/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Slette harddisk
Fra : for_lækker
Vist : 416 gange
200 point
Dato : 25-05-19 11:49

Jeg har en ssd disk, som jeg har slettet, men der er fortsat en system partition på 500 MB og en recovery partition på 2.23 GB som jeg ikke kan slette i diskhåndtering i Windows 10.
Hvordan komme jeg af med de to partitioner så jeg får en stor disk?

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 25-05-19 13:25

System partitionen var en EFI system partition som jeg slettede med hjælp fra denne side https://www.easeus.com/partition-master/delete-efi-system-partition.html rul ned til "Method 1. Delete EFI system partition with Diskpart" og følg anvisningen.

Recovery partitionen slettede jeg ved hjælp af denne side https://www.lifewire.com/delete-windows-recovery-partition-4128723 rul ned til 3 "How to Remove the Windows Recovery Partition" og følg anvisningen.

Det var noget nemmere end jeg regnede med.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-05-19 15:06

Er det en ekstern SSD eller den du bruger som systemdisk?

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 25-05-19 15:21

Det er en eksterne harddiske jeg kan tilslutte via ekstern sata tilslutning.

Så nu er de klar til at blive brugt til data eller til en ny installation på mine computer.

Jeg troede egentlig at det var noget vanskeligere at komme af med de partitioner for de kan ikke slettes i diskhåndtering.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-05-19 23:02

Højre klik på partitionerne du vil slette og vælg "Slet Diskenhed", hvis du ikke kan det så er det fordi Windows bruger enheden.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 26-05-19 16:11

webnoob det var to tomme diske uden styresystemer hvor der på hver var 3 partitioner. en EFI partition, en NTFS partition og recovery partition og jeg ville gerne have samlet de 3 partitioner til en stor partition.
EFI og Recovery partitionerne kan ikke slettes i diskhåndetering med højreklik i windows 10.
Der skal man ind med commandoen Diskpart og via den vej slette partitionerne.

her links til Recovery https://www.lifewire.com/delete-windows-recovery-partition-4128723
og
her links til EFI https://www.easeus.com/partition-master/delete-efi-system-partition.html

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-05-19 20:06

Nej det er klar de ikke kan slettes hvis de bliver brugt af din system partition. Og de bliver brugt når Windows køre.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 28-05-19 12:09

En harddisk som skal bruges til lager af forskellige filer behøver kun en partition helst formateret med NTFS så der kan lægges store filer ind på een gang.

Alle andre partitioner kan roligt slettes. (altså på din lager harddisk)

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 28-05-19 20:06

Mit problem var at jeg ikke kunne slette Efi og recovery partitioner ved højreklik i diskhåndtering.
Men jeg fandt metoden til det ved hjælp af de to links jeg har lagt ind tidligere.
Kommandoen diskpart var ny for mig, men meget nyttig.

Godkendelse af svar
Fra : for_lækker

Dato : 03-06-19 07:31

Tak for svaret Eyvind.