/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
TV har ikke længere signal
Fra : Lincoln1242
Vist : 351 gange
100 point
Dato : 09-03-19 17:26

Jeg har 3 TV, der alle får signal fra samme antenne og antenneforstærker.

Fra antenneforstærkeren går et antennekabel ud, og med en fordeler videre til TV nr. 1 og 2, så disse to TV er lige tæt på (eller langt fra, om man vil) fra forstærkeren. Fra TV nr. 2 går kablet ca. 7 meter videre til TV nr. 3.

Nu kommer det besynderlige. I løbet af de sidste dage (med ekstrem regn) begyndte TV nr. 2 at sætte ud og miste signalet. Signalet kom og gik. Nu er det imidlertid definitivt væk. TV nr. 1 og 3 virker fint. Slukker jeg for forstærkeren, så mister de dog signalet. Jeg har uden problemer kunne have alle 3 TV kørende samtidig (blot for at teste om det kunne lade sig gøre).

Jeg tænker at vand i fordelerboksen på antennen er udelukket, siden de to andre TV virker fint, og forstærkeren ser også ud til at virke.

Er TV nr. 2 mon blot stået af, eller kan det skyldes noget andet?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 09-03-19 17:32

Ja det er da en spændende gættekonkurrence du der har fundet på -
hvad er gevinsten mon?

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 09-03-19 18:55

"Tak" til brugeren 'poten' for et helt igennem ubrugeligt, men til gengæld flabet svar. Gevinsten, som 'poten' efterlyser, blev en blacklistning af selvsamme bruger.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-03-19 19:10

Jeg vil foreslå at lade TV nr. 2, som et forsøg bytte plads med enten nr. 1 eller 3. Derved vil du få opklaret om det er TV nr. 2 som er defekt.

Du skriver ikke hvordan du har forbundet dem. Er TV nr. 2 tilsluttet med en såkaldt gennemgangsstikdåse eller har du brugt et forgreningsled er kablet til TV nr. 3 sat direkte paralelt til TV nr. 2.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 09-03-19 19:18

På kablet fra antenneforstærkeren er der et forgreningsled, hvorfra kablet går til TV 1 og til TV 2.

På TV 2, er der endnu en forgrening, hvorfra kablet går videre til TV 3.

Jeg vil prøve at bytte TV 2 ud med et af de andre, og se om der er nogen forskel.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-03-19 03:48

De T- stykker til tv signaler, plejer at være noget lort, Jeg har ikke tal på hvor mange jeg har byttet i min leilighed.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-03-19 14:47

Husk at skelne mellem forgrening og afgrening.
Hvis det er ægte forgreninger med trafokobling, vil de hver dele signalet i to lige store dele.
en Halvering, svarer til 3 dB dæmpning. Dertil lkommer lidt til tabet-intet er perfekt.
Så en god forgrener giver nok ca 4dB dæmpning. Det er dæmpningen til TV nr1 . Ved nr2 er endnu en forgrener, så dæmpningen til TV 2 0g TV 3 er ca 8dB til Hver . Der til kommer tab i kabler og stik. Det afhænger helt af kvaliteten. Billigkrammet kan dæmpe ret meget.

Hvis dine forgrenere er modstandskoblet , eller i hvirkeligheden er afgrenere , kan signalet dæmpes meget mere, og en del mere end de formentlig 10 dB ,som din forstærker giver.

Endelig er der forskel på fjernsynstunere . Nogle kan klare sig med et svagere signal end andre.
Med det digitale system vi har i dag er der en ret brat overgang fra fint billede til slet intet.

