/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Recovery partition
Fra : Soren_Steen_Nielsen
Vist : 429 gange
300 point
Dato : 02-04-19 12:37

Noget familie har lige arvet en Dell Inspiron 2350 computer. Windows er forsynet med kode, men da den tidligere ejer er død uden at have efterladt noget om denne kode, og det vides at der intet er af interesse på maskinen, vil den bedste løsning være at disken formateres og alt installeres som da den blev købt.

Der er flere partitioner på disken, men jeg har ingen erfaring med UEFI-diske og bios. Jeg har prøvet med flere tastekombinationer (herunder F11) for at aktivere en recovery-funktion, uden held.

Er der nogen som ved hvordan jeg aktivere recovery-funktionen på denne maskine?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 02-04-19 12:48

Har du prøvet F12

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 02-04-19 13:25

Hvis det er Windows 10 og du har mulighed for at komme ind i Windows så kan du ind i "Indstillinger-Opdatering og sikkerhed-Genoprettelse" Derinde kan du nulstille Windows så den bliver geninstalleret.

Hvis du ikke kan komme ind i Windows så skal du holde "Shift" nede imens du tænder computeren, på den måde kan du komme ind i Advanceret startup og derinde kan du også nulstille den.

Igen hvis det er Windows 10 der er på computeren så kan du downloade Windows 10 fra Microsofts hjemmeside som du kan bruge til at geninstallere med.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/
Hvis du installeret Windows med UEFI så vil Windows blive aktiveret med den produktnøgle der måtte ligge i UEFI-bios'en.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-04-19 15:32

Ja, jeg har prøvet F12, og nej, jeg kan ikke komme ind i Windows.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 02-04-19 15:47

Der er stadig mulighed for at prøve "Shift" + Power eller downloade en Windows ISO og geninstallere Windows.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-04-19 16:25

Shift + power virker ikke. At downloade i image og installere den vil være sidste nødløsning.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 02-04-19 16:27

hvis det er win 10

så start den op, lige så snart du ser win10 logo sluk for den (hold power tast nede)
dette gør du 2-3 gange derved får du den op i fejl sikret tilstand

du opdager den vil i fejlsikret tilstand ved at logo er lidt længere om at komme frem
og den vil køre diagnosticering.....vent på den er færdig.

1 Fejlfinding.

2 Avancerede indstillinger.

3 Systemgendannelse.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 02-04-19 17:59

Er det ikke F8 eller 6 der åbner for Recovery

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-04-19 18:15

Klippet fra: https://www.techwalla.com/articles/how-to-easily-restore-a-dell-pc-to-factory-settings

Restoring with the Advanced Boot Options Menu
If you are having trouble booting to Windows and you want to restore to factory settings, use the Advanced Boot Options menu, accessible by pressing F8 quickly and repeatedly before Windows loads. The Advanced Boot Options menu contains an option to Repair which leads to an option to Restore to factory settings.

If your system has a SSD hard drive, it may boot so quickly that it doesn't have time to register your pressing F8, so accessing the menu will be difficult if not impossible. Some newer systems, though, automatically go to the Advanced Boot Options if they sense trouble booting to Windows.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-04-19 18:18

Der er flere der skriver omkring Systemgendannelse. Jeg er ikke sikker på at systemgendannelse fjerner et Windows password.
Jeg ville nok vælge at få gang i recovery partitionen, så maskinen bliver som nyfødt, og så efterfølgende opdatere drivers evt. med Iobit Driverbooster Free.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 02-04-19 19:27
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-04-19 19:46

Lige en bemærkning: flere af svarene her i tråden, handler om hvordan man resetter Windows. Vær lige venlig at læse spørgsmålet? Her står at Windows er forsynet med et password. Så enten downloader man en bootbar cd image, hvor der ligger et password nulstilling program, eller man gendanner PC'n ved hjælp af recovery partitioner. Jeg vil mene Hirens boot cd, indeholder et program der kan nulstille Windows password.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-04-19 19:46

Hverken et enkelt eller adskillige gentagene tryk på F6 eller F8 tasterne under opstart har nogen virkning.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-04-19 20:12

Windows skal bruge et pasword som er tilknyttet en microsoft konto. For at kunne nulstille denne med Hiren's BootCD skal jeg kunne logge på som Administrator. Men dette brugernavn er ikke aktiveret.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-04-19 22:27

