/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køleskab lækker vand
Fra : Lincoln1242
Vist : 279 gange
50 point
Dato : 09-05-19 10:56

I forbindelse med at jeg har lagt ny gulv i mit køkken, så blev jeg opmærksom på at køle/fryseskabet gennem længere tid har stået og lækket vand, der så er søgt ned i de underliggende spånplader.

Da jeg fornylig afrimede fryseren, så troede jeg at det var vand herfra.

Men efter at have sat køleskabet på plads på det nye gulv, så kan jeg se at det lækker vand. Det underlige er, at det er ikke omme bagfra, men fra forsiden, nede fra højre hjørne. Det kommer ikke indefra selve køleskabsrummet eller fra fryseren.

Så det må næsten være nogle af de udvendige dele. På bagsiden, nede i bunden, er der en slags åben beholder, som ser ud til at være kondensafløb fra køleskabet. Men denne beholder er knastør.

Hvor kunne vandet ellers komme fra?

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 60 point
Dato : 09-05-19 11:05

Det kan være afløbet i køleskabet der er tilstoppet.
https://m.youtube.com/watch?v=JygNUi2gFfo

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-19 17:15

Vand ud af døråbningen = tilstoppet afløb på bageste inderside eller
tilstoppet afløbsslange.

Vand ud omkring kompressor = afløbsslange hoppet ud af fordamperskålen eller
fordamperskål utæt eller
fordamperskål sidder ikke ordentlig på kompressor.

Hver gang skabet kører bliver kompressor varm og afisningsvandet i fordamperskålen fordamper.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-05-19 17:07

Du skal købe en pakke med de lange piberensere. Så finder du rillen i bunden af skabet som fører ned til det lille forstoppede afløbeshul. Det renses med piberenseren og problemet er nogenlunde klaret.
Ryk også køleskabet ud og rens skålen med vandfordamperen ovenpå kompressoren, den kan blive en ret ulækker bakteriebombe, især fra snasket du har renset ud.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-05-19 17:59

Citat
Du skal købe en pakke med de lange piberensere.

Jeg har altid forebygget ved at rense med vatpinde, når jeg alligevel har gjort køleskab rent.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 13-05-19 12:26

Piberensere og vatpinde afsætter små hår som kan medvirke til endnu mere forstoppelse.

Jeg bruger en ledning, og den skal gerne være længere end en ovennævnte, da den skal hele vejen igennem og ud af bagsiden.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-05-19 12:40

Citat
Piberensere og vatpinde afsætter små hår som kan medvirke til endnu mere forstoppelse.

Jeg bruger en ledning, og den skal gerne være længere end en ovennævnte, da den skal hele vejen igennem og ud af bagsiden.

Jeg forstår godt hvad du mener, men en ledning tager ikke det der snaskede møg, der sætter sig i, og lige indenfor åbningen.

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 14-05-19 09:30

Tak for svaret katekismus. Et stykke antenneledning gennem afløbet afhjalp problemet!