/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Gratis ugeavis = klimasynder?
Fra : ingelein
Vist : 453 gange
100 point
Dato : 18-09-19 19:41

Vi plejer at få flere forskellige ugeaviser om onsdagen. Den ene avis er jeg overhovedet ikke interesseret i, fordi vi så godt som aldrig handler der. Man kan ikke blive fri for den, så vi får en Middelfart avis, som ryger direkte i skraldespanden og Elbo Bladet for Fredericia er ikke i magasinformat, men i gammeldags stort format, så der kigger jeg kun “de friske døde”. Før var de på side 2, men er nu på næstsidste side. Så kan man jo gætte sig til hvorfor. Hos os gør de kun gavn som bund i den kommunale skraldespand.
I dag var der 3/4 Kg aviser fordi der var en ekstra udgave med og det var allerede med vold og magt stoppet i brevkassen om tirsdagen. En opringning til FK DISTRIBUTION oplyste at det var op til omdelerne om aviserne skulle ud om tirsdagen eller onsdagen. Det vil sige, at man ikke kan bestille nogen til at tømme postkassen en bestemt dag, når man ikke er hjemme. Nå jeg har i forvejen NEJ TAK TIL REKLAMER. Så nu har jeg også bestil NEJ TAK til aviser.
Det tossede ved det i dag var at breve leveret af GLS og PostNord stak ovenud af postkassen på grund af de skide ugeblade.
Det er spild af papir med alle de ugeblade som folk knapt gider se. Tænk på alle de ressourcer der skal til for at fremstille papiret, tryksværte osv. Jeg ved godt at ugebladene beskæftiger mange mennesker og giver mange reklamekroner og derved er “hellige køer”, men klimateknisk er det ikke ok, og sådan er der mange områder, hvor ingen tør skære.
Ingelein

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 19-09-19 15:49

de trykker nok ikke en avis mindre, bare fordi du eller andre ikke vil modtage den.
Der er meget andet miljø svineri, i sommers kørte store biler med et par grene på anhængeren på genbrugpladsen bare fordi de ikke ville have et par grene liggende.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-09-19 17:22

Nå, hvis aviserne ikke længere var gratis, ville mange nok melde fra. Tror at halvdelen - mindst - ryger direkte i skraldespanden til genbrug, så måske ville en politisk indgribrn være på plads. Hvor meget sviner 1 kg pspir med tryksværte?
Ingelein

Kommentar
Fra : poten

Dato : 20-09-19 11:25
Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 20-09-19 12:07

Alle er sgu da opsat af at være miljø-venlige nu for tiden.
Alt for sent at tænke på det, vi kan ikke genoprette skaderne.

Så noget i TV med Mærsk der har udledt noget ? gylle, som måske udrydder fiske bestanden, men hvad følger får det for Mærsk? måske en latterlig bøde og en løftet finger ? skal ikke sige hvilken finger.
Gammelt Kemiaffald fra 70rne der ligger i utætte tromler tæt på København uden nogen gider fjerne/ deponere det efter loven.

Frem med John Mogensen og Røde Mor, og ud med levebrødspolitikere og deres vennetjenester.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-09-19 13:35

Citat
IndsAlt for sent at tænke på det, vi kan ikke genoprette skaderne. Sæt dit citat her

Hvornår havde DU tænkt dig at begynde? Det kan da aldrig være for sent! Enhver hytter sit og du hytter åbenbart dit!
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-09-19 14:44

Nå okay, Kandu har fået sin egen Greta Thunberg
Alene det, at oprette en tråd vedr. "Klimasynder", har du belastet klimaet en hel del mere end en enkelt ugeavis nogensinde kommer til.

Hvis du ikke er klar over det, er vores stigende brug af smartphones og computere og vores hastigt voksende dataforbrug i det hele taget skaber et overraskende voldsomt klimaaftryk. Det er tilmed eksplosivt voksende og er på globalt plan på størrelse med hele Indiens udledning af drivhusgasser.

