/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Når man er blevet politianmeldt....
Fra : vedikkealt
Vist : 228 gange
300 point
Dato : 20-06-19 22:16

Hej med jer

Når man er blevet politianmeldt i en sag, hvor lang tid må der så gå fra man bliver politianmeldt til at man får noget at vide om, om der er tiltale i sagen eller tiltale frafald ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-06-19 22:27

Jeg mener forældelsesfristen er 5 år

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 21-06-19 10:13

Det følger af retsplejelovens § 718 b, at man som sigtet kan indbringe sagen for retten, når en sigtelse har stået på i 1 år og 6 måneder eller mere. Retten kan da forlænge fristen, men sker det ikke, så skal anklagemyndigheden inden 2 måneder træffe afgørelse om tiltale. Sker det ikke anses sagen for påtaleopgivet.
https://badv.dk/strafferet/sigtet/

https://anklagemyndigheden.dk/da/straffesagens-forlob-dig-der-er-sigtet

Syntes at have læst at foretages der intet ved en anmeldelse, fra Politiets side inden for 72 timer er sagen forældet.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 21-06-19 10:20

Og så er der altså også meget stor forskel på hvad du er anmeldt for.
Butikstyveri eller stjæle en cykel, tror jeg næppe du kommer i retten for.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 21-06-19 10:56

@ abbaba

Det her drejer sig om chikane af en offentlig ansat, hvor Haderslev kommune vil køre en prøvesag efter § 119 a .... og der ventes nu på en udmelding på 3 måned.