/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Subwoofer
Fra : myg
Vist : 307 gange
100 point
Dato : 04-08-19 23:26

Købte en brugt Dali SW10 subwoofer privat, men den siger intet, når den bliver koblet til ??
Der er lys i den grønne led men lige meget hvordan jeg føder den med signal og lige meget hvordan knapperne stilles kommer der ingen lyd overhovedet. Ikke engang en svag susen / hvid støj leverer den.
Jeg har prøvet at sætte en anden højttaler på, men stadig ingen lyd.
Der er intet indeni, der indikerer noget galt - hverken sorte svedne områder eller grim lugt.
Jeg er lidt på herrens mark her. Er der nogen, der kan give et hint ? ??

Kommentar
Fra : netop

Dato : 04-08-19 23:38

Du er blevet taget et vist sted med den handel...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-08-19 23:44

En subwoofer giver vel bassen

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-08-19 23:46

Det vil jeg ikke afvise “netop”, men problemer er til for at løses, og derfor søger jeg hjælp her, hos folk der kunne tænkes at vide noget om teknikken.
Så du skal da have mange tak for dit konstruktive svar ????

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-08-19 23:50

Ja Bille - og det er netop det jeg gerne vil have den til ??
Så hvis du i stedet vil være så rar at fortælle mig hvordan jeg får den til det, vil dot svar være til gavn.......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-19 02:53

Hvis du har grøn diode, starter den. Men hvis den intet leverer, heller ikke med en fremmed enhed på, lyder det af afbrændt udgang. Det lyder som en pengene tilbage, eller omring radiomekanikeren og få et par nye udgangstransistorer på.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 05-08-19 05:50

Hej... Du kan prøve at teste subwooferen om den er helt død ved at tage en stump ledning og et AAA batteri.
Tilslut en stump ledningen i subwooferen (L/R), og i den anden ende af ledningen tilslut +/- på et AAA batteri.
Herefter skulle du gerne høre en brumme lyd. Start testen uden strøm af subwooferen.
VIGTIGT! Når du tester med ledningen som går op til batteriet, bruger du den ene hånd til + polen og med den anden hånd fører du den over i minus polen i ultra korte intervaller. (eller omvendt)

Du må ikke rører selve kobberet når du tilslutter ledningen til batteriet +/-, da det kan give et lille rap.... Hvis du høre en brummen fra højtaleren er den ikke helt død og du har indstillet/tilsluttet subwooferen forkert. Prøv eventuelt på anden forstærker/anlæg. Eller også tage forbi hifi-klubben og få den testet der.

McBobo

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 05-08-19 05:56
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-19 06:33

Arhhhhh Mvbobo det vil nok ikke være metoden med en aktiv subwoofer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-19 09:10

Altså hvis du tager linie indgangen, skal du kunne "brumme" den. Kan du ikke, er der ikke hul igennem. Og ved det den går on (altså den kan selv detektere den smule DC der er på det tilsluttede apparat), så er det længere henne i føde kæden. Udgangstrinnet? Du har haft den skilt ad og testset enheden for sig?

For lige at opsummere:

En Dali AW10 (kan kun finde en AW, så går ud fra de er nogenlunde ens) skal fodres med et line-signal, eller højttalere tilslutningen fra forstærkeren. Dvs højttaler klemmerne på sub'ben er indgange og IKKE udgange. Tilkobler du noget på disse klemmer siger det intet. Den skal skilles ad for du kan checke enheden.

Test: Tænd den, sæt et nøgen RCA stik i line-in og rør ved lederen. Rør ikke ved stel samtidig. Så skal den brumme. Hvis ikke, er enhed eller udgang formentlig færdig.

https://www.dali-speakers.com/media/3257/aw8plusaw10-manual.pdf

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-19 12:05

Højttalerklemmerne har et dæmpeled og derfra føres signalet til den indbyggede forstærkers indgang. Altså det er IKKE udgange. Metodikken er i øvrigt slet ikke nogen god systematik, og tilslutningsmetodikken via linesignalerne er klart den bedste og mindst forvrængende.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-08-19 15:45

du skriver ikke noget hvilken forstærker den tilsluttes...

har du aktiveret sub, i setup menu ? det kan meget vel være her det går galt

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-08-19 16:48

Der er forsøgt med ét subwooferkabel fra min Onkyo (samme som til den gl. SW) - det må være en LFE forbindelse.
Så er der forsøgt med et stereokabel fra en linieudgang på Onkyo'en til left+right ind på SW.
Igen samme men med et stereokabel fra min iPhones minijack udgang til samme indgange på SW

For hver kabelforbindelse har jeg afprøvet samtlige kontrolknappers indstillinger.....

Der er en knap med 3 indstillinger:
ON AUTO OFF
I stilling ON lyser LED altid grøn
I stilling OFF lyser den rød
I stillig AUTO er det lidt forskelligt, hvor hurtigt den reagerer med skift tilbage til grønt.

Når der skiftes (farve) høres et tydeligt (relæ)klik og et svagt "puf" i højttaleren,
så på én eller anden måde må der vel være en forbindelse igennem skidtet.

Højttaleren måler 3,6 ohm, så den skulle jo være OK.

Kan jeg selv tjekke udgangstransistorerne med et "husmands-måleinstrument" ???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-08-19 17:52

Umiddelbart nej. Plejer at bruge et scop og så følge lyden gennem systemet. Men overlader det normalt til min radiomand - simpelthen fordi han ejer evnen til at læse printkort og er en gudsbenådet radiomekaniker af den gamle skole (han kan både finde ud af rør og alt muligt). Han har lige fikset min rørbestykkede guitarpedal + et par LAB amps (klasse H).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-19 16:32

Fik du fundet fejlen?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-08-19 21:32

Nej ikke endnu
Den ligger lige nu adskilt og venter på at jeg får taget mig sammen til at få en god bekendt til at kigge på den - men der har lige været meget andet, som jeg ......... osv osv

Jeg skal nok komme med slutningen, når jeg når dertil