/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Mystik om stor harddisk
Fra : johnnyBP
Vist : 250 gange
70 point
Dato : 17-09-19 17:46

Jeg har en ekstern 2,5" 4TB harddisk, hvor usbstikket var ustabilt. Jeg skilte kassen ad og så at der sad et mini pcb som SATA to USB. Nu har jeg flere Sata2Usb konvertere, så jeg ville erstatte det ustabile pcb med et andet. Det virkede bare ikke. Det nye konverterstik virker perfekt med andre Sata hardiske jeg har på op til 2TB.
Med den nye konverter på 4TB harddisken, kan pc'en se at der er en disk, men ikke læse den.
I computeradministration/diskhåndtering så jeg at den blev opfattet som en harddisk med tre partitions som tilsammen gav størrelsen 4TB. hvilket blev bekræftet i diskhåndtering
Jeg fik loddet stikket på det ustabile originale kort, så nu virker den igen som 4TB, så på printkortet sidder der altså noget som ser de tre partitions som en.
Jeg har flere 4TB hardiske, så jeg prøvede at splitte en mere ad. Det var det samme. Med en anden købt Sata2Usb konverter så jeg det samme som før . Denne harddisk opfattedes også som havde den 3 partitions (1 aktiv og 2 inaktive) men havde kun 1 (4Tb) partition, når dens egen Sata converter var monteret.

Hvad sker der? er der en øvre grænse for harddiskstørrelse? Gælder det kun for eksterne harddiske. Hvis jeg køber en intern 4 (eller større) harddisk, skal der så speciel hardware til at bruge den?
Jeg har en UASP SATA TO USB 3.0 Converter Adapter Cable. Den virker fint på harddiske op til 2TB men ikke på mine 4TB. På 2Tb'erne går det Fa.... stærkt, så jeg ville ønske jeg kunne bruge den der også.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 35 point
Dato : 18-09-19 01:00

Det lyder meget mærkeligt det du skriver. Jeg har selv SATA-diske på 3, 6, og 10 TB som alle fungere fint med alle de USB til SATA konvertere som jeg har. Det kan dog ikke udelukkes at visse fabrikanter af USB-harddiske har lavet deres egne måder at håndtere diskene på. Jeg har selv en NAS hvor disken, til trods for at den både skal være partitioneret og formateret på forhånd, ompartitioneres på en sådan måde at man slet ikke kan se den partition hvor dataene ligger. Med et recovery program kan man dog godt finde filerne igen.

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 07-10-19 12:56

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.
Jeg tror fejlen er lokaliseret.
Jeg har købt en intern 4TB harddisk og der har jeg ingen problemer.
De testede diske er begge udtaget fra externe Intendo diske.
Jeg har spurgt hos producenten, som svarer at de benyttede HDD's er fremstillet hos dem, men er en OEM diske. og de blander sig ikke i hvad deres kunder gør. Hemmeligheden ligger altså hos Intendo.