/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dækmærker.
Fra : Nul7
Vist : 295 gange
100 point
Dato : 22-03-19 14:24

Er det lovligt at køre med forskellige dækmærker på bilen?
Foreksembel. Breistone. Michelin.o.s.v.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-03-19 14:53

Parvis ens.
Vinter/ pigdæk/ sommerdæk på alle fire

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-03-19 14:55

Alle fire gælder selvfølgelig også helårsdæk.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-03-19 15:40

Årtidsdæk, og samme mønster så er det ligegyldigt om det er af samme mærke.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 22-03-19 16:42

Sammme mønstre kan jeg ikke garantere da det er forskellige mærker. Men alle er sommerdæk og samme tomre.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-03-19 18:23

Parvis samme mønster (parvis=aksel).

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-03-19 18:29
Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 100 point
Dato : 22-03-19 22:18

Det kan være en meget farlig Coktail du måske blander sammen, for at spare et par kroner.
Der kan være forskel på alder og andre egenskaber? opbevaring eller begyndende mørhed/ revner i gummi og resterende slidbane.

Samt om de er nye eller brugte.

Om det så er lovligt? det kan være direkte livsfarligt.

Jeg har altid kørt med parvis samme dæk-type (sommer eller vinterdæk), men sikkert fra engang man ikke var klar over egenskaber for dæk.

Normalt skifter man sutsko på alle hjul, og alt efter tegnedrengen får gode eller dårlige dæk.
Men sikkert bedre end det du er igang med.

På små biler koster det ikke en formue, men de store tanks der kører rundt i DK kan det koste en formue.

Køb eventuelt et helt sæt (4 styk) på DBA, det har jeg gjort mange gange.

Og bliver du stoppet af Politiet, og de ser forskellen vil jeg vove? at bilen bliver indkaldt til syn, lovligt eller ej.

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 23-03-19 12:23

Tak for svaret abbaba.

Jeg skal Tænke alvorligt over det du skriver.

Jeg købte den for et par år siden, den var NY. ca. et år gammel, brugt som demomodel.

Jeg skal have skiftet til sommerdæk nu.