/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Password blevet væk
Fra : Eyvind
Vist : 366 gange
100 point
Dato : 06-05-19 10:28

Jeg har hjulpet en med at genoprette en windows 10 og da den endelig var klar til at starte op kunne brugeren ikke huske kodeordet.
Der er ikke knyttet et mobilnummer eller mailadresse til installationen, da vedkommende ikke har nogen af delene.
Der er ingen data som skal gemmes, men den windows 10 er opgradering fra win 7, så derfor er jeg lidt nervøs for at benytte ren installation.

Så findes der et godt "key finder" program (uden snavs) som jeg kan benytte.

Og nej - jeg er ikke ved at hacke mig ind i en stjålet computer eller lignende.

Eyvind.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 06-05-19 11:36

Jeg havde et tilsvarende problem for nyligt, her var der dog tale om en afdøds computer, men stadig med Windows 10.

Jeg bootede maskinen med Hiren's BootCD PE.

Herefter gik jeg ind i: Start/Windows flag - All Programs - Security - Passwords - Lazesoft Password Recovery

Herefter skal man bare følge vejledningen.

I mit tilfælde var passwordet tilknyttet en Microsoft konto, så den kunne programmet ikke klare. Derimod så kunne den aktivere Administrator kontoen uden password, og startede jeg maskinen op med denne så fik jeg adgang til, inde fra windows, at nulstille Windows fuldstændigt. Dette løste mit problem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-19 13:16

Hej Søren.

Tak for din anvisning.

Jeg kunne ikke følge din vejledning på min gamle hirens udgave 9.8

Efter søgning fandt jeg denne:
https://www.hirensbootcd.org/download/ som er en x64 udgave.
Den kunne ikke åbne min egen computer både med uefi og uden uefi

Findes der en 32 / 64 bit udgave
Hvilken udgave bruger du

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-05-19 13:47

Det var en 64bit udgave jeg brugte. Men jeg mener at der også findes nogle muligheder i ver. 15.2 som stadig kan downloades, bl.a. her: https://www.hirensbootcd.org/hbcd-v152/

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-05-19 13:57

Hiren's BootCD PE kører på en skrabet udgave af Windows 10 som så vidt jeg ved kun er kommet i 64bit udgaver. Så jeg tvivler på at den kommer i en 32bit udgave. Ver. 15.2 kører på en skrabet udgave af Windows XP.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-19 15:04

Tja - nu har jeg brændt en del CD / DVD med Hirens boot CD som ganske vist booter op men mulighederne ender i en blindgyde.................så nu holdes der pause.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-05-19 15:08

Jeg er mere og mere sikker på at du skal bruge Hiren's BootCD PE for at kunne løse problemet. Du skal starte med at klikke på flaget i nederste venstre hjørne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-19 19:53

Nå så kom jeg da ind i win7 på min gode gamle Zepto, med winpe
Under programmer > Passwords/keys > windows login > kan jeg se dette:

Citat
Autologin
NTPWEdit (reset ......./7User Password)
Password > Renew ( Reset User password - not Vista / 7 64 bit
Windowsgate (disaable logon password validation)

Nu er jeg spændt på om den computer jeg skal hjælpe lader mig komme ind.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-19 20:56

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen. Jeg vil lege lidt med Hirens Boot CD.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-05-19 01:18

Tak for point, men jeg håber at du får løst dit problem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-19 14:24

Status:

Det lykkedes ikke at åbne mine computere med Hirens 15.2 på hverken CD, DVD eller USB stick.
Men udgave 10.6 virkede med både DVD og USB som kan åbne mine computere .

Men inden jeg fik testet på brugerens PC så jeg et hint med forbogstaver...........og gættede på at det måske var henvisning til fødselsdag - og ganske rigtigt, så lukkede den op.

Ærgerligt - at jeg ikke fik afprøvet hirens i "virkeligheden" - men godt at den nu kører igen.

Endnu en gang tak Søren.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-05-19 08:57

Bare lige en indskydelse.
Har du Windows 7/8/8.1 og har opgraderet til Windows 10, så kan du sagtens lave en ren ny Windows 10 installation og bruge din windows 7/8/8.1 nøgle til at aktivere Windows med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-19 10:43

Ja ja - men ved at vælge "behold filer", bliver du bedt om det gamle startpassword.

En af mine computere (Zepto 3215) som er vandret fra XP > Vista > 8 > 8.1 > 10 har kørt på de drivere som fulgte med den dengang nye tomme computer. Nogle af disse drivere bruges stadig.

Derfor er det godt at kunne lave en "halvny" installation.

Ps. Ved hjælp lidt harddiske kan min Zepto køre med XP/Vista/8.1/10 og lige et par Linux udgaver.

Nå - det var bare en lille sidebemærkning.