/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kartofler til flødekartofler
Fra : ingelein
Vist : 493 gange
100 point
Dato : 29-09-19 13:10

Hvilken sort er bedst?
Ingelein

Accepteret svar
Fra : poten

Modtaget 110 point
Dato : 29-09-19 13:45

FOLVA!

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 29-09-19 18:59

De runde uden øjne

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-09-19 19:03

Kenwood

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-09-19 09:21

I følge standardopskriften skulle det være en sort som koger let ud. Det kunne være Folva, Bintje eller King Edvard.
Nu er det noget svært i danske butikker at få de specifikke sorter. Så man kan være nød til at bruge en type af mere ukendt sort.
Min er faring er at det kan blive godt med næsten alt , dog ikke aspargetkartofler. Så skal man dog måske have dem meget længe i ovnen. Husk væde nok, da ovntidentiden kan blive lang med faste kartofler. Dæk en del af tiden med alu folie,for at holde lidt på fugten og undgå for meget bruning. Fløde bruner let.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-09-19 09:29

Tak for svaret Transor
Jeg holder af kartofler, som ved almindelig kogning og dampning bliver let melede. Kartofler, som. Ved kogning bliver geleagtige eller glasagtige giver mig kvalme, så det bliver kun til en enkelt kartoffel på min tallerken.
Der er en ny/anden slags/ sort kartofler i grøntdisken næsten hver uge, så jeg kan ikke sige at her er den sort jeg gerne vil spise. Næste uge er der en anden slags i grøntdisken og vi er desværre nødt til for det meste at handle lokalt i den eneste butik, Fakta , som er der. Vi har ikke mulighed for at opbevare en større mængde kartofler. Træls!
Ingelein

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 30-09-19 09:29

Sava er en mulighed, hvis du kan finde dem.
Hvis du køber de biligeste du kan opdrive så kan du få udemærket flødekartofler ud af dem.
Dem bruger vi selv herhjemme .

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-09-19 09:42

@bodilouise
Det var dog et underligt svar! Hvad er de billigste? Jeg vil gerne bruge mange penge på gode kartofler, hvor jeg kan være sikker på kvaliteten og det er kvaliteten jeg efterspørger i denne tråd.
Med venlig hilsen - Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-09-19 11:13

Det var da et underligt spørgsmål fra en gammel husmor - man skulle næsten tro, at det bare er et oplæg til ævl og kævl.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 30-09-19 12:37

Kvalitet og flødekartofler undskyld mig.
Tror ikke du kan smage kvalitet i kartoflerne, når først de har giver dem fløde og evt krydderier eller urter.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-09-19 12:50

Vi dyrker Hamlet og har gjort igennem flere år, og er fuldt ud tilfredse.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-09-19 13:18

Hej, det er vist lidt af en misforståelse at det er smagen jeg mener. Det er hvirdan kartoflerne opfører sig i forbindelse med fløde og kogning. Nogle kartofler lukker sig om sig selv og skyr fløden, andre åbner sig og forbinder sig med fløden til en cremet masse.
@Eyvind. Jeg er lige så lidt kartoffel- som vinkender. Bryder mig hverken om kartofler eller vin og det har da ikke en snus med alder at gøre. Det er jo ikke hver dag jeg skal lave flødekartofler af 5 kg kartofler og 2 liter fløde. Det skulle nødigt blive en fiasko! Kan du ikke svare, så lad være.
Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-09-19 13:53
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-09-19 14:04

Den sad vist

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-09-19 14:09

@Eyvind . Et spørgsmål om hos hvem den sad.
Ingelein

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 30-09-19 17:25

Start med at gå ned og kigge i butikken, hvor du ønsker at handle.
Det nytter ikke noget st vi forslår div sorter, hvis den forretning du handler i ikke har sorten- tror ikke de skaffer sorten hjem for dig alene.
Det skal være en halvfast sort.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-09-19 18:21

Til det megaindkøb jeg skal gøre, må jeg til en større by alligevel og her er der flere muligheder.
Det bliver enten Folva eller Sava. Jeg laver en prøve når jeg har handlet. Kartofler kan jo ligge længe!
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 30-09-19 18:22

Tak for svaret poten. Det er også den eller Sava de kartoffelkyndige foreslår.
Ingelein

Kommentar
Fra : poten

Dato : 01-10-19 08:29

Citat
Tak for svaret poten. Det er også den eller Sava de kartoffelkyndige foreslår.
Ingelein

Klart nok - du spurgte jo en kartoffelkyndig...