/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Forurening.
Fra : Mosebaek
Vist : 448 gange
300 point
Dato : 21-07-19 10:52

Blot tanker jeg har tænkt.

Vi mennesker er nogle underlige tvetydige individer.
Alle råber op om forurening, udledning af Kuldioxid (CO2) Metan gasser osv. osv.
Meen, jeg har i lang tid tænkt på at alt der er sjovt, underholdende, bliver der ikke snakket meget om.

En forureningskilde der er til at få øje på, er traktortræk. Det har undret mig i mange år, at det ikke bliver forbudt.

Det må da svine af hel.... til, når det her fede sorte røg vælter ud af skorstenen. Det er jo tydeligvis masser af uforbrændt diesel partikler.

Tit bliver det endda afholdt i bynære omgivelser. Som her i Thisted, midt i byen på dyrskuepladsen.

Ja, jeg undres bare.

Hva`mæ`Tour de France ?? Det må da give en masse Metan udslip. Ikke mindst på de stejle bjerg etaper.

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-07-19 11:22

Det er da tankevækkende ,hvad du skriver om.
Traktortræk er ren unyttig underholdning, ligesom tv, biografer teater, aviser og skønlitterære bøger. det kunne forbydes altsammen ogspare en hel del forurening.

for at være lidt mere seriøs så hænger traktorenes osen og partikkelforurening sammen med at de er forkert justeret. Der er desværre mange som tror at en dieselmotor yder mere hvis man sprøjter for meget olie end i cylinderen. den oser så mer, men virker dårligere.
det er ligesom med brændeovnene, hvor alt formange kniber på luften til forbrændingen, hvorefer varmeudbyttet falderog der kommer en bunke sundhedsskadeligt os ud af skorstenen. Resultater at at nogen nu alvorligt taler om at forbyde private brændeovne.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-07-19 11:36

Du har hel ret, transor.
I min lille lærdom, mener jeg at det er når tingene er uforbrændt, det sviner aller mest.

Jeg læste netop den anden dag, at brændeovnerne sviner langt mere end vores bilpark. Det kom igrunden noget bag på mig.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-19 12:13

Det er da klart med de brændeovne, for det er næsten ikke til at få ild i de satans gamle bildæk.

Ps. Vi har har fået supersmiley af skorstensfejeren.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-07-19 15:48

Er det ikke bæredygtigt traktortræk i har i Thisted

Og dette kan vi ikke gøre en skid ved
https://solidaritet.dk/usas-militaer-forurener-lige-sa-meget-som-140-lande/

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-07-19 14:35

Det irritererr mig grænseløst at det er de unge mennesker der vil klandre os ældre for at have svinet gennem årene.
I grunden har mange af os jo brugt tid og kræfter og CO2 for at de skulle have det godt og bedre end vi andre havde det. Når de nu vil klandre os, synes jeg at de skulle starte med sig selv. Rydde op efter festivaller for eksempel. Koge bleer i store gryder i stedet for at bruge tonsvis af eengangsbleer. Faktisk så mange på årsbasis at de kan nå jorden rundt 9 gange. Babymåsen bliver tørret i eengangsservietter osv. Men jeg kan jo godt se at det er nemmest, når man skal med flyveren sydpå, for varme skal de nu ha.
Jeg kunne ikke forstå at det skulle være et + for forbrændingsanstalterne at brænde de her mange våde bleer, men ifølge dokumentationen skulle det være givtigt idet man genanvender den varme damp, så udnyttelsesgraden af de ressourcer der bruges til forbrændingen skulle være tæt på 100. Forstå det, hvem der kan, så har man jo så godt som opfundet Perpeteum Mobile? (Ved at brænde pis og lort ).
Nå, ......... Vi er da nogen stykker, som ikke i den grad bidrager til forureningen som mange af de unge, der nu kæfter op. Kom med anvisninger og gode ideer og gå foran med et godt eksempel i stedet for at tage en pjækkedag fra skolen.
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-07-19 10:56

Du har helt ret, Ingelein.

