket at tage et kopi af det hele, som jeg så kan sætte ind igen. Men der er noget jeg ikke forstår, når jeg er logget ind og der ikke er gået flere timer???

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-10-19 11:39

Jeg har ikke problemer med at blive logget ud i utide.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-10-19 11:46

Citat
Men hvad så nu? Mus og tastatur virker uden problemer endnu i de forreste usb stik.
Hvis sfc scanningen ikke finder fejl er der ingen system filer der er fejl på. Men der kan stadig være driverfejl.

Tjahh! Hvis mus og tastatur ikke virker igen når du sætter dem tilbage i de porte de tidligere sad i, peger det desværre i retning af en hardware fejl, på portene. Er de porte der er problemer med loddet direkte på bundkortet, eller er de sat i som et indstikskort eller forbundet med ledninger?

Prøv for en sikkerheds skyld at downloade ig installere IOBIT Driver Booster og tjek for nye drivers. Jeg tror ikke det er et software problem, men nye drivere er ikke en dum ting.

Direkte link til download: https://www.iobit.com/downloadcenter.php?product=dk-driver-booster-free

Opdater for en sikkerheds skyld kun en enkelt driver af gangen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-10-19 12:28

Sidder mus og tastatur i samme USB-stik i maskinen evt. via et trådløst interface? Jeg synes at det ligner noget med en dårlig forbindelse, evt. i form af snavs og skidt i selve USB-stikket bagpå. Det kan også sagtens være en defekt på bundkortet.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 12-10-19 13:13

Så var den gal igen med kandu.dk pist væk. Nå men jeg tog heldigvis kopi før jeg sendte, her er det:
Der sidder 2 x 3 usb stik bag på og der er intet trådløst. De to øverste usb stik er til mus og tastatur og ved siden af er internettilgangen. De 2 midtereste er til printer og sluk af el-skinne. De to nederste usb stik er ledige. De 6 usb stik er loddet på bundkortet i 3 kasser hvor den øverste kasse også indeholder internetstikket. Så usb stikkene skal man vist ikke prøve på at skifte.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-10-19 13:26

Citat
Så usb stikkene skal man vist ikke prøve på at skifte

Nej, alle stikkene bagpå sidder fast på bundkortet.

Det der undrer mig er at det både er mus og tastatur som står af samtidigt. Men nu taler du også om at du af og til ryger af Kandu. Så mon der er en sammenhæng? Så vidt jeg husker så sidder elektronikken til både USB og netværk på samme chip på bundkortet, så min foreløbige diagnose er ikke god.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 12-10-19 14:58

Jeg ryger ikke af nettet og heller ikke af kandu.dk, men når jeg trykket på send, efter at jeg har skrevet en kommentar, så skal jeg logge ind igen og så er min kommentar væk. Jeg tro at der er en timer som bestemmer hvor længe man kan være på og når tiden er gået , så skal man logge på igen, men det kan jeg bare ikke se, for billedet på skærmen har ikke ændret sig, så det ser ud som om jeg stadigvæk er logget ind på kandu.dk. Jeg håber ikke at det har noget med min PC at gører?

Jeg har tjekket for nye drivere på IOBIT Driver Boosterog og 17 stk er blevet opdateret + en hel del er renset.
Jeg har været inde på computeradministrationen/ enhedshåndteringe og set på USB- controllere hvor der er 10-11 stk den ene usb Card Reader. Men når jeg højreklikker på de enkelte og derefter på egenskaber så viser de alle følgende: Denne enhed virker korrekt.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-10-19 16:00

Citat
efter at jeg har skrevet en kommentar, så skal jeg logge ind igen og så er min kommentar væk. Jeg tro at der er en timer som bestemmer hvor længe man kan være på og når tiden er gået , så skal man logge på igen, men det kan jeg bare ikke se, for billedet på skærmen har ikke ændret sig, så det ser ud som om jeg stadigvæk er logget ind på kandu.dk. Jeg håber ikke at det har noget med min PC at gører?

