/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskine varmtvandstilslutning
Fra : sochr87
Vist : 215 gange
100 point
Dato : 20-04-19 21:37

Jeg vil høre om nogle har erfaring med om man kan slutte en helt ny Samsung 9kg vaskemaskine til det varme brugsvand. Maskinen skal udelukkende bruges til at vaske ved mindst 60grader.
(Sengetøj og håndklæder ved vores B&B). Så spørgsmålet er vel om der absolut skal skylles med koldt vand og om maskinens vandindtag-ventil og dele kan holde til det ca. 55 grader varme vand den så vil tage ind? Der står i brugsvejledningen at maskinen kan fås med varmtvandstilslutning men ikke den model vi har købt. Det må helt sikkert kunne betale sig, da vi vasker mange gange om dagen og fyrer med træpiller.
Håber nogle ved noget om dette?

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 20-04-19 22:10

Jeg har en topbetjent vaskemaskine som jeg bruger varmt brugsvand i, eneste problem er at den bruger også varmt vand ved alle andre skyl-programmer, som kan blive rimeligt dyrt.

Samt den tror ? at den stadig er på koldt vand når den starter op = dobbelt varmt vand i maskinen = så kun vask ved det halve.

Har aldrig haft problemer med ? fittings, tværimod holder de sig særdeles godt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-04-19 03:08

Hvis maskinen ikke er beregnet til varmt vand, kan du ikke være sikker på at slange , indløb og magnetventiler kan holde til det. Men hvis du holder din indløbstemperatur under 50 ° C , vil jeg tro at det går godt.
Men vær opmærksom på at der nok skal bruges en speciel type sæbe, og at du ikke kan bruge maskinen til uld og andet,som ikke tåler varmt vand.

Der findes rigtige professionelle maskiner som tilsluttes både til blødgjort varmt vand ,og til koldt vand for skylning.
Men dit vaskebehov skal være meget stort, før det betaler sig.

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 21-04-19 16:34

Det med den korrekte temperatur er vel ikke et problem - går ud fra der sidder en termostat der styrer temperaturen via varmelegemet?
Problemet er nok magnetventilen - men den kan jo skiftes hvis den går..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-04-19 18:17

Såfremt at maskinen ikke er til varmt vand så for du ikke den besparelse som du sigter efter den vil være stortset 0

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-04-19 21:54

Kig i din brugsanvisning, om maskinen kan tilsluttes til både koldt og varmt vand,

https://www.idenyt.dk/huset/hvidevarer/brug-varmt-vand-i-din-vaske--og-opvaskemaskine/

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 22-04-19 12:40

Rotw - er det fordi at den skyller med varmt vand i stedet for koldt, at det bliver dyrere? Vi vasker som sagt kun ved 60 grader da det er til sengetøj/håndklæder.