/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Installere på ekstern HD eller USB
Fra : Eyvind
Vist : 332 gange
100 point
Dato : 06-06-19 20:02

Hej.
Et måske lille problem, at installere et program på en ekstern harddisk eller USB pen.

Status:
En meget lille harddisk som er fyldt godt op.
Jeg vil så installere et program hvor det meste skal ligge på ekstern harddisk eller USB pen.

Hvordan dirigerer jeg programmet over under installationen.

Jeg ved at man kan - men ikke lige hvordan.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 110 point
Dato : 06-06-19 20:27

Det afhænger af programmet. Nogle programmer tilbyder undervejs under installationen at man kan vælge hvornår programmet installeres. Dog tillader de fleste programmer ikke installation på eksterne diske. Et portabel program kan normalt installeres både på en ekstern disk eller en USB Stick.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-19 20:56

ok - tak

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 06-06-19 21:04

Hvilken Windows?

Som allerede nævnt, kan alt ikke lægges på anden partition da diverse opstarts filer kræver direkte adgang til C: og ikke kan eller vil kendes ved andre drev under opstart.

Gamle og små programmer kan du lave Portable, så du ikke behøver andet end en EXE fil, og det er endda meget simpelt.
Jeg ville dog ikke forsøge mig med diverse Adobe og store installationer

Selv har jeg mange Portable programmer lavet i Win XP, de virker dog ikke som de skal på nyere udgaver, da de mangler diverse drivere -som ikke findes mere osv.

https://www.youtube.com/results?search_query=make+portable+programs+

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-19 09:51

Jeg ved godt at der som regel skal ligge noget i C: og resten kan ligge andet steds.

Det er i i virkeligheden dette spørgsmål jeg prøver at følge op på-

https://www.kandu.dk/spg179995.aspx

Hvor jeg sammen med "timeglas" har fundet frem til, at der kan ligge en harddisk i den Asus.
Den er desværre solgt med kun en ssd på 32 GB som næten er fyldt helt op.

Det kan ses her:
https://ibb.co/Yd4c8Qs

Og så kan jeg se 2 muligheder:

Bruge en ny harddisk til flere programmer / filer

Klone ssd over til ny harddisk og så lade den nye harddisk være den primære boot.

Det er denne computer det drejer sig om:
https://ibb.co/y4hH0R1
(i feltet ovenover kan der ligge en ekstra alm. sata harddisk på 500 gb)

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 07-06-19 10:32

Hejsa

Eyvind har været sød at starte tråden op. Det er egentligt en videre forespørgsel på spørgsmål:

Jeg har taget et billed af rum til HDD eller SSD:

https://ibb.co/SxhRDPz

I manual som ligger på PC beskrives hvordan man kan indsætte en SSD.

Har så prøvet at skrive til ASUS support. Og de skriver følgende:

https://ibb.co/TmvnJnw

Så spørgsmål er kan det overhoved lade sig gøre at udvide de 32 GB der er på C-drev?

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 07-06-19 10:34

Glemte at linke til tidligere spørgsmål:

https://www.kandu.dk/spg179995.aspx

mvh og på forhånd tak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-19 11:49

Næ - det svar tyder på at den skal køre på den indbyggede SSD 32gb

Men med en harddisk lagt i, kan alle filer som billeder og den slags flyttes og dermed give plads på C:

Alt hvad der downloades kan også lægges der.

Du behøver ikke, at købe en SSD "harddisk" men bare en alm. SATA disk, og så lægge den i.
Jeg skal nok hjælpe med at få den til at køre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-19 11:50

hov - 250 GB vil sikkert være nok.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 07-06-19 12:41
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-19 16:04

Den ser rigtig ud

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 07-06-19 17:38

Har bestilt over nettet, så der går nok nogle dage. Vender tilbage når den er modtaget. Du kan også lukke tråd hvis du synes. Så skriver jeg når den er modtaget. Takker herfra

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-19 18:55

Ok

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-19 18:58

Tak for svaret Brassovitski. Det var ikke det svarer drømme om, men nu bliver der prøvet med at tynde ud på C: drev, så der kommer lidt mere plads.