Tænk lidt over det.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-09-19 15:04

Hold da op, hvor er du klog. Jeg synes at det er helt åndsforladt med det Thunberg hysteri. Hyle op kan alle, men komme med ideer om , hvordan og hvor der skal sættes ind kommer i anden række. Det er da også sjovere at pjække fra skolen. Det er jeg enig i..... men så er den heller ikke længere.

Og så bruger jeg slet ikke min smartphone. Udgiften til min billige Samsung er under 400 om året, mest til administration. Så ....... kig lige min økologiske have også inden du kommer for langt ud i hampen
Strikingeshave.blogspot.com
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-09-19 15:06

Det er ved FkDistribution man afmelder alt det gratis papir de vælter ind af dørsprækken, så det er gjort!
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-09-19 15:22

Jordbærtærten/kagen er namme nam Nøøøøj, den ser lækker ud.
Hatten af for dine bager-evner.

Ps. Din have ser også fin og velplejet ud.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 20-09-19 21:50

Du spørger hvor skal jeg begynde?

Godt man ikke bruger Ble....

Man kunne begynde med at afmelde sin post = hent den hos Kommunen, men så er der unødig transport.

Listen er lige så stor som MOTHER EARTH levetif = og den lille blå Planet skal sikkert betstå længere end der findes Pattedyr, den går bare i HI et par milliarder år og kommer frem med et højt udviklet Insekt der kan tage sig af affaldet vi efterlod denne Verden med.
Bare en tanke, det kunne også være en Rotte eller 2, eller et par kæmpe bier.

Og det hele startede med noget man kalder olie, sikker også andet før det

Og et på Atomreaktorer der ikke vil som mannesker vil gør det sgu bare bedre.
Tænk hvis man om et par år skulle lev med Haj der har parret sig med en Reje.

Jeg er af den gamle type, der helst ser det pr brev, men ikke alt er muligt, hvis man ikke kan bevise at man ikke kan finde tasterne på en PC.

Og med dine ? slå fejl, mener at have læst noget om at du aldrig bruger redigering, men behersker det Danske sprog og ALLE tangenterne, var der måske noget om du burde få det hele med Post, ellers kunne man vel misforstå hvad du skriver...
Ikke et ondt ord, men!!!. et eller andet, andet.

Og hvordan i alverden lukker man huller i Perma frosten som i Sibirien og andre steder lukker Drivhusgasser ud uden lige og ligefrem kan brænde skove af, og få højhuse til at se ud som en skæv tyrker der mangler lidt CO2 fra en sodavands brus/ vandpibe, har du en fryser til det meget lille problem? uopretteligt.

Selv Danmark har det samme = mystiske bobler i vandet der kan brænde, hvis man lige smider lidt ild til det.

Ellers er du inde på det RIGTIGE, for andre der er inde på samme ´forråds´ problem, gør jer selv tjeneste at se denne vidunderlige film = kun optaget fra luften = endnu et problem for dem der lavede filmen, MEN Fandme? Fuck Mennesker.

https://www.youtube.com/watch?v=ZjE9T-KQZOU

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-09-19 22:21

Ak nej, slåfejl? Ja, det er skidetræls, men det er nu kun på min Ipad jeg er enorm god til det. Jeg prøver ihærdigt på at finde ud af, hvorfor mit tastatur laver om på det jeg skriver. Måske fordi jeg glemmer at skifte sprog? Så bær over med mærkelige ord, der dog forstås af de fleste. Jeg savner en redigeringsmulighed. Lige nu er der ingen slåfejl i denne tekst, de kommer først når jeg trykker på send knappen.

Tilbage til emnet. Hver gang jeg tænker at den og den ting er totalt overflødig, kommer der en eller anden og spørger om jeg ikke tænker på de mennesker der mister deres arbejde, hvis produktet forsvandt. Argumentet for at vi skal købe varer vi ikke har brug for, er at det giver arbejde ... og forurening til fattige mennesker i Langtbortistan og såmænd også i EU. Lad os hellere sørge for at de ikke forurener med billigt stads og i stedet for giver dem noget andet at leve for. Hvad om vi købte en T- shirt mindre og gav det dobbelte ?

