/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Slibe uden vand
Fra : Josph
Vist : 943 gange
300 point
Dato : 23-06-19 19:39

Hvad betyder det når der bliver sagt

Ja, man sliber ikke uden vand ?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-06-19 20:16

At man skal bruge vand under slibning

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-06-19 20:39

En anden måde at sige at man laver en dårlig eller halv løsning løsning, et dårligt håndværk, et ringe produkt.... Det er lidt i samme skuffe som at smede imens jernet er varmt.

Talemåde kan også anvendes, når der mangler noget traditionelt til menuen. Hvis der mangler rødkål til flæskesteg... Hvis der mangler noget man forventer...

Så på samme måde som der hører vand til når man sliber, høre der ?? til noget andet....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-06-19 20:39

En anden måde at sige at man laver en dårlig eller halv løsning løsning, et dårligt håndværk, et ringe produkt.... Det er lidt i samme skuffe som at smede imens jernet er varmt.

Talemåde kan også anvendes, når der mangler noget traditionelt til menuen. Hvis der mangler rødkål til flæskesteg... Hvis der mangler noget man forventer...

Så på samme måde som der hører vand til når man sliber, høre der ?? til noget andet....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-06-19 20:40

Sjovt at svar skrives 2 gange...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-19 21:36

1.5) talem., m. overf. anv. slibe uden vand, (mnt. sunder water slipen; nu især dial.) arbejde paa en lidet virkningsfuld maade, med (stort) besvær (i forhold til resultatet), med ringe udbytte, spec. (i nægtende forb.): (ikke) uden (betydeligt) økonomisk udbytte (vederlag), (ikke) gratis. Moth.S488. nu kand vi (jøder) jo icke slibe uden Vand, naar I (kristne) nu icke vil giøre Barmhiertighed imod Eders egne Folck, hvi skulde vi giøre Barmhiertighed imod dem.
https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=slibe

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-19 21:43

2) (jf. slibe uden vand u. bet. 1.4 samt udtr. som male (I.1.1) medens det blæser, smede mens jærnet er varmt olgn.; nu ikke i rigsspr.) som udtryk for energisk (brutal, hensynsløs) fremfærd (til egen fordel). man (kunde) finde Beskyttelse hos Paven, naar man appellerede mod Konger og andre Geistlige til den Romerske Stoel; Thi deslige Appellationer var det Vand, hvorved Paverne slibede. Holb. Kh.478. spec. m. h. t. økonomisk vinding: (paa hensynsløs maade) skaffe sig økonomisk fordel, udbytte, fortjeneste (ved noget); tjene (godt). (den gerrige) seer sig om paa alle Kanter, og har lært at slibe ved alle Leyligheder

Kommentar
Fra : poten

Dato : 23-06-19 23:03
Kommentar
Fra : poten

Dato : 23-06-19 23:04

Åbenbart ikke alle svar kommer dobbelt...

ALT OM SANDPAPIR OG KORNSTØRRELSER
Af: Kuno Bonne Print
Vandslibepapir
Vådslibning / vandslibning skal ske med en særlig vandfast type slibepapir. Det fås i mange kornstørrelser, og er for det meste sort. På bagsiden vil det normalt fremgå at papiret er vandfast. Det er velegnet til meget fine polerings opgaver, til olierede træbordplader, og bruges ofte til glasfiber reparationer eller epoxy. Der opnås også større sikkerhed da alle slibepartikler bindes af vandet. Husk! Brug aldrig vanslibepapir og vand i forbindelse med traditionelle slibemaskiner. De er ikke fremstillet til at arbejde med vand, hvilket kan forårsage kortslutninger med risiko for elektrisk stød.