Jeg har på ingen måde bemærket at der skulle være nogen form for timeout på Kandu. Tværtimod. Inden jeg satte mit system til at slette alle cookie's når jeg lukkede min browser ned så var jeg logget på døgnet rundt uanset om maskinen var tændt eller ej. Og jeg har heller ikke bemærket at der skulle være indført timeout siden.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-10-19 17:20

Nu skriver du at du har en strømspare skinne sat til det ene stik bag på computeren, prøv at fjerne den. Den sender måske en fejlstrøm retur til bundkortet og det er absolut ikke særlig godt.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 12-10-19 20:54

Så skulle jeg logge ind igen selv om jeg var logge ind. Men jeg tog jo kopi så her er mit indlæg.

Strømskinnen med usb afbryder har jeg haft lige så længe som min Dell PC. Den slukker/tænder min printer og min Philips 32" skærm. Så den vil jeg helst ikke undværer, men jeg kan prøve at flytte den til en af de forreste eller øvre usb stik.

Det med at jeg skal logge ind på kandu.dk, mener jeg også jeg har oplevet i andre forumer, som jeg er medlem af f.eks . Eksperten.dk lavdetselv.dk Citroënforum.dk saabklubdanmark.dk
Men jeg er ikke helt sikker på at det gælder for dem alle.

Jeg bruger noget der hedder Adblock, som nogen gange blokere diverse ting når noget på en side popper up. Jeg slår den så fra så den røde hånd med tommel opad bliver grøn. Måske er det dette program Adblock som laver uorden??

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-10-19 23:08

Citat
Jeg bruger noget der hedder Adblock, som nogen gange blokere diverse ting når noget på en side popper up.

Det lyder meget sandsynligt at det er den som gør at du efter kort tid skal logge ind på Kandu igen.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-10-19 00:10

Du skal ikke flytte strømskinnens USB stik til et andet stik i computeren, sæt tastatur og mus tilbage, tag USB stikket til strømskinnen fra, og se om det så kører. En hel del af de der strømskinnen det er fusket sammen i Kina er faktisk trukket tilbage fra markedet da de var desideret farlige, fordi de var konstrueret så 220 v indgangen på printet og jævnspændings udgangen sad så tæt på hinanden at en dårlig lodning kunne være nok til at der kunne ske overgang mellem dem.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 13-10-19 10:45

Nu har jeg sat mus og tastatur tilbage i de bagerste usb stik. Men jeg har bevaret strømskinnen. 1 ting ad gangen. Indtil videre virker det.
I går sent på aftenen opdagede jeg at jeg også blev lokke ud af følgende forum´er Citroënforum.dk saabklubdanmark.dk når de stod et stykke tid og jeg så ville fortsætte, så det er nok min PC der er noget galt med, men hvad?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-10-19 18:14

Det der med at du bliver logget ud, er det kun når pc'n er tændt men du ikke bruger den i et stykke tid? Hvis det er tilfældet skal du tjekke strømstyring, i strømstyring står mange hardware indstillinger til 'sluk for strøm' når der er gået et stykke tid, disse indstillinger er opfundet så man på en bærbar kan strække batteritiden lidt. På en stationær bør alle indstillinger sættes til 'aldrig'

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 13-10-19 23:24

Bare det at jeg skrev det efterfølgen gjorde at jeg blev logge ud nu igen så er er et kopi:

Nej det er ikke p.g.a af strømstyringen. Det er når jeg laver noget andet, f.eks når jeg er på andre sider på nettet eller arbejder i et regneark mv. eller er helt passiv.
Min mus og mit tastatur virker stadigvæk og pc´en har været tændt hele dagen. Der kom nemlig en meddelelse om at jeg kunne Windows update og det valgte jeg at gøre med det samme, men det tog rigtig lang tid, så ventede ikke på det, da jeg havde andre ting at lave. Jeg ved ikke om windows update kom p.g.a at jeg installeret IOBIT ? Men nu er det gjort, og jeg tror at der er lidt ændringer.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-10-19 06:36

Der er en større Windows funktions opdatering (1903) under ud[rulning, og den tager laaang tid, alt efter hvor kraftig maskinen er.
Du skriver jo lige netop at du bliver smidt af når du laver noget andet. Tjek nu lige strømstyring alligevel. Du har muligvis et eller andet plugin i din browser der smider dig af.