Lyder underligt at du skal logge på som administrator med Hirens boot cd. Den starter jo sit helt eget styreprogram, uafhængig af hvad der er på maskinen. Det er længe siden jeg har brugt Hirens, men jeg mener der under et menupunkt er noget med nulstilling af password.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 03-04-19 06:14

Download Hiren's Boot, og installer på enten skive eller USB - https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Download+Hiren%27s+Boot

Boot op med Hiren's Boot.
Under Password Tools, brug et af dem til at nulstille/fjerne passwordet til Windows

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 03-04-19 08:22

Citat
Shift + power virker ikke. At downloade i image og installere den vil være sidste nødløsning.

Jeg huskede forkert, for at komme ind i Windows advanced Startup skal du holde "Shift" nede når du genstarter computeren. Det kan selvfølgelig kun lade sig gøre hvis du har mulighed for at komme til logon billedet, eller kan logge ind.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-04-19 08:32

Jeg har den nye Hiren's Bootcd. Men når jeg under password tools prøver at få den til at nulstikke passwordet så er det at den siger at jeg skal gå ind som administrator i maskinens eget windows. Det skyldes at passwordet er lavet under en Microsoft konto og ikke lokalt.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 03-04-19 08:51

Citat
Jeg har den nye Hiren's Bootcd. Men når jeg under password tools prøver at få den til at nulstikke passwordet så er det at den siger at jeg skal gå ind som administrator i maskinens eget windows. Det skyldes at passwordet er lavet under en Microsoft konto og ikke lokalt.

Burde ikke betyde noget om det er lokal eller Microsoft konto!!

Booter du op fra et medie med Hirens Boot på?

Har nulstillet mange PC'ers kodeord, uanset kontotype!

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-04-19 08:56

Jeg vender tilbage senere, så kan jeg gengive præcis hvad det er den siger.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 300 point
Dato : 03-04-19 08:58

Citat
Jeg har den nye Hiren's Bootcd. Men når jeg under password tools prøver at få den til at nulstikke passwordet så er det at den siger at jeg skal gå ind som administrator i maskinens eget windows. Det skyldes at passwordet er lavet under en Microsoft konto og ikke lokalt.

Du skal vælge den bruger der hedder Administrator, nulstil koden og aktiver brugeren.
I Windows 10 er administrator kontoen deaktiveret som standard fra start.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-19 14:06

Når der bliver en happy ending ........................for vi så vejledningen udskåret i pap.

Hilsen Eyvind som lige er igang med at geninstallere en Toshiba med win8 + 157 opdateringer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-19 14:38

Hvad er det for en computer.
De HP/compaq bærbare, som jeg har været i nærheden af :
Start og hold ESC nede (klikke) og den giver lidt valgmuligheder.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-04-19 16:51

Citat
Hvad er det for en computer.
De HP/compaq bærbare, som jeg har været i nærheden af :
Start og hold ESC nede (klikke) og den giver lidt valgmuligheder.

Æhhhh! Denne tråd handlerom en Dell, som helt tydeligt står i spørgsmålet øverst??????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-19 19:03

Uuuuuuuuuuuuuuuuha det så jeg ikke.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-04-19 19:25

Citat
Uuuuuuuuuuuuuuuuha det så jeg ikke. Flov
Skidt, vi kan alle ind imellem overse noget.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 03-04-19 21:11

Citat
og det vides at der intet er af interesse på maskinen, vil den bedste løsning være at disken formateres og alt installeres som da den blev købt.

Som spørger selv skriver.
Citat
Skidt, vi kan alle ind imellem overse noget.

Just präsis

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-04-19 23:42

Webnoob og i nogen grad også Dogvillestar kom med løsningen. Da jeg igen prøvede at resette afdødes brugerkonto fandt jeg ud af at der faktisk stod at jeg skulle RESETTE administratorkontoen. Og derved blev Administrator aktivt uden password. Og derved kunne jeg så komme ind i windows med alle rettigheder.

Det viser sig forøvrigt at at maskinen næsten ikke er blevet brugt og der stort ikke er blevet installeret noget. Så en total geninstallation får man ikke meget ud af. Men maskinen er også kun et år gammel medens manden var 90 - men frisk.

Godkendelse af svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-04-19 23:44

Tak for svaret webnoob.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-19 09:58

og tak for forklaring.