Når man ser billeder fra diverse festival pladser, skulle man tro det var Nagasaki. En gru at se på.
Og rent statistisk er der sikkert mange "miljø forkæmpere" iblandt.

Selv smider jeg altid de tomme flasker ud af bilen, så de er til at få øje på, når vores kære flaskedame, Lampet Lis, kommer forbi.
(Kone tæt på 90 år, der traver rundt efter flasker. I folkemunde millionær, flere gange).

Hende vil jeg kalde en ægte miljø forkæmper.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-07-19 12:02

Ja Mosebaek
Allerede i 1959 var der en dame med villa, Volvo og vovse i vores bekendtskabskreds som i et sommerhusområde samlede sig til en minkpels med tomme flasker.
Vores generation har heller ikke køb og smid væk tøj og andre billige genstande beregnet til kun at holde reklamationstiden ud. Mit problem er snarere alt måske kan bruges, syes om osv. Sikkert fordi det er kvalitet.
...... og at jeg kan en masse ting.
Vores generation kunne reparere og genbruge ting. Desværre kom der så en Lacoste generation og en endnu mere forvænt generation efter dem. Ikke alle, men mange af de klimasvinende børn har vi selv opdraget.
Vi har oldebørn på 2 og 4 årog jeg er totalt uforstående overfor at de HVER weekend skal i Tivoli, Bonbonland, Zoo, Legoland ..... med andre ord underholdes, i stedet for at blve hjemme i hus og have eller bedsteforældres sommerhus ved stranden. Jeg ved ikke om det er forældrene der mangler fantasi til at beskæftige børnene? Vores oldebørn har allerede været på 5 flyrejser sydpå og en 6. i uge 33 venter. Jeg fatter ikke at de ikke benytter sig af et gratis sommerhus så ofte de har lyst.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-07-19 12:08

Brændeovne fyret med rent tørt træ sviner mig bekendt ikke. Vi har en pejseindsats indbygget i et tidligere åbent pejsested.
Hvad er træpiller og briketter limet sammen med? Er det det, der sviner? Et andet spørgsmål: vore naboer har brændeovne, bygget til de senere år i et 70 er hus. Vi ser aldrig at skorstensfejeren banker på hos dem. Hos os er han både på taget og i stuen.
Vi bruger pejsen 3-4 gange om året.
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-19 09:45

Det er den ældre generation som har svinet verden til - og især glemt eller ikke gidet lære de yngre ikke at svine til.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-07-19 10:12

Kære Eyvind
De generationer, som du kalder ældre, er vokset op med de afsavn som verdenskrigene skabte, hvor der var mangel på alt, så det er nok dem i 50 års alderen og yngre, der er mest ansvarlige. Hvor mange kan sy og stoppe strømper i dag? Vi fra 40’ ne har lært at sætte tæring efter næring og at skønne på det vi har og bruger ikke penge på alt muligt bras, som internettet lokker med. Det skal da gå galt!
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-19 10:17

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-07-19 10:40

Til Ingelein: Jeg er så enig, at det faktisk er lidt uhyggeligt. Tanke overførsel ???

Til Eyvind:
Citat
Det er den ældre generation som har svinet verden til

Det kan der selvfølgeligt være noget om. Men mon ikke det skyldes tidsrummet. Jeg har jo levet længere, end en nuværende 18 årig.

Helt nøjagtig 76 år; 8 måneder; 4 uger; 1 dag = 28030 dage.
Men hvordan ser det ud, når den 18 årige bliver 76 år ???

Nu om stunder er der tit mellem 15 og 17.000 passagerer fly i luften, verden over. Jeg tror ikke det er folk i min aldersklasse, der fylder dem.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-07-19 10:47

@Eyvind
Det sviner med for meget roterende fis i kasketten.
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-07-19 18:44

En af de gode Chubidua sange, Askepot, rand mig lige i hu. Den er jo evig gyldig.
Den har jo meget med forurening at gøre. Ja, jeg mener teksten.

Den handler jo om umådeholdent forbrug, og smidvæk mentalitet. Det kan vist godt kaldes forurening.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-07-19 16:46

Dette billede er egentlig kun en eksperiment. da jeg ikke har prøvet før at lægge et billede på Kandu, med denne nye mulighed.

https://ibb.co/Fwj4pRT
Håber det virker.