Det er umuligt at købe 2 l plastposer i dag. Næh, vi må købe 4 liters poser, med dobbelt så meget plastik. Da jeg spurgte butikschefen sagde hun at det var urentabelt med 2 l poser. Jeg vil nu have spurgt en posefabrikant om det er rigtigt og ok. Mærkværdigvis findes de i en sampak med mange størrelser 4-6-8 liter. Hvornår hulen får jeg brug for 20 stk 8 liters poser? Det er sådanne ting vi kan overveje at gøre vrøvl over.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 100 point
Dato : 21-09-19 11:47

Meget firkantet, handler det om to ting. (Er jeg overbevist om): Mål afstanden fra vores klode, til solen. Beskær vores velfærd = forkælelse. Den forurener i uhørt grad.
Økonomisk vækst, er menneskehedens største fjende. (Selvom vi alle stræber efter den).

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-09-19 11:52

Jeg elsker mine aviser.
Jeg elsker store poser/bøtter - kæmpe husholdning og kæmpe kæmpe urtehave.

Jeg har ingen behov for at fremvise tonsvis af hjemmelavet kirsebærsaft, hjemmelavet syltetøj, gele, syltede asier, græskar, og tonsvis af hjemmeavlede godter.

Jeg har ingen behov for at vise, at vi lige har kværnet 200 liter æblesaft.

Jeg har ingen behov for at fremvise at vi selv tapetserer, skruer og høvler, lægger trægulve, ordner badeværelse, knokler i et stort gammelt landbrug med savværk og juletræer......
Hvad er det som f.eks. gør at Bonderøven skal have sendetid hver eneste eneste dag året rundt.
Det er sku da et sygt samfund, vi har da levet sådan hele vores liv, og generationer før os..
Sådan er hverdagen for alle os på landet!
På arbejde om dagen, hjem og ordne hus, urtehave og dyrke marker om aftenen/natten, og hvor mange kører mon stadig halm hjem fra marken?

Se min kage, se min kjole, se min aftensmad, se min have, se min vandhane, se min farve på væggen, se min nyligt fremstillet havehakker, se hvordan jeg har bevaret tiptip oldemors møbler, og hvordan fruen i huset syer og reparerer på livet løs og se min bare røv.

Folk på landet brokker sig ikke, men gør brug af og værdsætter det man nu engang har.

Jeg har ikke bestemt at høns skal være burhøns, at landmandens køer ikke skal på græs, men skal opholde sig indendørs, men kæmpet imod.
Jeg har ikke bestemt at motor trafikvejen skulle igennem vores fredsskov!!!
Og hvem har bestemt at økologi er økologi, hvem narrer hvem?

Hvor mange mennesker har ikke lige grint og hånliggjort folk som vasker plastikposer og hænger dem op til tørre og genbruger, de der gemmer gavepapiret, det er måske nu lovligt?

Det er godt nok ikke nemt.
Vi gør vores bedste for at give vores børn gode værdinormer, dyrke foreningslivet, se på det positive og som en ganske naturlig ting altid være parat til at give en hånd med.

Folk her i området slipper for reklamer.
De der uddeler dem. har for vane at gemme dem i skovbunden her hos os, så vi overraskes tit og ofte

Kommentar
Fra : persens

Dato : 21-09-19 18:01

Tak til katekismus for et befriende indspark i den eskalerende lemminge-proces, der nu er i gang

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-09-19 19:04

Ja, ja, man hører da om tog der kører af sporet
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-09-19 21:31

Efter en vel overstået demonstration for klimaet - i skoletiden, vel og mærke, gik de unge mennesker hver til sit.

