/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
At kløjs i noget.....
Fra : ingelein
Vist : 238 gange
100 point
Dato : 15-05-19 09:55

Hej
Mit gamle barnebarn ønsker at jeg strikker en sweater til hende i fødselsdagsgave. Udover at garnet koster 600 kr og jeg gerne vil give hende det, ønsker hun også at jeg strikker. Men det er en model jeg overhovedet ikke har lyst til at strikke og jeg skal bruge mine hænder og arme til sejt havearbejde.
Derfor har jeg bedt hendes søster om at købe et gavekort i en garnforretning. De bor alle på Sjælland.
Jeg skrev til søsteren at så måtte fødselsdagsbarnet selv KLØJS i det med at strikke, for det kan hun godt, men det er jo nemmere, når farmor gør der .
Mit barnebarn skriver så til mig at når jeg skriver kløjs og uden smileys og jeg ved ikke hvad, er det nærmest som om jeg vil krig.
Jeg gider ikke alle de der smileys når jeg bruger Word På min pc. Og i det hele taget bruger jeg kun yderst sjældent smileys. Er vi da ved at gå tilbage til ægypternes hieroglyffer.? Kan unge mennesker kun udtrykke sig med smileys eller er de for dovne til at skrive?
Jeg bruger ordet kløjs når jeg står for en opgave som er svær og måske vil være vanskelig.
Hvordan bruger i ordet? Jeg har googlet og nogle steder skrives der om at kaste op. Men det er slet ikke sådan ordet bruges i Sønderjylland.
Ingelein
.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 15-05-19 10:11

at Kløjs vil sige, at gøre noget forkert. At klumre i det.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-05-19 10:18

Netop som jeg også forstår det, eller at have sine vanskeligheder med.
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-05-19 11:11

Jeg har selv været meget længe om, at vænne mig til, at bruge smileys.

Men problemet er, at når du skriver "så måtte fødselsdagsbarnet selv KLØJS i det med at strikke", så kan modtageren ikke vide, om du "siger" det med et smil eller med vrede, eller om du siger det i en neutral tone.

Hvis du havde sagt det i en samtale, f.eks. i telefonen, så havde modparten kunnet høre det på din stemme, eller fornemme det ud fra kontekst, eller også havde modparten kunnet spørge ind.

Og så er det jo slet ikke usædvanligt, at der kan være forskelle på hvordan ord bruges i Danmark, og hvordan de udtales.

Jeg er født og opvokset midt på Sjælland, min mormor og morfar boede i Randers.

Jeg undrede mig meget engang jeg var på besøg hos min mormor og morfar, for min mormor sagde til mig, at "i eftermiddag kommer Yyyyy (min moster) og knejtern". Jeg vidste jo, at min moster ikke havde nogle knægte, men kun 2 piger.

Engang var jeg med min farmor ude ved deres fjerkræ, bl.a. for at samle æg hos hønsene. Da vi var hos duerne sagde min farmor "Det er så synd for den due, for den har ikke nogen mave". Jeg var overbevist om, at min farmor var ved at blive dement eller noget i den stil, for hvis den due ikke havde nogen mave, s¨var den s'di da død.
Først flere år senere gik det op for mig, at hun mente "mage".

Min datter på 23 flyttede til Sydfyn som 19-årig, og hun har da også haft nogle sjove oplevelser med sproget.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-05-19 11:13

At kløjs i noget betyder, at få noget galt i halsen, både i direkte og overført betydning. I min opfattelse.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-05-19 14:19

Barnebarnet ønsker en sweater, som er strikket af sin søde dygtige farmor.
Du ønsker ikke at strikke, men beder hende selv have disse besværligheder, vanskeligheder med at strikke denne sweater, -forståeligt at hun bliver skuffet, når hun ved, hvad du kan udrette!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-05-19 14:34

@katekismus
En sweater i str xl på pind 2 og kun kan strikkes i hånden, når jeg har 2 strikkemaskiner? Jeg kender også mine børnebørn så godt at jeg ved, at det de ønsker sig brændende i maj måned, gider de ikke eje er par måneder efter. Jeg har sandelig aftjent min værnepligt med hensyn til at sy og strikke til børnebørn og det jeg ikke har lyst til at strikke, må de selv klare. Iøvrigt har jeg en fortid som designer på vore ugeblade, men nu, hvor jeg er knap 79 år gør jeg kun, hvad jeg har lyst til og bruger ikke tiden på et håndarbejde som jeg ikke gider.
Se selv, hvor mange sweatre jeg har haft lyst til at strikke siden november .
Www.strikinge.blogspot.dk
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-05-19 15:44

Ok...
Du kender din familie bedst, men det vil da være for skørt, at give garn, hvis hun ikke selv vil strikke.

Nu var det også ordet kløjs, du spurgte om, og både du, Nul7 og Troldepige har ret i betydningen af dette ord.

Blogspots har min Ipad ikke adgang til, men jeg forstår godt, at du er mættet.....

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 18-05-19 19:43

Jeg kløjs i dit spørgsmål.

Som har flere svar end spørgsmål?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-05-19 20:30

ingelein, jeg synes, at du selv har kløjs i det, ved at bruge ordet kløjs. Det er ikke alle, der kender den/de betydning/er ordet har.

Citat
Mit gamle barnebarn ønsker at jeg strikker en sweater til hende i fødselsdagsgave. Udover at garnet koster 600 kr og jeg gerne vil give hende det, ønsker hun også at jeg strikker. Men det er en model jeg overhovedet ikke har lyst til at strikke og jeg skal bruge mine hænder og arme til sejt havearbejde.
Derfor har jeg bedt hendes søster om at købe et gavekort i en garnforretning. De bor alle på Sjælland.
Jeg skrev til søsteren at så måtte fødselsdagsbarnet selv KLØJS i det med at strikke, for det kan hun godt, men det er jo nemmere, når farmor gør der

Jeg synes, at du i stedet skulle have været ærlig og sagt, at det magtede du ikke på nuværende tidspunkt.

I stedet kommer du til at lyde meget negativ

Citat
Mit barnebarn skriver så til mig at når jeg skriver kløjs og uden smileys og jeg ved ikke hvad, er det nærmest som om jeg vil krig.

Jeg håber da, at du fremover er gode venner med dine børnebørn