/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilradio med 6 højttaler
Fra : bimbobo2
Vist : 450 gange
50 point
Dato : 01-07-03 14:32

Hej,
jeg har en Philips bilradio+cd og 6 højttalere i min Megane st.car. Normalt er der kun 4, men i denne udgave jeg har, så er der altså hele 6! Bilradioen er en 4x15 watt, og de bagerste højttalere kan man næsten ikke høre i forhold til de andre.
Jeg tror at de skulle være "stærkere", men måske er det fordi radioen ikke er beregnet til så mange og de sidste 2 højttalere er "bare til pynt". Jeg vil ikke investere i en forstærker, men højst i nogle mere powerfulde bagehøjttalere.
Har i et godt forslag... kan jeg bare købe 2 nye højttalere, eller er det bare spild af penge?
MVH

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 01-07-03 14:44

6 højtalere på et headset med 4 udgange = rimelig dødfødt, fordi:

Parallelkobler du to 4 ohm's højttalere for du resulterende 2 ohm = afbrænding headset

Seriekobler du to 4 ohms højttalere får du resulterende 8 ohm = den halv udgangseffekt + problemer med for ringe bas, idet to basser i serie vil virke som seriespole for hinanden.

LØSNINGER:

Headset der hvorpå der kan tilsluttes 6 højttaler (ved ikke engang om det findes)

Headset der er stabil i 2ohm (ved stadig ikke om det findes)

Put 8 ohms højttalere i der fire af hullerne i bilen (ved ikke om de findes til autobrug)

Få en flerekanals slaveforstærker (selv om du ikke vil), alternativt en der er stabil ned i meget lave impendanser.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 01-07-03 14:59

Tak for svaret,
det er måske lidt for teknisk....
Hvis jeg nu kobler de bagerste fra, for jeg så bedre lyd fra de resterende 4, uden at pille kable o.sv.?
MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-07-03 15:07

Almindeligvis ja.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 01-07-03 21:04

Hvordan kan jeg finde ud af det, om min bilradio kan virke ordentligt med 6 højttalere?
Jeg kan ikke finde ud af det hvar det er for en model (muligvis en Philips Gammesat)! Radion er skjult i selve panelet og jeg kan ikke se bagsiden af den, for at tjekke hvor mange udgange der er.
Der er ikke noget specifikationer i den manual jeg fik af Renault.
Kan man prøve sig frem, ved at pille ved noget.
MVH

Godkendelse af svar
Fra : bimbobo2

Dato : 03-07-03 08:37

Tak for svaret 3773.