/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
'Renovering' af skrænter på græsplæne
Fra : LarsSimoni
Vist : 136 gange
150 point
Dato : 16-08-19 14:09

Hej,

Jeg har i min have nogle skrænter op mod vores hæk, hvorpå der er plantet græs.
Ifm. et større projekt hjemme i haven kommer jeg til at have en masse jord jeg skal have kørt væk, men i samme ombæring står jeg også med den udfordring at skrænterne er så stejle at min robotplæneklipper ikke kan køre langs hækken, når den enten skal slå græsset, eller skal køre tilbage til ladestationen.
Jeg tænker derfor at slå to fluer med ét smæk, og benytte noget af den opgravede jord til at udjævne skrænterne, således de ikke er så stejle.

Mit spørgsmål er derfor; kan det lade sig gøre, og i så fald hvordan gøres det bedst?
Skal jeg bare fylde jord ovenpå eksisterende græs med den hældning jeg nu gerne vil have, og så så nyt græs herpå, eller kan jeg skære/grave det øverste lag af den eksisterende græsplæne, og så fylde jord nedenunder, så jeg bruger det eksisterende som en form for rullegræs?

Jeg håber ovenstående giver mening, ellers må I endelig sige til :)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-08-19 14:20

Begge dele går udmærket, og en tredie mulighed er, at du topdresser det eksisterende græs, altså lægger løs jord ovenpå græsset op til den nuværende græstophøjde, retter af med en lang liste, og venter på, at græsser vokser igennem. Det gentager du så efter behov, indtil du er kommet af med overskudsjorden/har nået den ønskede profil.
Denne årstid er ganske god til den proces, så god arbejdslyst.