/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Flagstang af træ: Hvordan?
Fra : fyrpoul
Vist : 349 gange
100 point
Dato : 17-04-19 20:22

Har fået en fin granstamme. Hvordan vil en mastesnedker save og høvle den til passende tykkelse og rethed?
Med almindeligt håndværktøj, naturligvis.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-04-19 23:02

Klart nok!

Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 50 point
Dato : 17-04-19 23:34

Hvor lang?
Hvor tyk?

Man går efter åre ringende, hvis den ellers er lige.
Og så kommer knasterne.

Jeg har set Bonderøven på DR TV lave noget lignende med en økse.

Og så senere i forløbet rettet det til med diverse høvle redskaber.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-04-19 01:25
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 18-04-19 09:59
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 18-04-19 10:00

PS!
Der findes krumme båndknive til runde stammer!
(ej at forveksle med krumknive )

Godkendelse af svar
Fra : fyrpoul

Dato : 18-04-19 20:54

Tak for svaret abbaba.

Kommentar
Fra : fyrpoul

Dato : 20-04-19 19:05

abbabba: Stangen skal være 10 meter lang, normal flagstangstykkelse.

rotw og dogville har givet et par gode svar med brugbar information.

Jeg ville dog gerne se hvordan en snedker/tømrer bærer sig ad. Jeg agter at lave nogle bukke, linet op så de danner et vandret underlag. Lægge stammen på dem og så forsøge at lave en lige flade, vende stammen og lave den nye side vandret. Det skal gøres et par gange, fordi træet giver sig under sin vægt, men til sidst burde jeg så have en planke med jævnt skrånende sider hen imod toppen.
Derpå vende stammen 90 grader og lave to nye sider på samme måde.
Til sidst bør jeg have en svagt pyramideformet, lang pæl. Tværsnittet er nu kvadratisk.
Så høvle kanterne til 8-kant, derefter til 16-kant osv.

Teoretisk lyder det nemt, men jeg vil gerne have nogle fiduser af en erfaren tømrer!
Hilsen, fyrpoul