/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
søvnapnøe
Fra : sigfrid
Vist : 459 gange
200 point
Dato : 13-03-19 09:22

Nogen der kender til det, en der har fået et apparat til at sove om natten, men kan ikke holde den på ret lang tid af gangen, hun får jo ikke ret meget søvn om natten .klaustroforbi med masken.
Kan man få noget beroligen medicin til det.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 13-03-19 11:01

SPØRG LÆGEN!

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 13-03-19 22:54

Hvordan kan man have klaustrofobi? i søvne.

Er der varme i stuen/ sengen, Læger siger altid kølig ind åndings luft.
Nerve medicin gør det som regel værre.

Døjer selv med problemet, og et åbent vindue og hovedet under vandret linje, løser mit problem.
Men kun den side hvor der er vind i hovedet.

Vender jeg mig i nattens løb kan jeg vågne op med en melodi af Benny Anderson? tror jeg nok = Du har 2 minutter igen, og så er den nat ødelagt, igen.
Mit problem er bare at jeg indhalerer mundvand samtidig.

Og jeg har ikke været ved læge.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 14-03-19 09:17

En indmeldelse i Dansk Søvnapnø Forening giver mulighed for at komme i kontakt med andre søvnapnø patienter, som kender til problemerne på egen krop. De vil kunne give gode ideer og tips, og foreningen er altid klar med vejledning og rådgivning.
http://www.snorker.dk/index.asp?page=157&page2=166

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 17-03-19 08:57

Tak for svaret katekismus.
V.H. Sigfrid.

Kommentar
Fra : Happ3e

Dato : 10-10-19 11:24

Ja, jeg kender en som har lidt svært ved at vænne sig helt til CPAP-maskinen. Dog ikke i samme grad som du beskriver. Dog falder den af nogle gange eller bliver taget af i søvne fordi den irriterer lidt.

Om man kan få noget beroligende ved jeg ikke - det må egen læge kunne svare på tænker jeg.

Hvis der er noget angstlignende hos vedkommende (klaustrofobi er vel en slags angst) eller generel uro og søvnbesvær kan jeg anbefale psykomotorisk terapi. Det er en form for behandling med både afspænding og samtaler (krop og sind), hvilket kan hjælpe rigtig meget. Jeg har selv brugt det fordi jeg har svært ved at slappe af og derfor tit ikke kunne sove. Du kan læse om det sted jeg gik hos her: https://pmtk.dk/soevnproblemer/soevnbehandling/

Håber det kan hjælpe

Kommentar
Fra : maxima51

Dato : 01-12-19 17:16

Jeg har haft søvnapnø i mange år og har været meget glad for maskinen lige fra første dag.Her på det sidste ca, 6 mdr. har jeg haft problemer med at masken var lidt utæt,men tænkte,at det kunne vente til den årlige eftersyn.
Jeg har nu fået en ny maske,Og hold da op som jeg fik det meget bedre.Så bare et godt råd.Vent ikke med,at bestille en ny maske,såfremt du mener,at den gamle er slidt.