/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Opladning af "små" batterier.
Fra : myg
Vist : 300 gange
50 point
Dato : 02-07-19 16:18

Lige et spørgsmål om spændingsforskellen på output i laderen.

Jeg har et utal af små ladere/strømforsyninger fra computere, mobiler o.l., og viol bruge nogle af dem som opladere til batterier (rechargeable selvf. ?? ) men:

Skal spændingsforskellen være nøjagtig det antal volt, som batteriet/batteripakken er på - f.eks. 4 stk 1,2 v = 4,8 v) eller må den gerne være størref.eks. 5 volt, 5,7 volt, 6 volt eller ????? hvad er den øvre grænse i så fald ????
Strømstyrken, som laderen afgiver, er vel blot angivende for opladningstiden - ikke ?????

Jgeh har bemærket, at en bil-akkumulator lades med ca. 14 volt, selv om den "kun" er pågå 12 volt

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 25 point
Dato : 02-07-19 17:43

Det kommer an på hvilke type batteri vi snakker om !!!!!
Der skal så regel være et strømbegrænser kredsløb (og evt. også et spændnings begrænser kredsløb) involveret i ladeopstillingen.

Citat
Strømstyrken, som laderen afgiver, er vel blot angivende for opladningstiden - ikke ?????

NEJ (måske jo) Det kommer jo an på hvor meget du må lade dine batterier op med.
Det er her strømbegrænser kredsløbet kommer ind i billedet.

Citat
Jgeh har bemærket, at en bil-akkumulator lades med ca. 14 volt, selv om den "kun" er pågå 12 volt

Ja det er rigtigt, når vi snakker om blyakkumulatorer, men helt forkert hvis vi snakker Li-Io batterier (de springer bare i luften, eller der går ild i dem)

God fornøjelse

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-07-19 18:05

Citat
Der skal så regel være et strømbegrænser kredsløb (og evt. også et spændnings begrænser kredsløb) involveret i ladeopstillingen

Laderen kan vel ikke afgive større strømstyrke og spændingsforskel, end der er anført spå den ???

Jeg kan lige prøve at præcisere batterierne lidt.

Det er : NI-MH 1,2 V 1000 mAh batterier (4 stk AAA "Panasonic")
Der står også BK-4HGAE på dem, men ved ikke om det betyder noget i denne sammenhæng ??

og
NI-MH 1,2 V 2700 mAh (4 stk. AA "tecxus")
Her står der: Standard charge 16h ved 270 mA. eller. Fast charge 2,4h ved 1350 mA

Strømstyrken ved "Fast" er 5 gange så stor, men tiden er ikke 1/5 af de 16h - men mindre ?
Er der en regneregel herfor - eller hvad ?

Jeg har ingen Li-Io batterier (endnu),. men jeg kan forstå, at her SKAL tallene passe sammen - eller laderen være svagere ?

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 04-08-19 23:30

Tak for svaret viskinge.