/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Printscreen program ?
Fra : ingelein
Vist : 350 gange
100 point
Dato : 21-08-19 23:29

Hej - Jeg har hidtil gratis brugt Wisdoms Screenhunter. Nu vil de have penge for det. Jeg mener at jeg tidligere har brugt en gratis version.
Er der et andet gratis program, hvor man har mulighed for at klippe noget ud af et skærmbillede? Jeg er ved at lave en scrapbog, med gamle aviser som jeg skal klippe i. Avisen ligger som e-avis og jeg skal helt tilbage til 1950érne.
Må jeg bede om forslag til program - eller helst, hvordan kunne jeg tidligere bruge Wisdom Screenhunter gratis? jeg skal ikke bruge andet end muligheden for at klippe.
Ingelein

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-08-19 23:56

I windows er Alt + Printscreen gratis.
Hvis du indsætter wia f.eks Word, kan du lave din beskæring ved indsættelse Crtl+V

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 21-08-19 23:59

Der er 2 muligheder som er helt gratis

Når du er på nette, kan du brug Firefox. Har indbygget funktion til at tag skærmbilleder ved at højreklikke med musen/ Tag et skærmbillede.... og maker det område du vil gemme.

Den anden mulighed kræver du har installeret et billede/foto redigeringsprogram eller Microsoft Powerpoint til at indsætte dit skærmbillede. Det gør du ved at holde Ctrl/Alt og Print sceen nede på tastaturet. (tager et skærmbillede af dit skrivebord) Herefter åbner du et af de omtalte programmer og indsætter skærmbilledet i nyt billede og gemmer det i ønsket format. Voola

Efterfølgende kan du klippe og redigere billedet som du ønsker.

McBobo

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-08-19 00:20

Tak for svarene. Problemet er at jeg ikke har nogen printscreen tast på et mac keyboard. Desuden kan man ikke markere et område på en avisside ved at markere. Det er hele siden eller intet.
Det er et program, hvor jeg markerer og klipper et område direkte, som jeg efterlyser.
ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-08-19 00:33

Jeg må gøre et eller andet forkert, for screenhunter kan downloades og er freeware fra dlc.dk
Vælger jeg en forkert version, siden jeg skal betale for den?
Ingelein
.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-08-19 05:56

Jeg bruger Greeshot til Windows, måske findes der også en Mac version. Prøv en søgning på nettet. "Free screenshot program for Mac"

Kommentar
Fra : poten

Dato : 22-08-19 09:40

På en Mac computer skal du trykke på kommando (?) + Skift + 3 for at tage et skærmbillede af hele din aktive skærm. Eller du kan trykke på kommando (?) + Skift + 4 for at udvælge et område af skærmen med musemarkøren i stedet. Billedet bliver gemt på dit skrivebord.
Sådan tager du et skærmbillede i MAC OSX – DanDomain Support

https://support.dandomain.dk › saadan-tager-du-et-skaermbillede-i-mac-osx

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 22-08-19 09:46

Jeg bruger et program som hedder Hardcopy. det kan det som jeg behov for, udklip osv. www,Hardcopy.de

Kommentar
Fra : poten

Dato : 22-08-19 10:59
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-08-19 12:05

Start > rul ned > windows tilbehør > der er et klippeværktøj.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-08-19 22:26

Eyvind for hunne da, det er en Mac det handler om. ??????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-08-19 08:49

Der er mange som kører windows på mac.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-08-19 09:16

Brassovitski >

Et enkelt spørgsmål på google " print screen mac " giver dette resultat:

https://www.google.dk/search?source=hp&ei=TuFgXfCxNKTprgSF6JDwDw&q=print+screen+mac&oq=p&gs_l=psy-ab.1.5.35i39l5j0i67l4j0i131.1026.1026..4603...0.0..0.349.349.3-1......0....1..gws-wiz.amai2Qhd7js

Hvor løsningen vist er her:
https://support.apple.com/da-dk/HT201361

Men det kan da godt være, at jeg har misforstået spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-08-19 09:19

Eivind> Spørgsmålet var nu heller ikke særlig godt formuleret. Det er altid en god ide at skrive lidt mere præcist, hvilken hardware og styresystem det handler om. Det var først indlæg 4, et Mac tastatur blev omtalt.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-08-19 09:21

Prøv dette. Det er meget simpelt og nemt at finde ud af at bruge.

https://greenshot.org/

Kan faktisk hentes i App Store: https://itunes.apple.com/us/app/greenshot/id1103915944

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-08-19 10:14

Jeg medgiver at jeg burde have skrevet at jeg kører både IOS og win fra en Imac. Så undskyld til Eyvind.
Men tastaturet er jo stadigvæk et Mac tastatur uden printscreen knap.
Jeg afprøver de muligheder der er nævnt, savner dog svar på om Screenhunters gamle version 6.0 kan benyttes gratis? Eller er det ikke muligt for mig, fordi jeg stadigvæk har pro 7.0 versionen på maskinen?
Ingeborg

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-08-19 13:57

I Greenshot, kan du selv bestemme hvilken taste eller tastekombination der skal bruges til de forskellige screen print.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 24-08-19 14:00

Citat
ScreenHunter Free is free for an individual person to use on his or her own PC, either for personal or business purposes. However, if the software is installed on a company PC or network, or company managed computers, it requires a company license. A company means an organization, including public and private companies, corporations, institutions and non-profit organizations, regardless of internal or external use.

Klippet fra denne side:
https://screenhunter-free.soft112.com/

Så ud fra beskrivelsen, vil jeg mene at du stadig kan bruge Wisdoms Screenhunter vesrion 6.0 gratis til personligt brug.

Det er utroligt hvad man kan finde ud af bare ved at søge lidt på nettet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-08-19 14:06

Ja, men hvorfor gør sig den ulejlighed, når andre vil gøre det for en? spøg tilside! Det lykkes jo kke for mig at downloade version 6.0 og så spørger jeg nu: er det fordi jeg stadigvæk har trial versionen , der er udløbet på min maskine?
Ingelein

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-08-19 16:18

Det skyldes måske, at du har en gammel halv installation hængende.

Jeg har ikke luret om du du har MAC eller Windows....

Men det vil måske være en fordel at slette alt de gamle versioner, inden du prøver installation med 6.0.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-08-19 19:21

Ja, jeg har en Imac, som kører Windows 7 på Bootcamp. Det har jeg fordi jeg har et interaktivt program, der styrer mine strikkemaskiner og det findes ikke til IOS.
Ingelein - -

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-08-19 19:51

Så har du jo mulighederne for at sætte alm, knapt så sexet tastatur til der har knappen print screen...
Men ved dog godt at det ikke er så lækker.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-08-19 20:13

Jeg spurgte sådan:
"Må jeg bede om forslag til program - eller helst, hvordan kunne jeg tidligere bruge Wisdom Screenhunter gratis? jeg skal ikke bruge andet end muligheden for at klippe. "

og det var som Brassovitski skriver. Den gamle version er FREE. Ofte lader man sig snyde af at det er Downloadet der er free. Det samme her, fordi jeg ikke fandt den rigtige version. Iøvrigt får man jo altid tilbudt en masse andre programmer i forbindelse med download.
Tak til Brassovitski som fik mig til at bruge hovedet!
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 24-08-19 20:14

Tak for svaret Brassovitski.