Overgangen består af billede eller pixselering, som kommer og går med svingende signalstyrke eller kvalitet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-03-19 15:01

Husk at skelne mellem forgrening og afgrening.
Hvis det er ægte forgreninger med trafokobling, vil de hver dele signalet i to lige store dele.
en Halvering, svarer til 3 dB dæmpning. Dertil lkommer lidt til tabet-intet er perfekt.
Så en god forgrener giver nok ca 4dB dæmpning. Det er dæmpningen til TV nr1 . Ved nr2 er endnu en forgrener, så dæmpningen til TV 2 0g TV 3 er ca 8dB til Hver . Der til kommer tab i kabler og stik. Det afhænger helt af kvaliteten. Billigkrammet kan dæmpe ret meget.

Hvis dine forgrenere er modstandskoblet , eller i hvirkeligheden er afgrenere , kan signalet dæmpes meget mere, og en del mere end de formentlig 10 dB ,som din forstærker giver.

Endelig er der forskel på fjernsynstunere . Nogle kan klare sig med et svagere signal end andre.
Med det digitale system vi har i dag er der en ret brat overgang fra fint billede til slet intet.

Overgangen består af billede eller pixselering, som kommer og går med svingende signalstyrke eller kvalitet.
Så det er en god ide at prøve at bytte om på fjernsynene .
Fejlen kan være noget så simpel, som en dårlig forbindelse i et stik eller et defekt kabelstykke.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-03-19 19:52

Jeg mistede også engang TV-signalet. Lynhurtigt fik jeg sendt trunten afsted til posthuset med et licensindbetalingskort samt lidt mønt, og vuptiiiiiii….8 dage efter havde jeg igen det klareste signal.
Hvilket, jeg senere har fortrudt bitterligt, fordi TV-udsendelserne generelt er noget lort!

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-03-19 10:33

Citat
Lynhurtigt fik jeg sendt trunten afsted til posthuset med et licensindbetalingskort samt lidt mønt, og vuptiiiiiii….8 dage efter havde jeg igen det klareste signal.

Utroligt hvad man kan bilde folk ind. Alle os med en teknisk uddannelse indenfor elektronik kan ikke andet end trække på smilebåndet.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 11-03-19 15:28

Søndag eftermiddag prøvede jeg at "hægte" TV 1 fra, dvs. lade kablet gå direkte fra forstærkeren og frem til TV 2, hvorfra det via fordeleren går videre til TV 3. Stadig intet billede på TV 2. Så prøvede jeg også fjerne fordeleren ved TV 2, så der kun var det ene TV 2 "på linjen" - så kom knviskarpt billede og lyd tilbage! Så kunne man jo tro at at det var den ene eller begge fordelere, der var defekte. Så jeg prøvede derfor at indsætte dem igen - TV 2 havde stadig billede og lyd, til trods trods for at jeg var tilbage ved udgangspunktet!

Desværre varede glæden kort - søndag aften forsvandt billede og lyd igen.

Jeg ved ikke om jeg skal starte med at købe nogle nye fordelere?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-03-19 16:06

Jeg synes at det lyder somom at der er en dårlig forbindelse et eller andet sted. Det kan selvføgelig være den fordeler der fordeler signalet mellem 2 og 3, men det kan også være kablet fra denne fordeler og til TV 2. Jeg mener at det er mest sandsynligt at det er fordeleren mellem 2 og 3, så jeg ville starte med at skifte denne, eller både denne og kablet til TV 2. (Den anden fordeler fejler formentlig ikke noget.)

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 14-03-19 19:35

Jeg har nu prøvet at købe en ny forgrening, og af en bedre kvalitet end de gamle. Men det har ikke hjulpet. Det 3. TV på linjen fungerer fint, så jeg tror ikke det er kablerne/løs forbindelse. Kan være tv'et der blot er træt af livet?

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 15-03-19 10:14

Hvis kablet mellem den nye forgrening og TV 2 heller ikke fejler noget så må dette være konklusionen.

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-03-19 15:28

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

Kablerne må være i orden, for TV nr. 3, der er sidst på linjen, virker fint, herunder de ind- og gående kabler fra den nye forstærker. Der er slet ikke noget kabel mellem forgreningen og TV nr. 2; forgreningen er sat direkte på stikket bag tv'et.