/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Male og fuge vinduer
Fra : BerndJ
Vist : 333 gange
100 point
Dato : 29-03-19 16:46

Vil i løbet af sommeren gerne male (udvendig) mine vinduer samt lægge ny fuge mellem vinduerne og muren. Hvad er smartest: først male og derefter fuge ... eller omvendt??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-03-19 22:21

Jeg ved ikke, om det er smartest, men da jeg var i gang med samme proces, ordnede jeg fugerne først. Eller rettere karmene fik grundolie, og mens den hærdede, ordnede jeg fuger: kradse ud, forny tjæret værk og afslutte med kalkmørtel med fæhår.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-03-19 11:40

En lille advarsel !
pbo-et anvisning med fæhår og kalkmørtel i fugen udvendig er helt fin og efter gammel tradition .

Men fald ikke for fristelsen til at bruge siliconefuge udvendig og en olieholdig vandtæt malig på træet.
Det vil betyde at fugt indefra ikke kan slippe ud, så der sker en ophobning af fugt i vindduesrammen om vinteren.
Det tætte lag skal være indvendig , medens man bruger en mere diffusionsåben træbeskyttelse udvendig.
Husk let slibning og grundingsolie først. Ellers skaller slutlaget af næste år.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 31-03-19 15:57

Enig med transor: Undgå damptætte siliconefuger. Der havde været snydt med fæhårene 100 år forinden, så fugerne trængte, men selv da var en del af værket stadig friskt og tjæreduftende. Jeg skriver om vores hus, jeg ordnede østfacade på for seks år siden.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 31-03-19 16:54

Tak for svaret pbp_et.