/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
hvor flytter Niels Jensen født 26 juni B
Fra : 2601
Vist : 375 gange
500 point
Dato : 23-08-19 16:52

Jeg søger efter Niels Jensen født 26 juni 1815 i Stigs Bjergby Sogn i Tuse Herred, Holbæk Amt .

Han var barn af Gaardmand Jens Andersen og Dorthe Sørensdatter.

Han bliver konfirmeret 1830 i Stigs Bjergby Kirke, Stigs Bjergby sogn i Tuse herred, Holbæk Amt.

Ved FT 1834 er han hjemme hos sin fader og moder 19 år gammel, derefter forsvinder han.

Nogle der kender noget til ham??

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 23-08-19 21:27

Der er en Niels Jensen, 21, i afgangslisten, som rejser fra Gm. Jens Andersen til ???, Holbæk.
Holbæk amt, Tuse, Stigs Bjergby, 1812-1839 FKVDJTA (HM) opslag 229 af 338. Han står som nr. 12 i 1836.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=205943&side=229

Kommentar
Fra : Huusom

Dato : 23-08-19 21:31

I afgangs listen fra Stigs Bjergby 1840-1870 opslag 177 no. 12 står der "til smed Halgreen i Holbæk". FT 1845 Holbæk købstad opsl 33 er en Niels Jensen grovsmed hos en Carl Halgreen, dog er hans fødeår 1821.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-08-19 12:41

Til Huusom.

Må jeg sige dig mange tak for din hjælp, MEN der er desvære ikke min.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-08-19 17:44

Der hvor jeg skrev ??? skal der stå Kornerup, som er en købmand i Holbæk.
Niels Jensen står på afgangsliste fra Holbæk i 1839, hvor han tager tilbage til Bjergby.
Holbæk amt, Merløse, Holbæk - Sankt Nikolaj, 1834-1854 TA (HM) - opslag: 29 af 378.
Han står som nr. 15
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=151481&side=29

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-08-19 19:05

Er du sikker på at han ikke bor hos forældrene i FT 1940?:

Navn:   Niels Jensen   Køn:   M
Alder:   25   Civilstand:   Ugift
Erhverv:   Deres barn
Kildehenvisning:   Side 429
Antal familier/hus:   1
Kilde:    FT-1840   Husstands-/familienr:   76
Matrnr/adresse:   En gaard
Sogn:    Stigs Bjergby   Herred:    Tuse
Amt:    Holbæk   Stednavn:    Nyebjergbye
Indtastningsnr:    B8016   Løbenr.:    448
Samtlige personer i husstanden

Holbæk, Tuse, Stigs Bjergby, Nyebjergbye, En gaard, 76, FT-1840, B8016
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Andersen    46    Gift        Gaardmand
Dorte Sørensdatter    48    Gift        Hans kone
Niels Jensen    25    Ugift        Deres barn
Johanne Jensdatter    22    Ugift        Deres barn
Peder Jensen    20    Ugift        Deres barn
Hans Jensen    18    Ugift        Deres barn
Ane Sophie Jensdatter    15    Ugift        Deres barn
Anders Jensen    12    Ugift        Deres barn
Jens Jensen    10    Ugift        Deres barn
Else Magrete Jensdatter    6    Ugift        Deres barn

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 24-08-19 19:17

Som jeg læser dit indlæg har du ham ikke i 1840

Holbæk, Tuse, Stigs Bjergby, Nyebjergbye, En gaard, 76, FT-1840, B8016
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Andersen    46    Gift        Gaardmand
Dorte Sørensdatter    48    Gift        Hans kone
Niels Jensen    25    Ugift        Deres barn
Johanne Jensdatter    22    Ugift        Deres barn
Peder Jensen    20    Ugift        Deres barn
Hans Jensen    18    Ugift        Deres barn
Ane Sophie Jensdatter    15    Ugift        Deres barn
Anders Jensen    12    Ugift        Deres barn
Jens Jensen    10    Ugift        Deres barn
Else Magrete Jensdatter    6    Ugift        Deres barn
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-08-19 12:31

Til vith.

Må jeg sige dig mange tak for din hjælp til mig. Nu fik jeg ham tilbage til Bjergeby og hjem hvor jeg har ham i FT 1840.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-08-19 12:38

Til modersvilje

Jo jeg har ham i FT 1840 og jeg mener også at jeg har ham i FT 1850 og 1860.

Folketælling-1850.
København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter II, Farvergade no. 138, stueetagen, 955,
Samtlige personer i husstanden:
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Niels Jensen, 36, Gift, höker, huusfader, Bjergby Sogn, Holbek Amt
Johanne Kirstine Jensen, 35, Gift, hans kone, Sandby Sogn, Nyeköbing Amt
Valdemar Jensen, 1, Ugift, deres søn, Kjöbenhavn
Maren Jens Datter, 24, Ugift, tjenestepige, Soröe, Braabye Sogn, Soröe Amt
Jörgen Peter Marckmann, 29, Ugift, kleinsmedswend, logerende, Kjøbenhavn
Andreas Peter Marckmann, 25, Ugift, handskemagerswend, logerende, Kjøbenhavn

Folketælling-1860.
København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester, , 957,
Adresse: Farvergade, Gadenr: Matr No 138 Løbe Nr. 17
Samtlige personer i husstanden:
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Niels Jensen, 46, G, Høker. husfader, Holbæk
Kirstine Hansen, 44, G, Kone, Maribo
Waldemar Jensen, 11, U, Barn, Kjøbenhavn
William Jensen, 9, U, Barn, Kjøbenhavn
Camilla Jensen, 6, U, Barn, Kjøbenhavn
Jensine Vilhelmine Simonsen, 25, U, Tjenestepige, Kjøbenhavn

Det jeg mangel for at være sikke er at finde hvor han bliver gift med Johanne Kirstine født Simondsdatter født 17 september 1815 i Sandby Sogn, Lolland Nørre Herred Maribo Amt.

Jeg kan heller ikke finde hvor børnene er født. Jeg har ledt i Helligånd Sogn men der er de ikke.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 26-08-19 13:14

Er du sikker på at Johanne Kirstine er døbt Simondsdatter?
Her hedder hendes far jo Lund
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=205540&side=33

Hvis det er hende, kan du finde mindst 2 af deres børn i Vor Frue Kirke

Valdemar:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=389223&side=124

Camilla:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=379997&side=148&zoom=36.443148688046655

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 500 point
Dato : 26-08-19 13:23

Og de blev gift 2 okt 1848 i Holmens, København

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=204296&side=252

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 26-08-19 13:42

Tak for svaret vith.

Nej mange tak for din store hjælp til mig.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 26-08-19 13:45

Velbekomme - det var spændende