/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skel mellem to marker
Fra : bodillouise
Vist : 889 gange
100 point
Dato : 17-05-19 07:40

Må man fjerne et skel mellem to marker uden tilladelse ?
Der har stået træer i skellet, men ingen stendige.
Haft fat i sagsbehandler i kommunen, men hun kan ikke give et svar og
virker heller ikke som om hun vil tage sig af det.
Så hvem eller hvor kan jeg få informationen.
Har været igennem hegnsloven, men syntes ikke jeg lige kan finde noget.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-05-19 09:15

Et skel mellem to ejendomme afsat af en landmåler kan du fløjte og regere over. Det er der alligevel. Om du vil fjerne afgrænsningen mellem to marker på egen ejendom, må du snakke med Miljøstyrelsen/ Naturstyrelsen og fredningsmyndighederne om, men at dømme efter hvordan bondelandet ser ud nu om dage, er der ingen, der bryder sig. Man skal jo flytte sig langt for at se et stengærde eller et levende hegn.
En fredning vil være skrevet i tingbogen, så det er vel der, du skal kigge, og det kan du nok gøre hjemmefra

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-05-19 23:02

Ja, hvis du ejer markerne på begge sider, så er det ikke længere skel men læbælte.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 17-05-19 23:45

Mener ikke man bare må nedlægge et skel, selv om man har begge sider af skelet.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-05-19 03:49
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-05-19 08:44

Men du må ikke pløje et dige væk.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 19-05-19 08:22

Pbp_et : Dige eller skel hvad er forskellen ? Syntes godt nok det ikke er let st finde ud af ??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-05-19 11:49

Et dige er noget, der er gravet op/bygget op. Kommunen burde have kort over de bevaringsværdige, som giver bøde at pløje ned.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 19-05-19 21:19

Hende i kommunen ved ingenting.
Mener bare ikke man må nedlægge et skel bare sådan uden en tilladelse.
Men jeg ved ikke hvor jeg skal finde kilden ????

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 100 point
Dato : 19-05-19 22:45

Dybest set, kan du ikke - tinglysningsmæssigt - nedlægge et skel, men fysisk kan du, hvis ikke du overtræder andre regler, som f.eks. at du fjerner et oldtidsminde, et dige eller andre vigtige bygningsværker, men hvis blot der er f.eks. et pilehegn eller lignende, sker der ikke noget.

Hvad er der - helt konkret - i det skel du omtaler?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-05-19 10:19

Hvis du vil have ændringen bliver registreret i matriklen og tingbogen, så skal du naturligvis have fat i en landinspektør.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-05-19 10:20

Ellers prøv teknisk forvaltning.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-05-19 10:41

Hvis det er et tilpas gammelt stengærde - af nogen kaldt et stendige - må du ikke fjerne det. Der har inden for de sidste 10 dage været avisskriverier om jordejere, der har måtte betale bøder og er blevet tvunget til at retablere fjernede diger. Jeg aner ikke, om det samme gælder jorddiger/græstørvsdiger.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-05-19 13:30
Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 20-05-19 14:19

Pbp_et : du skriver : har inden for de sidste 10 dage været avisskriverier om jordejere, der har måtte betale bøde og genetablere. Hvor i landet er det ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-05-19 20:25

Enten var det Politiken forrige weekend eller også var det DRs hjemmeside (dr.dk)

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-05-19 08:01
Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 23-05-19 06:47

https://landmaalercompagniet.dk/sammenlaegning/
Har prøvet disse. Rent matrikelmæssigt er der intet problem.
De ved dog ikke om det er lovligt, men det mener de. ????

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 02-07-19 12:00

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-07-19 13:53

Tak for point