/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Råd fra en aldrende husmor ønskes
Fra : persens
Vist : 325 gange
200 point
Dato : 28-09-19 10:30

Er der en anden måde, hvorpå man kan fjerne rande i eksempelvis rødvinsglas, end ved at bruge bagepulver eller salt?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-09-19 11:05

Minus kalk, kan købes alle steder.
Kan anvendes direkte med en svamp eller ligende.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-09-19 00:06

Når glas bliver gamle eller meget brugt, får de en hvid belægning, kaldet glaspest. Det kan man desværre ikke gøre noget ved. Jeg har nogle antikke glas som vi kun bruger ved festlige lejligheder, vasker op i hånden osv, men de er også ved at få glaspest.
Der er ikke noget at gøre, det ligger i selve glasmassen.
Ingelein

Kommentar
Fra : poten

Dato : 29-09-19 09:54
Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-09-19 09:45

Hvis det er indvendige rande, har det intet med glaspest at gøre. Så er det bare en farvet belægning, som ikke skulle være så svær at fjerne. Det meste er nok udfældninger af garvesyre, som findes i rigt mål både i the og i vin, mest i visse typer rødvin. Vinfolkene kalder det Tannin. Kalk kan også være en del af det. Jeg skal spare dig for den indviklede kemi mellem kalk og garvesyre.

For at fjerne det sætter du først glasset i blød i fortyndet eddike, eller meget fortyndet eddikesyre.

Derefter køre du indvendig med svamp eller opvaskebørste og tager så meget som muligt- af kalken. Farven og garvesyren forsvinder med fortyndet klorin. Nogle få dråber fortyndet eddike kan aktivere kloren i klorinen og gøre blegevirkningen mere effektiv.
Men pas på større mængder syre i klorin vil udvikle giftige klorgas i køkkenet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-09-19 09:53

Sådan kommer man hurtigt til at ødelægge dyre glas. Der er jo forskel på “sennepsglas” og krystalglas.
Ingelein

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 30-09-19 23:22

Tja, ved ikke meget om rødvin, men jeg bruger sandpapir korn 2000 til alger i akvariet, og det fjerne alt skidt på glas/ plast og lignende.
Selv tandpasta kan klare skidtet.

Men alt er sgu da besværligt, nu til dags.

Lad være med at drikke?

https://www.google.com/search?q=how+to+restore+headlights&oq=restore+hed&aqs=chrome.3.69i57j0l5.24591j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-10-19 16:27

Hej Ingelin.

Nej min opskrift er meget mild. F. eksemel er syren i fortyndel eddike meget mild mod glasset. En gang coca cola er meget mere ætsende. Den er med fosforsyre.

Den aktive del i klorinen er hypoklorit. Den kan måske på grund af basen være lidt hård ved glas. Men virkningen på glas er svag, når den ikke er opvarmet. Det ville være meget værre hvis man som i gamle dage brugte varmt vand med soda til opvask.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-10-19 17:55

Der kan nok ikke skrives noget generelt, fordi alle glasværker har deres egen opskrift på glasmassen, derfor har glas også forskellige farver, afhængig af, hvor ingredienserne kommer fra og hvilken sammensætning glasmassen har,
Jeg går til glaskunst, fint ord, men er på det jævne, hvor jeg dog lærer noget om glas kemi,
Ingelein

Kommentar
Fra : persens

Dato : 07-10-19 19:25

Jeg takker alle for diverse forslag og input, som jeg vil rode videre med