/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Anbefaling til parterapi?
Fra : Happ3e
Vist : 322 gange
20 point
Dato : 25-09-19 10:08

Hej. Bølgerne går ofte ret højt herhjemme og vi er efterhånden begyndt at tale om at vi måske skulle søge noget hjælp i form af parterapi. Er der nogen herinde der kan anbefale en parterapeut i Hovedstadsområdet eller en hjemmeside hvor man kan finde den slags?

Lige nu kigger jeg på https://www.livs-vaerk.dk/terapi/parterapi/ som ser fint ud, men jeg vil helst høre om andre har gode erfaringer med en. Mulighederne er jo uendelige, så det er lidt svært at vælge.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 25-09-19 17:23

Kan anbefale at se denne først, så kan det være man skifter mening

https://www.youtube.com/watch?v=E5FFE5ntUw0

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-19 18:58

Start med at respektere hinanden, og acceptere at i ikke er ens men to selvstændige mennesker som lever sammen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-09-19 21:59

Derefter gør brug af denne bog
http://mattiasdue.dk/pas-paa-parforholdet/

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-09-19 22:44

Når du tænker dig om, er det garanteret ganske små og ubetydelige ting i kommer op at toppes over.

Parterapi? Tænk på alle de psykologer og parterapeuter, der ikke kan klare deres eget liv. Vi har hele 4 af slagsen i vores familie og de har nøjagtig de samme problemer som almindelige mennesker uden deres uddannelse. Tænk på en sexolog som Joan Ørting, der ikke fik et ... eller flere forhold til at fungere.
Det eneste de kan er at lytte og det er måske det vi andre glemmer i vores forhold, når bølgerne går højt.
Vi har været gift i snart 60 år uden krumspring før eller efter, men for 60 år siden var et forhold også noget andet end i dag, hvor jeg nærmest har indtryk af at nogle springer flikflak fra den ene til den næste.

Spar pengene til en parterapeut og und jer nogle kærestedage kun for jer selv, hvor i får talt ud med hinanden, hvad der irriterer osv.
Min svigermor overværede et par gange at hendes søn og jeg skændtes og hun sagde at hun aldrig havde skændtes med sin mand. Gal som jeg var , svarede jeg hende at hos hende blev alting fejet ind under tæppet, så man var i fare for at snuble ved hvert skridt.

Min mand er altså vokset op med at man ikke skændes, men det har jeg fået lært ham og sagde Gudskelov første gang han knaldede med døren. Så grinte vi begge to .....

Men der findes da også forhold, der bare er forkerte! Og det må man så også finde ud af i bølgegangen.
Ingelein

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 29-09-19 21:49

HEJ INGELEIN
UNDSKYLD JEG BLANDER MIG, MEN SIKKE ET FLOT SVAR.
DET MÅ DE DA KUNNE BRUGE TIL NOGET POSITIVT.
MVH AG112

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 30-09-19 23:52

Når du tænker dig om, er det garanteret ganske små og ubetydelige ting i kommer op at toppes over.

Stadig fint indlæg og.

Men dengang var der ikke Stresssssssss og andet der lå i lomme ulden og venter på svar fra en skide Vibrator/ telefon.

I gamle dage vidste man hvem man skulle leve livet med, nu = kan du bestille et HOVSA (Missil) det var en smutter (Sugar baby eller omvendt) på en kedelig måde og de modtager kun gaver, NÅ, det var ikke spørgsmålet, nærmest svar på noget der engang lignede politiets ALARM - ild i ? dåsen i Køkkenet - intet andet end mennesker der ikke kender hinanden? eller bare sig selv.

Alle snakker med HVEM og hvorfor?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-10-19 08:36

@abbaba
Selvfølgelig kendte man til stress for 60 og flere år siden. Det hed bare noget andet og havde mere jordnære årsager. Meget handler jo i dag om stress vi påfører os selv, fordi vi træder ind i det hamsterhjul medierne påfører os.
Ok. Både manden og jeg har en smartphone, som kun er tændt når vi er steder, hvor vi kunne få brug for en telefon. Ellers er det Ip telefoni . Vi har intet data abonnement på vores mobil. Forstår ikke at folk i den grad er klistret og afhængige af deres smartphones. Det er jo lige før den er vigtigere end partneren. Det behøver nu ikke at være årsagen til spørgerens problemer, men kan være så meget andet.
Ingelein

Kommentar
Fra : Happ3e

Dato : 10-10-19 11:09

Jeg fornemmer en skepsis overfor professionel hjælp til samlivet. Det er fair nok, jeg tror nu stadig det kan være relevant for os.

Men flere kærestedage er nok også en rigtig god idé. Tak for tippet Ingelein.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-10-19 11:57

Min skepsis beror på egne oplevelser med hele 4 professionelle folk i familien, den ene er endda professor i faget..... og har været det i mange år. Manden er psykiater, og på trods af de fine uddannelser, hvor de skal forestille at hjælpe andre folk, kan de ikke klare deres egne samlivsproblemer. Ok ligesom de har de måske nemmere ved at klare ANDRE menneskers problemer. Kærestedage for samme beløb kan være mindst ligeså givtige.
Nu skriver du ikke noget om alder, forholdets varighed eller andet, men først af alt: VIL I HINANDEN PÅ DEN LANGE BANE .?

Vi har været gift i 59 år, kendt hinanden siden vi var hhv 15,5 og 21 år. Den største hurdle i vores ægteskab var en svigermor som følte at jeg havde taget hendes eneste barn fra hende. Det klarede vi nogenlunde ved at flytte 200 km væk.
Ingelein