/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ujævn tomgang A4
Fra : maclind
Vist : 1660 gange
40 point
Dato : 01-07-03 18:23

Min Audi har meget ujævn tomgang(fra 300-1200). Jeg har skiftet benzinfilter osv, men så koblede jeg kulfiltersolenoiden fra - og vupti så virkede det hele.
Hva' fanden laver denne dims?
Er det den eller tyngdekraftsventilen, der er defekt?

Kommentar
Fra : banzon

Dato : 02-07-03 08:57

Hmmmm Det kunne godt lyde som lamdasonden hvis du spørger mig for den regulere jo blandingen mellem luft og benzin.
Når du så cutter forbindelsen til kulfilterdimsen så kører du nok uden reguleringen.
Men hvis det virker så er det da fint nok.
Hvad med dit forbrug er det ikke steget og har du evt. ringet til et værksted og hørt hvad de siger til denne løsning ??
Det ville jo være ærgeligt hvis de har erfaringer med at det ødelægger f.eks. katalysatoren da den er ret dyr når den skal skiftes til næste syn..

/Anders

Kommentar
Fra : maclind

Dato : 02-07-03 09:16

Hej Anders, tak for dit svar - jeg tester det lige...

Men er du sikker? Det er kun en åbne/lukke ventil, men hva' fa.... er den godt for?
Kulfiltersolenoiden sidder på en slange, der går fra "karburatoren" til en tyngdekraftsventil, der kan suge luft ind. Så, når tomgangen er ujævn, står dimsen åben, og det fløjter det fra ventilen...

Kommentar
Fra : ALhansen

Dato : 07-07-03 10:39

Hej
Kulfilter ventilen, som jeg vil kalde den på dansk, åbner på visse tidspunkter for at indsugningen kan trække de benzindampe ind, som opsamles i kulfilteret, for derefter at forbrænde dem. Det kunne lyde som om du har en utæthed i slangerne til kulfilteret.