/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows OLD
Fra : ppk
Vist : 312 gange
300 point
Dato : 02-06-19 10:47

Hej

Har nu opdateret min Windows 10, og vil gerne slette mappen windows.old

Men jeg kan ikke få den fjernet den vil bl.a. have jeg skal have administrator tilladelse, for at fjerne det. Men det har jeg så ikke lige styr på

Er der nogen der har opskriften på at gøre det ?

PPK

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-06-19 10:58

Du skal højreklikke på C drevet gå ind under egenskaber, og vælg Diskoprydning

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 02-06-19 11:20

Hej tedd

Den funktion har jeg ikke

Har højreklikket på C-drevet og valgt egenskaber, hvilket giver 7 faneblade med følgende tekster:

Generelt
Funktioner
Hardware
Deling
Sikkerhed
Tidligere versioner
Kvota

Og under Tidligere versioner er der ingen ting
Under de andre faneblade kan jeg ej heller finde nogen steder at fjerne Windows.old

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-06-19 11:24

Sådan ca midt på skulle der gerne skulle der gerne være en knap hvor der står diskoprydning??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-06-19 11:44

Det muligvis en genvej til c drevet du trykker på. Prøv at åbne stifinder og højreklik på c drevet

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 02-06-19 12:05

tedd

ok, nu fandt jeg så diskoprydnings knappen ! det hjalp at få pudset brillerne

Men her kan jeg KUN frigøre 462 MB trods windows.old mappen fylder lidt over 20 GB ! det hænger jo ikke sammen !!!

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-06-19 12:52

Du kan sagtens få administratorrettigheder på din maskine. Der er en vejledning her:

https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/enable-the-hidden-administrator-account-on-windows-vista/

Vejledningen gælder Windowsversionene 7, 8, 8.1, og 10.

Når du har fulgt denne vejledning får du mulighed for at logge på med brugernavnet Administrator (uden brug af password medmindre du selv laver et). Logger du på som sådan har du pludselig adgang til ALT! Også til fjernelse af windows.old mappen.

Lad være med blot kritikløst at logge på som Administrator. Som Administrator har man også adgang til totalt at smadre hele Windows installationen.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 02-06-19 13:34

Soren_Steen_Nielsen

Det kigger jeg lige nærmere på

Synes bare at huske at man tidligere, via stifiner bare kunne slette mappen

Har nu også lige kigget lidt på nettet, og der står bl.a. at mappen er selvslettende efter 14 dage og andre steder står der 1 måned så om der er noget om det vides ikke.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-06-19 14:05

Jeg har stadig en windows.old mappe fra december 2017. Men når jeg kigger i den så er der næsten ingenting, kun 142 kB! Så der er nok lidt om snakken når nogen siger at indholdet slettes efter en vis tid.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-06-19 15:24

Du skal nok videre ind under "ryd op i systemfiler" og sætte X i slet gammelt windows eller hvordan de lige formulerer det

Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 300 point
Dato : 02-06-19 16:08
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-06-19 18:30
Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 02-06-19 19:03

Tak for svaret abbaba.