/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilsyn !
Fra : hovsada
Vist : 309 gange
50 point
Dato : 26-05-19 13:21

Er der lovkrav om at airbag skal være funktionsdygtig ( ved syn )
.... har en 10 gammel bil, som jeg ikke vil bruge unødig udgift på ??

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-05-19 13:30

Lampen må ikke lyse

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 26-05-19 13:51

Lampen lyser, men kan ikke se der hører en sikring til ( som jeg tænkte at fjerne ??)
.... måske kan mekanikeren "slukke " lampen ...men tænker ikke det er lovligt ??

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-05-19 13:53

Du kan pille pæren ud

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 26-05-19 14:21

Hvordan . Sidder som del af "skærm" bag rattet ?

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 25 point
Dato : 26-05-19 14:23

Sidder i instrumentpanelet, kan være noget af en opgave at komme til. Find en Youtube video som passer til din bil model.
Men er vel i bund og grund ikke lovligt

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 26-05-19 14:56

Ikke at ofre penge på sikkerhed er en meget dårligt ide.

Synsmanden kan øjeblikkelig se at der er fusket med pære eller sikring, da lyset til airbag lampen tændes eller ej, når nøglen drejes, så det får du ikke meget ud af.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 26-05-19 15:49

Om det er en dårlig ide ...eller ej !!! Er ikke mit spørgsmål !
Masser af ældre biler har ikke airbag... og jeg har taget stilling til det !

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 26-05-19 17:28

Synsmanden kan under alle omstændigheder se det, så det vil bare koste et ekstra syn.
Og når du vil spare penge så er det trods alt også en unødig udgift.

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 26-05-19 18:05

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-07-19 10:37

Umiddelbart vil jeg mene at airbags er en del af sikkerheds udstyret, og skal som sådan også være i funktionsdygtig stand ved et syn. Bare min mening. Sikkerhedsseler der har været belastet i forbindelse med et uheld, skal som grundregel også udskiftes. Så alt udstyr der betragtes som en del af bilens sikkerhed skal være funktionsdygtig, vil jeg mene.