/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hvilke stik til højtalersignal?
Fra : Brassovitski
Vist : 303 gange
100 point
Dato : 02-08-19 12:02

Hej
Har en opgave hvor jeg skal bruge nogle stik til kabinet (Hunstik), og nogle stik til ledning (hanstik), hvor der skal overføres et /flere højtalersignaler. Hvilke stik vil være bedst at bruge? Jeg har overvejet Phonostik, men er der noget der er bedre?
Hvis de 3 ledninger (til hver deres højtaler) skal ligge tæt sammen, er det så bedst at bruge en form for skærmet ledning, så der ikke sker 'afsmitning' mellem de tre signaler?
Hvor køber man bedst disse komponenter?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 02-08-19 12:22

Jeg kan varmt anbefale https://www.avxperten.dk/ de er hurtige pålidelige og billige...

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 02-08-19 15:10

Proffessionelt anvendes SPEAK-ON stk. Fås til både 2, 4 og 8 ledere. Højttaler må IKKE være skærmet og du bør (må) ikke bruge skærmet kabel til det formål. RCA (phono) må du ikke bruge. En fejltilslutning koster afbrænding af et eller andet. I musikbranchen anvendes til instrumentbrug jack stik, men det er ejheller anbefalelsesværdigt. I gamle dage brugte RS Lyd XLR i deres opstillinger, men den er ejheller klog, da det også koster haveri ved fejltilslutninger. Og de gamle DIN stik er noget skrammel. Så alt andet lige, vælg speak-on. http://www.av-equipment.dk/skole/info/stik.html

Skal du have meget kan www.thomann.de være et godt valg!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-08-19 00:20

Jeg har fundet nogle indbygnings phono hunstik hos Elektronik Lavpris, og nogle tilsvarende hanstik i xorskeælige farver, så det satser jeg på fungerer. Tak for input.

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-08-19 00:23

Tak for svaret 3773. Jeg valgte at slå terning om pointene, og 3773 vand.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-19 03:39

RCA er et meget dårligt valg, men det må du jo om! Som minimum ville DIN eller JACK have været et nogenlunde korrekt valg, men RCA er regulært fusk.