/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Koblingskabel faldet af foran Berlingo
Fra : gunnarb
Vist : 380 gange
100 point
Dato : 07-08-19 18:59

Hvordan får jeg det på igen? Jeg kan ikke se hvordan det er fastgjort ved pedalen. Pedalen går helt i bund og bliver der. Der er også et fjedersystem ved pedalen, som ser ud til at være intakt. Reg.nr.VJ34179 TILSYNELADENDE er kablet IKKE SPRUNGET. Men der må være en årsag til at det kan falde af foran. Hvordan finder jeg ud af hvad der er galt.
Det skete under kørsel (min kone)

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 110 point
Dato : 07-08-19 19:20

Den kan have røget på gearkassen. Men du kan se her hvordan du skifter den.:
https://www.youtube.com/watch?v=7sqNP53p0Ms

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 07-08-19 21:22

Desværre er der ikke sådan en stilleskrue NV13 som på videoen. Kan ikke lige se hvordan jeg kan løsne kablet ved pedalen.
Jeg kan ikke huske om jeg kan sætte billeder ind her?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 07-08-19 21:29
Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-08-19 22:21

Altid give kællingen skylden.
Og billeder viser ikke ret meget problemet/ årsagen

Normalt er der fjedrer som sørger for at intet er slapt = og kan gå ud/ løsne sig.
Pedal fjederen skal ? måske trækkes op? som en plæneklipper så der er spænding på den.
Og så burde der måske være en ude bed koplingen som KONEN har tabt på vejen.

Prisen for at få det lavet på et værksted er højest en ½ time plus eventuelle nye dele

Bilen har samme motor som Peugoet og andre.
Din er bare dyrere at køre i? pr km/l

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-08-19 22:28

Har du alle delene - ellers bed konen feje vejen...
4:12
https://www.youtube.com/watch?v=W3zZ0NmquG0

Og prisen er stadig billig.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-08-19 22:32

Find nu et værksted

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-08-19 23:06

Du skriver kablet ikke er sprunget, så du bliver nok ikke klogere her
https://www.tapatalk.com/groups/citronik/nyt-koblingskabel-sprunget-t4479.html

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-08-19 07:38

Når jeg ser på fotoet så ser det ud som om koplingsarmen på gearkassen er bukket.Jeg mener den skal være rett. Se om det er en sprække i den, og eller se om du kan se om den er bukket.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 08-08-19 12:36

Koblingsarmen har et knæk, men det tror jeg er helt normalt. Kan ikke se at den skulle være bøjet. Se
[img]https://picee.dk/sites/picee.dk/files/20190808_120303.jpg[/img]

Kablet er jo selvjusterende. Ved at trække frem og tilbage i enden kan jeg få det længere ud, men det sviper tilbage, så jeg ikke kan montere det på armen og holderen til gummianslaget. Jeg kan simpelhen ikke holde det samtidig med at jeg montere.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 08-08-19 12:41
Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 09-08-19 12:49

Årsag fundet, yderste del af kablet efter stålcylinder er knækket af og pist væk.
SE:
https://picee.dk/sites/picee.dk/files/thumb.png

Nyt kabel er bestilt.
Tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : gunnarb

Dato : 09-10-19 00:30

Kablet er monteret for længst. Pris 349 kr.
Jeg havde glemt at lukke spørgsmålet.
Tak for svaret alimak.