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1286688361503398&id=100004867396015

I min optik, skulle hver og en ha' haft en rigtig god gammeldaws røvfuld med beskeden; Du passer den onde fløjtme din skole!! At varetage klimaet, er en voksenting. Basta Asta.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-09-19 23:38

Det kan vi slet ikke være uenige om. Pjækkedage ville også have været velkomne i min skoletid fra 1945-1956 .
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-09-19 23:54

Det er da dejligt at presset på vor rygere er lettet lidt. Nu er klima gået ind på en flot første plads som diskussionsemne.

Det er også iorden, hvis det ikke var så forlorent og dobbelt moralsk. Hvem vil undvære de goder vi har. Et gæt: INGEN.

Hvem ta`r cyklen, og lader bilen stå, i klimaets hellige navn. Min bror fortalte lige at hans svigersøn, måtte hente tre unger hjem i bilen, mellem kl. 23 og 02.
Og han er sikkert ikke den eneste. For år tilbage, måtte man sku`selv finde hjem på jernhesten, hvis man havde været ude.

Jeg så lige i bilstatestikken, at de små mini biler er yt. Næh, nu er det de store SUV`er der sælger. Op i rø... med klimaet.

Hvad med alle de dejlige el apparater, der findes i enhver husholdning.....brændeovne......havetraktoren kan ialtfald ikke undværes.

Nej vel, alle går ind for en bedre klima, men det er naboen der må skære ned på velfærds goderne. Man rynker på næsen af bondens køer, men vi vil stadigvæk have deres kød og mælk.

Vi må starte med os selv. Hvem begynder.....?? Igen gæt: INGEN. Her regnes slet ikke på politikerne, i deres Audi, BMW. og Mercer. Staten burde bestille 25 Fiat 500 hjem, til regeringen. Der er jo sjældent mere end to personer i bilen alligevel.

Summa summarum: Alle går ind for bekæmpelse af klima forandringerne, der er bare ingen der vil "kæmpe" (undvære), når det kommer til stykket.

Jeg vil heller ikke selv, det må "i andre klare".

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-09-19 08:48

Ja hr. Mosebaek...... igen er vi enige, alle råber op, men personligt vil man ikke gøre noget. Lige så snart det koster arbejdspladser er der ingen, der vil være med. kina er den største forurener. Det tror da pokker, når så mange andre lande får fremstillet unødvendige varer der. Endnu værre andre steder, som Bangladesh og ?
Hvorfor forurener DK så meget, når vi nu har flyttet størstedelen af produktionen til disse lande?
Hvis vi tager min ugeavis, så frygter medieverden at reklamerne..... og det er dem de lever af, flytter til de digitale medier, hvad de jo også gør i stigende grad. GOOGLE har lige været i Fredericia med sin reklamebus og er på Danmarksturne.
Tænk om man kunne indføre rationalisering som i efterkrigstiden, men så dukker sortbørsmarkedet så sikkert som Amen i Kirken op igen. Nyt stof til nye kriminelle.

Så tilbage til mit emne. Jeg siger NEJ tak til de gratis ugeblade og har haft NEJ tak til reklamer siden det var muligt. Nul reklamer og ugeblade ville også reducere købelysten, for formålet med ugeblade er først og fremmest at de vil sælge os ting og sager, som vi ikke vidste at vi havde brug for.

Hvis jeg undsiger 300 kg papir om året og lad os sige 1 mio andre gjorde ligeså, hvor meget forurening ville vi så slippe for. Jeg spår de gratis ugeblade en max fremtid på 10 år.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-09-19 09:03

Og lige læst:
https://t.frdb.dk/artikel/erhvervsklummen-vi-skal-sammen-kæmpe-klimakampen

Danmark er jo så rigt begavet med innovative mennesker, så det må være vejen frem samtidig med at “mange bække små bliver til store å”

Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-09-19 18:32
Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 18-10-19 00:15

Tak for svaret Mosebaek...... ja, så kort kan det siges.