/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Pludselig vil min eksterne disk ikke
Fra : ingelein
Vist : 267 gange
100 point
Dato : 11-07-19 22:17

Hej. Jeg har et par eksterne diske. Pludselig vil den ældste disk ikke længere give noget fra sig. Jeg får en besked om at den skal formateres først. Det er jeg ikke interesseret i, for jeg går ud fra at så slettes alle data.
De to andre diske jeg har bruger et andet format, men derfor skulle den omtalte Packard Bell Disk vel kunne bruges alligevel uden formatering. " Er noget kommet ind, kan det vel også komme ud igen" uden formatering?
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-07-19 23:27

Du har fuldstændig ret i alt på disken bliver slettet hvis du formaterer den. Men når Windows siger sådan så er det fordi at den ikke kan se en partition på disken som den kan læse, og det kan der være flere grunde til. Prøv først at skifte kablerne. Hvis det ikke hjælper så ville jeg prøve at tage selve harddisken ud af kabinettet og slutte den direkte til en SATA-port i din computer. Hvis du stadig ikke kan se indholdet på din disk så ville jeg benytte et program som kan scanne disken for indholdet i defekte partitioner. Men her er vil ovre i den mere nørdede afdeling.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-07-19 23:51

Nu har jeg lukket for min Imac der kører win 7. Jeg prøver at skifte kabel i morgen og har også tænkt at slutte dusken til en pc med win7. Det underlige er at jeg jo har brugt denne disk indtil for nylig. At jeg i mellemtiden har fået en 2 TB som skulle formateres kan jo ikke have noget med Packard Bell disken at gøre .
Jeg prøver dit råd i morgen, men kan ikke tage harddisken ud af min Mac. Det var engang jeg kunne den slags med den gamle pc.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-07-19 06:03

Citat
men kan ikke tage harddisken ud af min Mac

Øøøhhh det var din eksterne disk jeg mente. En ekstern disk er blot en almindelig harddisk som sidder i et separat kabinet med noget USB-elektronik, nogen gange suppleret men noget e-sata og andet.

Mange PC'ere har stik til mere end een harddisk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-19 09:15

Den almindelige måde som det går galt med en ekstern disk på , er når man hiver usb-sikket ud uden at afslutte disken først. Så risikerer man at den ikke hat fået skrevet en fil færdig og at det derfor går galt med filregisteringen.
så kan windows ikke mere finde rundt på disken. Men der er håb. Adskiællige smartr programmer kan rette diskfejl.

Der er selvfølgelig også den mulighed at disken eller dens styreelektronik i kassen er defekt.
Hvis det er styreelektronikken , så vil den virke, hvis den kobles direkte til computeren, eller flyttes over på en anden USB styring.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 16-07-19 20:59

Plejer at kunne rette fejl og mangler, samt redde data.
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-19 11:43

Hvis din "umulige" er formateret med NTFS filsystem så kan en computer som er formateret med FAT 32 ikke ikke læse den.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-07-19 17:31

Citat
Hvis din "umulige" er formateret med NTFS filsystem så kan en computer som er formateret med FAT 32 ikke ikke læse den.

Hvad er det for noget vås? Bare fordi at ens styresystem ligger på en disk formateret med FAT32 så vil den sagtens kunne læse en NTFS-formateret disk hvis ellers styresystemet understøtter dette. Det gør Windows NT, Windows 2000 Windows XP og nyere. Der findes også andre styresystemer som ikke kommer fra Microsoft som kan læse NTFS selvom styresystemet ligger på en disk som er formateret helt helt anderledes.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-07-19 22:28

Ja Eyvinds svar måtte selv jeg ryste på hovedet af. Hvad filen har det med min pc at gøre.
Jeg er ikke hjemme ved min pc nu, men har haft den eksterne disk sluttet til min mands bærbare med win 7. Her lyser disken konstant og kommer ikke med en melding om at den vil formateres. Jeg kom desværre ikke videre, men prøver igen.
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-19 09:37

Fat 32 styresystem kan ikke læse NTFS ................................Basta.
NTFS kan godt læse Fat 32

Slå det selv op på nettet - og giv mig ret.

Når der rystes på hovedet - rasler det så meget.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-07-19 12:57

Jeg ændrer jo ikke formateringen af AF MIN PC, pc fordi jeg formaterer en ekstern disk. Iøvrigt kører jeg jo både med Ios styresystem og win 7 på samme computer. Ios kræver en anden formatering end win 7.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-07-19 13:14

Citat
Fat 32 styresystem kan ikke læse NTFS ................................Basta.
NTFS kan godt læse Fat 32

Et sted hvor jeg arbejdede for en del år siden havde man en PC med en Windows 2000 som jeg selv havde installeret på en FAT32 formateret disk (formateringen var arvet efter en Windows 98 installation). På et tidspunkt skulle jeg installere en noget større disk som drev D: Den blev formateret med NTFS. Der var absolut ingen problemer med at læse eller skrive til denne disk selvom at Windows 2000 lå på en FAT32 disk.

Citat
Slå det selv op på nettet - og giv mig ret.

Der står så meget vås på nettet. Man kan også finde et sted hvor de påstår at Jorden er flad.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-19 20:07

Tja - så jeg på skole igen og lære noget mere.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-07-19 01:25

Citat
Tja - så jeg på skole igen og lære noget mere. [Meget forvirret] [Hahahahaha]

Ja jeg har faktisk prøvet at søge på noget om dette, men ikke kunnet finde det du siger. Misforståelsen kan måske ligge i at Windows'er som understøtter NTFS normalt også ligger på et drev som er formateret sådan, og de andre ligger på en FAT32.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-07-19 09:02

For en ordens skyld: den externe disk har hidtil kunnet læses og skrives til.
For Mac partitionen på min Imac gælder at den kan læse NTFS, men ikke skrive til den. Det vil sige at jeg eventuelt kunne læse min Packard Fat32 disk med Ios. Min pc kører Windows via Bootcamp. Det må jeg prøve.
Noget andet er at denne disk er så gammel at den eventuelt kunne køre på min gamle langsomme Xp pc.
Alle mine andre diske kører NTFS med Win 7.
Problemet med disken kan også være at jeg ikke har skubbet den ordentligt ud. Mit Mac tastatur har en SKUB UD knap, men den virker ikke under win 7, hvor man skal bruge ikonet på proceslinjen. Jeg har vist tidligere spurgt vedr. SKUB UD knappen
Tak for alle svar hidtil.
Ingelein...... og undskyld til Eyvind, hvis jeg måske har gjort dig uret!