Men da jeg fikserede lidt på billedet, med luftens rotter (og sikkert også dem længere nede) kom jeg til at tænke på oprydning.
Det er sikkert ikke særlig sund for dem der skal rydde infernoet. De burde vel gå med gasmasker, og røgdykker udstyr.

Hvor er myndighederne, i vores ellers så gennem regulerede land ?? Her tænkes på:
Arbejdstilsynet, Sundhedsstyrelsen og Naturstyrelsen.

I mange andre henseender, bliver der lagt påbud / forbud. Her har jeg indtryk af, der er frit slaw i bolledejen.

M.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 300 point
Dato : 28-07-19 16:57

Jeg vil synes at det er festivalarrangørerne der burde tage fat om det her. Det koster jo millioner at få renset for det svineri.... altså det mågerne ikke tager sig af. (Kunne nu godt tænke mig at en måge fik et kondom forkert i halsen, eller kunne ha’ en fornøjelig flyvetur med en ballon d af måsen.: slut på det sjove, jeg fatter hverken de unge eller arrangørerne. Hvis de kun tillod telte af en kvalitet og pris der der var det tidobbelte, kunne man måske få de unge til at tage dem med hjem. Hvad om festivallen stillede telte op. Kan flygtninge bruge dem, kan festivaldeltagere vel også.
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-07-19 04:00

Citat
Brændeovne fyret med rent tørt træ sviner mig bekendt ikke.

Det er en forkert påstand, som bygger på alle de populære forkerte anvisninger på fyring med fast brændsel.
sandheden er at man kan fyre med næsten alt -også gamle bildæk- uden at forurene ret meget.
det forudsætter blot en tilstrækkelig høj temperatur i ovnen, og rigeelig med luft.

Bildækkene og meget andet kræver dog højere temperatur end almindelige private brændovne kan præstere. I cementovne er det ikke et ualmindligt brændsel.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-07-19 08:15

Ok. Der skal altså også lidt forstand til når man fyrer i brændeovn/pejs. Det er ikke bare om at få fut i det!
Vi brænder hverken aviser eller mælkekartoner og har styr på lufttilførslen. Iøvrigt tror jeg at mange har fundet ud af at det er arbejde at have en brændeovn og at det ikke er billig opvarmning, men mere hygge. Hvad er mon briketter limet sammen med?
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-07-19 09:29

Citat
Hvad er mon briketter limet sammen med?

Ved det ikke, men de er da sikkert godkendt af en af vores kære styrelser. De er vel presset så hårdt, at der kun er lidt bindemiddel i dem. (Måske mel).

Lidt nostalgi:
Vi har aldrig haft brændeovn i vores parcelhus. Men vi havde et sommerhus ved Limfjorden til 2002. En søde lille 1410 Morsø brændeovn. Hold da kæft, det varme den kunne slå fra sig. Fyrede udelukkende med gran og løv træer.
Sådan en sensommer aften udenfor, med sart duft af røgen fra skorstenen, tilsat duften fra Hybenroserne, og Mixture i majspiben, samt en kølig pilsner. Så glemte man alt om verdens fortrædeligheder. Det var opium for mig.

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-07-19 10:40

Hvis du kan lugte røgen udenfor ved huset , er din fyring noget miljøsvineri. formentlig kniber du for meget på luften. Så bliver røgen sundhedsskadelig og stiger ikke ordentlig op.

Det er passiv rygning at færdes omkring sådan en skorsten.

Mange brændeovne er vildt overdimensionerede til det de skal varme op. Då er det at folk kniber på luften så forbrændingen bliver dårlig og giver mindre varme.
Ved miljørigtig fyring kommer man en lille pind på af gangen og giver god luft medens den flammer af. Når det hele er blevet til trækul, og der ikke er flere flammer mere kan man evt dæmpe luftilførelsen.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-08-19 19:38

Tak for svaret ingelein. Det giver fuld hus.

M.