/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Knap sat sig fast i køleskab.
Fra : horseman
Vist : 421 gange
100 point
Dato : 26-07-19 14:42

Mit køleskab står på trin 4 og holder en temperatur på 5-6,5 gr.
Jeg ville gerne have det lidt koldere, men reguleringsknappen er ikke til at rokke!
Min søn som er yngre og stærkere kan heller ikke dreje den!
Hvad kan jeg gøre, hvis jeg helst ikke vil købe nyt køleskab nu?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-07-19 14:54

På nogle køleskabe er der en lille knap, der skal trykkes ind, for at man kan dreje på indstillingen af temperatur.

Tryk på den. Det er for at man ikke - uforvarende - kommer til at skrue op eller ned.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 26-07-19 15:08

Bille 1948. Tak for forsøget! Det er desværre ikke tilfældet her!
Har jo også haft køleskabet en del år og reguleret mange gange.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-07-19 19:39

Hvis knappen er til at trække lige af akslen, så gør det og giv akslen en dråbe tynd olie, symaskineolie eller vaselinolie så langt ind mod termostat mekanikken som muligt. Luk skabet en times tid og prøv, om tingene nu lader sig gøre.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-07-19 19:40

Brug en vatpind eller tandstikker til at dosere olien.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 27-07-19 10:32

Jeg kan desværre ikke trække knappen af akslen.
Alt sidder fast! ??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-19 11:11

Smør rundt om knappen med madolie, eller accepter temperaturen som den er

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-19 14:30

Citat
Smør rundt om knappen med madolie, eller accepter temperaturen som den er

Madolie er ikke smøreolie - men kan have den modsatte virkning efter et stykke tid (størkner)
En vilkensomhelst billig symaskineolie er bedre.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 28-07-19 08:49

Al det smøring hjælper desværre ikke. Jeg kan jo kun smøre på selve knappen!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-07-19 10:41

Kan du ikke få lirket noget tyndt ind under den knap? Er den groet sammen med den omgivende plastic? Så fjern sammengroningen.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 29-07-19 16:08

Jeg kan ikke på nogen måde komme til at smøre den knap, hverken med madolie eller symaskineolie!
Der er intet fastgroet, som kan hjælpes igang med olie. Den har bare sat sig uhjælpeligt fast.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 30-07-19 11:41

Det sker på ældre skabe, at termostaten går fast i reguleringen, der er kun én ting - skift termostaten. Det vil være billigere end et nyt skab - HVIS du/søn selv kan skifte den. Det er ikke så svært.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 31-07-19 09:58

Tak, Alka. Jeg er overbevist om, at dit er det rigtige svar!
Desværre ligger det helt udenfor min rækkevidde at udskifte termostat.
Og mine sønner er ikke meget bedre! Jeg har set instruktionsvideo.
Jeg har så kun 2 muligheder: få en elektriker til at udskifte, eller købe nyt køleskab!
Gætter på det første vil koste halvdelen af et nyt køleskab? Surt og noget af et dilemma!

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 31-07-19 16:14

Tak for svaret alka.