/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Undskyldning ?
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 350 gange
200 point
Dato : 03-07-19 18:00

Hej...…
Selvfølgelig under jeg Godhavndrengene en undskyldning, meeeen, er det ikke lidt af en uskik at undskylde for fortidens synder??

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 210 point
Dato : 03-07-19 18:52

Hej Tommy, længe siden, hva`

Jeg er helt enig. Fuldstændig galimatias. Hva`i hede hule...skulle det gavne. Får de det bedre, dem der evt. har "ar på sjælen" ??

Jeg synes simpelthen det er at gøre nar af folk. Men det er blevet så populært med en undskylning: Så glemmer vi alt om fortidens synder.

Jeg mener også at huske, vi har sendt "undskyldninger" det Grønlands befolkning.
Den tyske regering, har så vidt jeg husker, også været ude med undskyldninger, for nazisternes hærgen.

Ja, undskyld mig, men hvad gavner det at ydmyge de nuværende generationer, for noget der er lavet af vores forlængst døde forfædre.

Skal vi også sende en undskyldning til England, for vikingernes adfærd ??
Historien lader sig ikke omskrive med en "undskylning".

Hvad med mig selv. Jeg har flere gange som knægt, fået en ordentlig rap i rø... af min kære fader. Burde jeg have krævet en "undskyldning", mens han levede ??

Håber i forstår min tankegang.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-07-19 20:38

Citat
Hej Tommy, længe siden, hva
Ja det er sørme lang tid siden.

Kan kun give dig 100% ret i dit skriv.

En overgang skulle vi også undskylde overfor de vestindiske øer vedr. noget negerslaveri.
Jeg har intet at undskylde jeg har ikke ejet slaver - og såvidt vides, har min nærmeste familie heller ikke.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-07-19 20:42

Citat
Håber i forstår min tankegang.

Der kan siges meget frem og tilbage om det nævnte emne -
MEN de implicerede personer sætter stor pris på at den udåd der er blevet begået imod dem
bliver anerkendt.
Så kan alle andre jo have deres mere eller mindre kloge indsigelser imod det.

Jeg mener det må være de implicerede parter der har den første ret til synes at mene noget om det!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-07-19 21:46

En undskyldning løser og forandrer ikke det skete, så at undskylde for noget som har været uden for vores rækkevidde, er skruen uden ende. Drengenes opvækst var barsk, men ingen af os kan skrue tiden tilbage og bede nogen om bedre vilkår.
Karen Ellemann: »Man kan sige undskyld for det, man selv er ansvarlig for – ikke for, hvad andre har været ansvarlige for.«
https://www.berlingske.dk/kommentatorer/derfor-siger-staten-ikke-undskyld

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-07-19 21:58

Karen Ellemand er en klog kvinde...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-07-19 23:08

Undskyld mig igen, men jeg mener vi er inde på en absurd glidebane med de her (forblommede) undskyldninger.

Kan modtageren i grunden regne med at de er alvorligt ment. Sidder afsenderen og griner i skægget: "Så fik vi lukket munden på dem".

Jeg føler da med dem, med vi er nu engang, ikke alle født under samme heldige stjerne. Livet er jo nu engang en tilfældig størrelse.

Min mormor blev født for 123 år siden i et fattighus. Forældrene var faktisk, mere eller mindre, frataget alle borgerlige rettigheder. Og jeg ved hun blev hånet og moppet langt op i ungdommen. Hun var jo dog uskyldig i at være født dette sted.

Kan jeg idag kræve en undskyldning, af det offentlige på hendes vegne ??

Hvad med danske udsendte soldater, med forskellige traumer. Får de det bedre af en undskyldning.

M.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-07-19 01:37

Drejer det sig ikke om den Danske Stat? ikke personer/ læger.
Og som sådan burde der komme en undskyldning.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-07-19 14:31

Jo, det er staten der undskylder overfor Godhavnsdrengene. Men, hvad så med de andre drenge og piger på tilsvarende institutioner, som staten også har gjort uret i mod ? Godhavn var ikke den eneste institution, Godhavn var en af mange.
Hvad med alle dem, staten tvang-steriliserende op igennem trediverne..? Hvad med den eugenik/racehygiejne, som staten bedrev op gennem trediverne - og som nazisterne kopierede.

Nej vi/staten skal ikke undskylde, vi/staten skal tage ved lære af fortidens fejltagelser og lade være med at gentage dem.

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-07-19 13:38

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-07-19 20:01

Selv tak.
Jeg forstår slet ikke deres tankegang. Jeg kunne bedre forstå det, hvis det drejede sig om penge. Retssag/erstatning. Men at kræve en undskylning. Jeg synes det er ren pjat. En narresut for voksne mennesker. De må jo efterhånden være pensionister. Og de "ansvarlige", er sikkert forlængst døde.

M.