/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
SU og arv
Fra : Pytten1510
Vist : 399 gange
100 point
Dato : 12-08-19 11:37

Hej
Kan nogen mon svare mig på, hvordan reglerne er, for SU og arv ?

Hvis man går fra kontanthjælp til SU og efterfølgende arver f. eks 100.000 kr, kan man så stadig få SU ? Eller skal man klare sig selv i X antal måneder, før man kan få SU igen ?

Og hvad hvis man "dropper" sin uddannelse og vil søge kontanthjælp igen....skal man så bruge sin arv til at forsørge sig selv ?

Eller kan man have arven stående på en låst opsparing, som ikke er "frit tilgængelig". ?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-08-19 14:31

Såfremt du investerer arven, vil renteindtægten skulle opgives som indtægt i forbindelse med SU.
Ved kontanthjælp, skal du leve af dine egne penge inden du modtager hjælp far det offentlige

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-08-19 14:49

Lad os antage at man er på SU i 1 år, efter man har arvet. Arven er brugt og man vil gerne søge kontanthjælp.
Er det muligt ?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-08-19 14:51

Hvis du tager en uddannelse, hvad så med at spekulere i at få et job fremfor at planlægge kontanthjælp?

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-08-19 15:41

Nu handler det ikke om mig. Blot en generel forespørgsel. Jeg har skam arbejdet ALTID og ALDRIG været på kontanthjælp. Så pas på med at dømme uden at kende en baggrund.
Jeg spørger ind til dette, som et generelt spørgsmål !!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-08-19 16:09

Svaret er stadig det samme.

Hvis du har formue kan du ikke få kontanthjælp

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-08-19 08:44

Ingen dropper vel sin uddannelse for at gå tilbage til kontanthjælp!

https://www.laanekassen.dk/kontanthjaelp/

https://familieadvokaten.dk/breve-900/b700-300.html

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 13-08-19 08:52
Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-08-19 14:07

Nej, umiddelbart dropper man ikke en uddannelse, men der kan være tungtvejende årsager til at gøre det. Man kan have taget et forkert valg eller blive ramt af sygdom !!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-08-19 15:11

Hvis man bliver syg skal man da ikke på kontanthjælp

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-08-19 16:12

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 23-08-19 15:30

Men hvis du er "Sort" så ingen problem, så vælter pengene ind på kontoen !!