/ Forside/ Karriere / Job / Jobsøgning / Spørgsmål
10  bluesky 305
Hvordan redder jeg samtalen
Fra : mabou
Vist : 238 gange
50 point
Dato : 26-09-19 20:21

For ca. 1 år siden sagde jeg op i det offenlige pga. sygdom.

Jeg er nu kommet ovenpå igen og er klar.

Jeg har søgt den samme stilling, dog i en anden region, og er blevet indkaldt til samtale.

Her opstår mit dilemma. For spørgsmålet: Hvorfor sagde du op i xxx, kommer med garanti, og her vil jeg gerne være forberedt og komme med en forklaring som virker troværdig.

Skal jeg,
1) være ærlig og fortælle om min sygdom?
2) lyve og bruge transporttiden som undskyldning - havde ca. 2 timers transport hver vej.

Eller har i et helt 3 forslag??

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 26-09-19 20:24

alternativt kan jeg bruge mit studie som undskyldning ved at fortælle at jeg ikke havde overskud pga. studiet?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 26-09-19 20:59

Du skal sige sandheden.... Hvorfor bygge et liv på en løgn.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 26-09-19 21:04

Fortæller jeg om en tidl. sygdom risikere jeg at blive afskrevet fra at få stillingen

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 26-09-19 22:01

For spørgsmålet: Hvorfor sagde du op i xxx, kommer med garanti, og her vil jeg gerne være forberedt og komme med en forklaring som virker troværdig.

For mig lyder du totalt utroværdi.
Du kan jo bare bede dem ringe til din tidligere arbejdsgiver og få oplysninger om samme.
Eller få det hele på udskrift af samme.

Fortæller jeg om en tidl. sygdom risikere jeg at blive afskrevet fra at få stillingen

HVORFOR ? misbrug eller bare...?
SÅ lad være og lad sagen gå sin gang

Jeg ville ikke ansætte nogen der ikke lå ALT på bordet med det samme.
Og gør du det ikke har samme problem næste gang du skal søge arbejde = bare dobbelt op.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 26-09-19 22:04

NB transporttid er ikke en godkendt sygdom, men kedsomhed du selv skal stå for.

Så kom lige nærmere hvad du fejler ? ikke gode undskyldninger

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 26-09-19 23:45

mabou, du er helt gal på den, hvis du allerede fra starten af lyver dig til stillingen. Ingen i dette land uanset hudfarve, kan sige sig fra med enten sygdom, familieproblemer, dødsfald, depression, angst, stress m.m. Vi alle har vores særheder, problemer eller skavanker. DET ER EN DEL AT LIVET

For det meste når først en løgn er sat i værk, kommer den næste løgn efterfølgende når arbejdsgiver, eller kollegaer spørg ind til f.eks dit tidligere arbejde.... Til sidst kan du ikke holde styr på din løgn.
Hvem gider arbejde sammen med en som lyver... Ikke mig.

For mit egen vedkommende har jeg intet at skjule for min arbejdsgiver, venner, familie, eller kollegaer. Her kalder vi en spade for en spade. Hvis jeg har et problem går jeg til vedkommende og vi finder en løsning. Og hvis ikke finder jeg bare et andet arbejde.

Så, hvad angår din jobsøgning/jobsamtale siger det mere om den arbejdsplads/job du søger, hvis du skal lyve dig til stillingen.

Falske mennesker gider jeg ikke bruge tid på.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 27-09-19 06:49

Sig sandheden - det kommer man længst med.
Det kan også være de tager kontakt til tidligere leder.
Hvis man selv har sagt sin stilling op pga sygdom beviser det overfor mig at man tænker på sine kollegaer med ekstra vagter /arbejde pga sygdom.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 27-09-19 08:57

Ved min tidl. opsigelse begrundede jeg det netop med den lange transporttid, så hvis de ringer til tidl. arbejdsgiver vil de egentlig bare få bekræftet samme historie.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-09-19 10:23

Det er nok en god ide, hvis du holder op med at lyve til jobsamtaler - det bliver som regel opdaget.
Et godt argument til at forlade et job, kan både være afstand og sygdom.
Hvis sygdommen hindrer din arbejdsindsats, er det måske slet ikke det job du skal søge.

Løgne bliver næsten altid opdaget.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-10-19 14:28

Når du søger et job, så vil du blive spurgt om tidligere arbejdsplads, Og når det drejer sig om offentlig arbejdsplads, så vil den nye arbejdsgiver sandsynligvis kontakte din tidligere arbejdsgiver. Især hvis dine forklaringer lyder lidt "uldne".

Jeg ville nok allerede ved ansøgningen have forklaret den nye arbejdsgiver, ganske kort, hvorfor jeg havde sagt op. At du har sagt op på grund af sygdom kan næppe skræmme en ny arbejdsgiver til ikke at ansætte dig, altså hvis du er raskmeldt af lægen.

Hvis der er tale om stress eller psykiske problemer, så kan det godt ses som noget positivt, at du selv har sagt op på grund af private problemer, -helt uafhængigt af dit tidligere arbejde. Og det samme gælder jo, hvis du har været ramt af fysisk sygdom.

Hvornår skal du til samtale?

Kommentar
Fra : Happ3e

Dato : 10-10-19 11:18

Jeg tror også du kommer længst med ærlighed. Men måske du skal tænke lidt ekstra over formuleringen. Hvis det er muligt, så fokuser på de positive aspekter. Måske du i takt med raskmeldingen har tilegnet dig nogle ting som du ikke havde førhen. F.eks. hvis man kommer tilbage efter stress lærer rigtig mange at kende deres grænser bedre og at passe endnu bedre på sig selv - en kvalitet der giver mere stabile medarbejdere fordi de siger fra i tide når arbejdspresset bliver for stort. Bare en tanke