/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
nyere pc
Fra : kivi
Vist : 329 gange
100 point
Dato : 14-03-19 13:24

jeg har være så heldig at få en betydeligere nyere pc end den jeg har og så har jeg prøvet via media creation tool at få win 10 til lægge på den nye pc alt går godt indtil den skal installere så kommer den og siger at den mangler en enheds driver jeg synes ikke at jeg har kunne finde den

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-03-19 13:41

Nu skriver du ikke hvad det er for en enhedsdriver den mangler. Men det første sted jeg ville lede er producenten af PC'ens hjemmeside. Kig under support, der er gerne et punkt hvor man kan downloade drivere og software. Hav PC'ens model og serienummer parat, for det skal du sikkert taste ind.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 14-03-19 22:02

Hvis du er kommet så langt ind at du har adgang til Startknappen, så kan du: Højreklikke på Start - Vælg Enhedshåndtering - Der vil nu være et RØD trekant det sted der mangler driver - Klik på den og derefter på Opdater driver.

Clou

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 15-03-19 07:50

det er når jeg sætter dvdén i og den begynder så kommer den frem og siger at der mangler en enhedsdriver

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 15-03-19 09:41

Citat
jeg har være så heldig at få en betydeligere nyere pc end den jeg har

Jo jo, men hvis det er en fra 1989, der er nyere end den du har fra 1984, så kan det være forklaringen

Skriv dog hvad det er for en PC, og hvad styresystem den kørte inden du prøvede at lave det om!!

Og hvad er det for en driver den mangler?

Lyder som om det er en noget gammel spand du prøver at få liv i, da Windows 10 som regel installerer en generisk/standard driver ved installationen.
Så kan der startes op, og man kan senere under Enhedshåndtering opdatere til de rigtige drivere, enten via Enhedshåndteringen, eller via Windows Update.

Men når du ikke giver noget info, så bliver det rent gætteri, og som regel svar du alligevel ikke kan bruge til en s..d

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 15-03-19 10:37

det er en hp pavilion den skulle ikke være ældre end 4 år det er stadig væk når jeg vil installere at den kommer og siger den mangler en enhedsdriver

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 15-03-19 11:04

Hvordan lægger du den nye Windows ind? Er det en ren installation hvor du formaterer disken eller opgraderer du den eksisterende Windows.

Du kan sikkert få en helt frisk installation af den oprindelige Windows ved at trykke på F11 når du genstarter maskinen. Du vil sikkert lettere kune opgradere derfra.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 15-03-19 11:48

der ligger en windows et eller andet som jeg ikke kan få frem så det ender vel med at jeg må pille hdd ud og formatere den

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-03-19 12:52

Citat
så det ender vel med at jeg må pille hdd ud og formatere den

Der er ingen grund til ligefrem at tage harddisken ud for at formatere den. Hent Gparted og brænd .iso filen på en CD/DVD og boot med den. Tag dig ikke at at den starter med Linux, Gparted-programmet starter automatisk, og man arbejder med den helt som i Windows.

Med Gparted kan du også prøve noget andet. Du vil også kunne se om der skulle ligge en recovery partition. Hvis du sætter den til at være active og genstarter maskinen så vil du formentlig kunne geninstalere den oprindelige Windows. Prøv dette inden du foretager dig noget somhelst andet.

https://gparted.org/download.php

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-03-19 21:08

Citat
hp pavilion
, ja det er da også en meget præcis beskrivelse.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-03-19 23:47

Citat
, ja det er da også en meget præcis beskrivelse. [Ikke helt vågen]

Jeg giver dig fuldkommen ret. Der er nærmest tale om en massebetegnelse for en masse totalt forskellige maskiner. Jeg svarer blot ud fra hvordan jeg oplever at HP normalt laver maskinerne. Mere kan man jo ikke gøre ud fra så sparsomme oplysninger.

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 17-03-19 07:40

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen. jeg fik besøg af en som kunne klare problemet