/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El-lfagfolk: nedgravning af stikkabler
Fra : KvikStart
Vist : 465 gange
300 point
Dato : 15-03-19 08:11

Hej KanDu

I disse tider, hvor vi afventer den nye el-lovgivnings endelige ikrafttræden, er der enkelte emner hvor man ikke er knivskarp, og derfor må anvende de dygtige KanDu’er.

Jeg ofre gerne 300 points til den der kan svare på følgende:

Når der nedgraves en (større) stikledning, skal der tages forbehold for jordens varmeafledningsforhold, hvilket i mit tilfælde giver overordentligt store udfordringer.
(Sand, tørt, indendørs, varmt)

Og her kommer spørgsmålet:
Der findes noget fyldmasse, sand eller grusagtigt stof, som dels er egnet til formålet, og dels har en glimrende varmeafledning, selv under tørre forhold…
Som jeg husker der, kaldes det ”comback” eller noget tilsvarende – jeg er meget i tvivl…

Er der nogen der kender dette materiale, og hvorfra dette handles???

På forhånd tak for hjælpen!!!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-03-19 20:06

Det har være sådan i mere 15 år så hvad er spørgsmålet?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-03-19 20:07

Mere ind 15 år

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 16-03-19 01:24

rotw spørgmålet står meget tydeligt, her er en gengivelse af det
Citat
Og her kommer spørgsmålet:
Der findes noget fyldmasse, sand eller grusagtigt stof, som dels er egnet til formålet, og dels har en glimrende varmeafledning, selv under tørre forhold…
Som jeg husker der, kaldes det ”comback” eller noget tilsvarende – jeg er meget i tvivl…

Er der nogen der kender dette materiale, og hvorfra dette handles???

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-03-19 01:50

Hvor mange A skal du bruge 300 800 1200A hvor langt er der i jord og luft?

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 300 point
Dato : 16-03-19 02:31

Den normale værdi med kabel lagt (sand/grus) i Danmark er 1 K.mW.

Der er selvfølgelig nogle fine regler og tabeller for hvad kobber og alu kan klare i forhol til kvardrart mm.

Den er mildes talt til at lukke op og s.... i da der er produkter som kan klare mere ind i tabellerne

Eks. 16mm2 alu 80A

Kommentar
Fra : KvikStart

Dato : 17-03-19 11:04

Mit spørgsmål var af mere generel karakter, men er afstedkommet da jeg står i en aktuel situation, hvor hulrum under en bygning skal opfyldes, for at undgå dyr.

De afgående kabler er store, og belastningen ukendt og ændres, hvorfor jeg ikke kan acceptere at ledningernes strømværdi reduceres.

Bygherren ønskede først at anvende lecanødder, hvilket jeg totalt har afvist, da dette medføre at isolering dækker kablerne helt.
Alternativet er sand, men da placeringen er varmt, tørt og indendørs, vil dette medføre en reduceret strømværdi.

Det er således ikke selve dimensioneringen af kablerne, jeg ønsker hjælp til…

Jeg skal finde et alternativt produkt til sand/grus, som jeg husker set i entreprenørbranchen – men selvfølgelig ikke husker hvad hedder…
Dér hvor jeg så det anvendt, var ved flere større stikledninger, hvor der blev gravet i stabilgruset, og efterfyldt med det materiale, som jeg nu efterlyser navnet på – materialet er af grus-kvalitet, men med en god varmeafledningsevne.

Med hvad dælen hedder det skidt…

//KvikStart

Kommentar
Fra : KvikStart

Dato : 28-03-19 11:36

Jubiii

Jeg fandt selv svaret...

En fin fyr fra fra Dantonit A/S, fortalte at materialet DantoBes, der er en blanding af bentonit og sand, er velegnet.

Materialet er vist mest brugt til at udføre vandtætte membraner til f.eks. en sø eller dam, men er ligeledes velegnet til mit ønske om lav termisk modstand.

Varmeledningsmodstand er højst 0,8 K m/W, hvilket gør at jeg kan korrigere kablernes strømværdi med op til +20 %, i forhold til tørt grus med 2,5 K m/W.

Problem solved

Godkendelse af svar
Fra : KvikStart

Dato : 28-03-19 11:38

Du får points for din indsats...
Tak for svaret rotw.