/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Recovery college/Studentikos snobbisme?
Fra : lgs
Vist : 255 gange
300 point
Dato : 29-05-19 15:11

Der er efter min mening efterhånden lidt eller ingen debat herinde, så lad mig gå foran og delagtiggøre jer i, hvad man gør ved vort sprog. Citerer:

"Modtog igår Velfærdsmagasinet og nåede ikke længere end til forsiden og med et stærkt forhøjet blodtryk. Jeg har svært ved at finde ord for valget (hvis?????) af navnet til jeres uden tvivl velmente og i sin substans gode initiativ – men navnet – det vender sig i mig! Det rammer midt ned i den standende diskussion – i alle tilfælde de næste to uger – om den ifølge nogens mening overdrevne brug af konsulenter i det offentlige. Her melder spørgsmålet sig: er navnevalget (jeg vægrer mig ved at skrive det) en konsulents ide eller resultatet af en kommunal brainstorm?

Jeg vil bestemt ikke tale ned til de af mine medborgere, der ikke er engelskkyndige, men skam jer og konsulter på egen hånd en dansk retskrivningsordbog! Hvad tror I Ane i Kæret (undskyld Ane!!) umiddelbart forstår ved det navn, jeg vægrer mig ved at sætte på skrift?"

Idag indløb så flg. svar:

"Tak for din henvendelse. Ja, du har en pointe. Der er mange engelske ord og begreber, og det er ikke alle som ser mening i dem.

Dog dækker Recovery-ordet det over et værdisæt og en tænkning som anerkender og værdsætter borgerens proces med at komme sig. At der er tale om et personligt og individuelt anliggende, som vi andre skal respektere og understøtte. Det er svært at finde et dansk begreb som dækker, og det er ikke lykkes endnu. Derfor anvendes det i såvel regeringens psykiatriplan, regionernes målsætninger og sundheds- socialstyrelsen, og i lærebøgerne på de faglige uddannelser. Det bliver din pointe ikke mindre rigtig af. Jeg vil bringe pointen med i når vi mødes i netværket for Recovery Skoler i Danmark. Jeg vil også kigge på om vi er gode nok til at forklare os på hjemmesiden, og hvordan vi kan gøre det lidt mere begribeligt.

Mange tak for din henvendelse"

Nå, hvad siger I så?

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 300 point
Dato : 29-05-19 16:12

Danskerne, og dermed det danske sprog, bliver om føje år en minoritet= mindretal. Undskyld. Jeg har set skilte, med dansk sprog, med arabisk under tekst.
Senere bliver det sikkert omvendt.

Man skal også tit være rimeligt velbevandret i engelsk, for at begå sig i nutidens Danmark.
Jeg har bemærket at flere danske firmaer`s hjemmesider, er bygget på det engelske. Så skal man klikke for at ændre sproget til dansk.
Akja, hvad gør man ikke, i omsætningens hellige navn.

Kandu går på krykker efterhånden. Ikke meget liv tilbage. Hvor er alle de gode gamle skribenter ?? Bl.m.a. O.V.N., som jeg har fået mange gode tips af. Og han var (forhåbentlig er) Thybo som mig selv. Han har ikke været på Kandu i næsten to år.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-19 20:00

Det er et levn fra fortiden, hvor man hævde sig ved, at bruge vanskelige ord som ikke alle forstod.
Det er nok heller ikke dem som bruger disse fremmedord, som ved hvad de betyder, og slet ikke i hvilken sammenhæng de bør bruges.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 30-05-19 10:02

1984 af George Orwell er til tider et gensyn værd.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 03-06-19 15:19

Tak for svaret Mosebaek.